Shrek schreef:
In this topic: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=7&t=7876 I posted a map made by infrabel, that map puts the 25kV border on top of the bridge over the Maas in Namur. The line 43 is indicated as "to be decided...".
Many, many thanks for this, it is just the information I wanted!
kika schreef:
Meer als 3km aan tunnels dat er ligt, dan ook nog enkele bruggen, dat is geen project wat je tussen de soep en de patatten kan doen. Ook is de maximumsnelheid redelijk laag met vaste rails, waar die nu grotendeels 140 km/h is. Lijkt me dus eerder iets voor de zeer lange termijn, waar je bij groter tunnelonderhoud er rekening mee kan houden.
In Oostenrijk wil men er de Koralmtunnel mee uitrusten. Daarom heeft men testen gedaan, en stroomrails mogen daar nu tot 250 kph... Maar het hoeven ook niet per see rails te zijn. Ik heb al genoeg voorbeelden gezien van zeer compacte bovenleidings systemen.
pietje schreef:In Spanje worden zo ook bovenleidingen met rails gebruikt voor hogere snelheden dan 100 km/h, dus dat kan het probleem inderdaad niet zijn.
Men heeft overigens toch de Athus - Maas lijn op 25Kv kunnen electrificieren? Daar zitten toch ook tunnels in? Dus Infrabel heeft hier al de nodige ervaring.
K V B schreef:In Oostenrijk wil men er de Koralmtunnel mee uitrusten. Daarom heeft men testen gedaan, en stroomrails mogen daar nu tot 250 kph... Maar het hoeven ook niet per see rails te zijn. Ik heb al genoeg voorbeelden gezien van zeer compacte bovenleidings systemen.
Het kan dus blijkbaar, maar als je 10(?) tunnels hebt, moet je ze allemaal stuk voor stuk bekijken, wat voor de ene tunnel haalbaar of goedkoper is, is dat nog niet voor de andere. Ik denk dat het ook eerder vergelijkbaar is met de tunnels van bvb. de Murgtahlbahn: je kijkt wel wat je er kan verbeteren maar het is geen nieuw prestigeproject waar je een godsvermogen tegen kan smijten. Het is niet het belangrijkste stukje spoor en het geld wat je daar in infra steekt biedt niets of nauwelijks wat voor reizigers of goederen op andere delen van het net. Wanneer die Koralmtunnel af is, kunnen we nog eens naar kijken naar lijn 37
En een kleine update hier:
De locatie van de nieuwe onderstations voor L162:
Het eerste komt inAchêne, vlak naast het huidige onderstation van L166. Hier komen 2 transfo's 380kV-50kV. De voeding en fasescheiding komt in Ciney.
Het tweede onderstation komt inStockem, hier haalt men de stroom dan uit de 220kV-lijn.
Deze 2 onderstations vervangen de 8 onderstations die er nu zijn.
Iain Dobson schreef:
Two questions. Do you know when Line 162 will change over to 25kV? Secondly, do you know where the changeover point on Line 43 will be? It makes sense to convert the whole of Line 43 to Angleur as 25kV is cheaper to maintain and there are increasing numbers of the new dual voltage RM08s to run the service.
Ik heb dit in het Engels beantwoord in PB aan Iain, maar jullie mogen het natuurlijk ook weten
Het project zal in 3 fases verlopen. Eerst gaat Luxemburg de 3kV vervangen, dit zou al tegen eind 2014 klaar moeten zijn (al kan het uitgesteld worden indien HLE 18 én MS085 niet gehomologeerd zijn daartegen). Er komt dan ten oosten van Arlon een tijdelijke spanningssluis. Tegen +-2016 verhuist die spanningssluis naar het zuiden van Jemelle en nog wat later is het dan 25kV vanaf Namen.
De spanningssluis op L43 is gepland in Melreux-Hotton. Lijn 43 wordt voorlopig niet geherelektrificeerd, de bovenleiding daar is immers nog niet zo heel oud en nog niet einde levensduur (wat op L162 zeker wel het geval is).
Zoals verwacht wordt L43 niet op 25 kV gebracht, maar ik vind het toch opmerkelijk dat de spanningssluis zo ver op L43 gezet wordt, toch wel een 10-15 km.
Ik had gedacht dat het zo kort mogelijk tegen Marloie zou geplaatst worden.
Zeker als je weet dat in Melreux-Hotton een voedingspost voor 3kV gelegen is, die dus maar half zoveel bovenleiding meer moet voeden.
Hopelijk vlot het daar een beetje de volgende jaren en kunnen er ook plannen gemaakt worden voor verdere (her)electrificaties.
pietje schreef:Zoals verwacht wordt L43 niet op 25 kV gebracht, maar ik vind het toch opmerkelijk dat de spanningssluis zo ver op L43 gezet wordt, toch wel een 10-15 km.
Ik had gedacht dat het zo kort mogelijk tegen Marloie zou geplaatst worden.
Zeker als je weet dat in Melreux-Hotton een voedingspost voor 3kV gelegen is, die dus maar half zoveel bovenleiding meer moet voeden.
Als ik mij niet vergis staat er in Marloie een sectioneringspost. Die zorgt er dus voor dat de bovenleiding Marloie-Melreux langs 2 kanten gevoed kan worden (en dus een veel lagere weerstand heeft). Als alle 3000v installaties in Marloie weg gaan kan dit stuk van 10 km maar langs 1 kant meer gevoed worden. Dan kunnen enkele Desiros in Marloie de spanning er wel onderuit trekken. Door de spanningssluis vlak aan het onderstation te zetten zal de stroom op 3000v altijd van 2 kanten kunnen komen en dus stabieler zijn
dentheo schreef:Staan in Belgie de onderstations voor 3KV slechts op 10 km van elkaar ?
De onderstations niet, maar de sectioneringsposten meestal wel. Die leveren zelf geen stroom aan de bovenleiding maar kunnen door schakelingen te maken zorgen dat een stuk bovenleiding via andere bovenleidingen door meerdere onderstations gevoed kan worden. Zo'n sectioneringspost staat er dus in Marloie
Die staan altijd op de verkeerde plaats die sectioneringen. Altijd veel te kort bij een perron (dit is als treinbestuurder gesproken omdat die plaatsen voor ons bepaalde regels opleggen).
Steven schreef:Die staan altijd op de verkeerde plaats die sectioneringen. Altijd veel te kort bij een perron (dit is als treinbestuurder gesproken omdat die plaatsen voor ons bepaalde regels opleggen).
Jij kijkt dus al uit naar de indienstneming van de 25kV op L162. Enkel spanningssluis in Namen en fasescheiding ten zuiden van Jemelle en op de Luxemburgse grens