Herelektrificatie op 25kV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Moet je daar steeds onderdoor "zonder" tractie ?
Sterker nog, hoofdschakelaar gaat even open :wink:
Lijkt mij niet onlogisch maar is mij in Kalmthout nog nooit opgevallen.
Staat nochtans kort achter het perron net in zone om op te trekken...

En als de sectioneerschakelaar toe staat hoeft het eigenlijk "technisch" niet...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Moet je daar steeds onderdoor "zonder" tractie ?
Sterker nog, hoofdschakelaar gaat even open :wink:
neen, jij zit aan de wisselspanningsversie te denken.

Bij gelijkstroom zijn de regels als volgt. Bij doorrit onder een aangeduide sectionering (te herkennen aan de bordjes met zwart/wit strepen) moet de bestuurder zijn tractie bij voorkeur uitschakelen of zo laag mogelijk houden tenzij om in nood blijven te voorkomen. Indien door omstandigheden een trein tot stilstand komt met de stroomafnemer in dergelijke zone moet hij contact opnemen met de verdeler ES en zijn onderrichtingen opvolgen. Bij wisselspanning spreekt men effectief van een verwisseling van fase (een verschuiving tov vorige fase). Hierbij moet en zal er altijd een hoogspanningsmes open op het krachtvoertuig die alle verbuik zal uitschakelen. Op L2 ligt deze zowat halfweg de lijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

Steven schreef:
Shrek schreef:
dentheo schreef:Moet je daar steeds onderdoor "zonder" tractie ?
Sterker nog, hoofdschakelaar gaat even open :wink:
neen, jij zit aan de wisselspanningsversie te denken.

Bij gelijkstroom zijn de regels als volgt. Bij doorrit onder een aangeduide sectionering (te herkennen aan de bordjes met zwart/wit strepen) moet de bestuurder zijn tractie bij voorkeur uitschakelen of zo laag mogelijk houden tenzij om in nood blijven te voorkomen. Indien door omstandigheden een trein tot stilstand komt met de stroomafnemer in dergelijke zone moet hij contact opnemen met de verdeler ES en zijn onderrichtingen opvolgen. Bij wisselspanning spreekt men effectief van een verwisseling van fase (een verschuiving tov vorige fase). Hierbij moet en zal er altijd een hoogspanningsmes open op het krachtvoertuig die alle verbuik zal uitschakelen. Op L2 ligt deze zowat halfweg de lijn.
Ja ik had het ook over de fasewissels die er gaan komen op de L162. Dat zullen er veel minder zijn dan de sectioneringen nu :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Steven »

ah ok dat was niet duidelijk in de antwoorden. Best dus vermelden over welke spanning je het hebt :mrgreen:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Retard »

dentheo schreef:
Retard schreef: Zijn wij trouwens de enige spoorwegmaatschappij die moeite en kosten doet om die 25 kV overal te installeren? Awel, proficiat NMBS en Infrabel!
Ach, andere landen hebben het bestudeerd en gezegd het brengt niet op ... maar wij hebben geld zat dus...
In Frankrijk hebben ze daar ook mee begonnen en staan ze al veel verder dan hier. Maar je hebt wel gelijk dat voor een land waar al 15 kV ~ hangt, dit inderdaad niet zoveel opbrengt.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door msts.be »

Retard schreef:Maar je hebt wel gelijk dat voor een land waar al 15 kV ~ hangt, dit inderdaad niet zoveel opbrengt.
Nee, in de Duitstalige landen is er een heel andere reden: in de vroegere BRD heeft men een apart energienetwerk voor de opwekking van laagfrequentiestroom. In het vroegere Oost-Duitsland en de Scandinavische landen (Noorwegen en Zweden) wordt de laagfrequentiestroom wél uit het publieke net gehaald, weliswaar met een tussenstap door transfo's. Het is wel de bedoeling ook in het vroegere West-Duitsland te evolueren naar opwekking uit het publieke net.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door dentheo »

Retard schreef: In Frankrijk hebben ze daar ook mee begonnen en staan ze al veel verder dan hier. Maar je hebt wel gelijk dat voor een land waar al 15 kV ~ hangt, dit inderdaad niet zoveel opbrengt.
Frankrijk heeft 1500VDC dus de helft van ons, dus nog dubbel zo grote stromen... een reden te meer om het nog sneller te doen.
Theo
Groeten vanop de Heide
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door LHOON »

dentheo schreef:
Retard schreef: In Frankrijk hebben ze daar ook mee begonnen en staan ze al veel verder dan hier. Maar je hebt wel gelijk dat voor een land waar al 15 kV ~ hangt, dit inderdaad niet zoveel opbrengt.
Frankrijk heeft 1500VDC dus de helft van ons, dus nog dubbel zo grote stromen... een reden te meer om het nog sneller te doen.
De 1500 gelijkspanning in zuidelijk Frankrijk bestaat reeds zeer lang. In het noorden is men na de oorlog begonnen met 25kV, 50 Hz; het gebruik van wisselstroom aan industriële frequentie was een hele uitdaging in die tijd omwille van de commutatie van de motoren, reden waarom bv. in Duitsland met een lagere frequentie wordt gewerkt.
Even is er aan gedacht ook in België voor dit systeem te gaan (na de oorlog was slechts de lijn Brussel-Antwerpen elektrisch, en waren er slechts een handvol elektrische motorstellen. Er is echter beslist verder te gaan met 3000V, volgens sommigen onder druk van de koloniale belangen die hierdoor zeker waren om meer koper te kunnen slijten....
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Retard »

LHOON schreef:
dentheo schreef:
Retard schreef: In Frankrijk hebben ze daar ook mee begonnen en staan ze al veel verder dan hier. Maar je hebt wel gelijk dat voor een land waar al 15 kV ~ hangt, dit inderdaad niet zoveel opbrengt.
Frankrijk heeft 1500VDC dus de helft van ons, dus nog dubbel zo grote stromen... een reden te meer om het nog sneller te doen.

De 1500 gelijkspanning in zuidelijk Frankrijk bestaat reeds zeer lang. In het noorden is men na de oorlog begonnen met 25kV, 50 Hz; het gebruik van wisselstroom aan industriële frequentie was een hele uitdaging in die tijd omwille van de commutatie van de motoren, reden waarom bv. in Duitsland met een lagere frequentie wordt gewerkt.
Even is er aan gedacht ook in België voor dit systeem te gaan (na de oorlog was slechts de lijn Brussel-Antwerpen elektrisch, en waren er slechts een handvol elektrische motorstellen. Er is echter beslist verder te gaan met 3000V, volgens sommigen onder druk van de koloniale belangen die hierdoor zeker waren om meer koper te kunnen slijten....
Dit heeft de NMBS hier trouwens zelf over geschreven:
Waarom de eerste elektrischte treinen in België pas in 1935 in dienst kwamen, veel later dan in Duitsland, Frankrijk en Nederland, kan niet zo gemakkelijk wordne verklaard. Een mogelijke verklaring is de druk die werd uitgeoefend door de lobby van de steenkoolmijnen en de stoomlocomotieffabrikanten. De plannen voor een Noord-Zuidverbinding in Brussel, een tunnel waar men bezwaarlijk grote aantellen stoomtreinen doorheen kon laten rijden, en de plannen voor een frequente bediening ven de spoorlijnen rond de hoofstand, maakten de overgang naar elektrische tractie evenwel onvermijdelijk.
De NMBS koos niet koos niet voor het 1500 V gelijkstroomsysteem dat reeds in Frankrijk en Nereland werd toegepast, maar voor het 3000 V gelijkstroomsysteem, naar Italiaans voorbeeld. Door de hogere spanning verminderden immers de kosten voor de vaste installaties. De stroom werd betrokken van het landelijke elektriciteitsnet en de industriële wisselstroom werd in zogenaamde tractie-onderstations omgezet in gelijkstroom. Had men het Duitse eenfase-wisselstroomsysteem gekozen, dan waren aparte elektriciteitscentrales nodig geweest. Misschien hebben ook militair-strategische redenen een rol gespeeld bij de keuze. In België heeft de jongste jaren ook het 25Kv-50 Hz eenfase-wisselstroomsysteem zijn intrede gedaan (op de hogesnelheidslijn tussen de Franse grens en Lembeek, het baanvak Rivage-Gouvy en de as Athus-Meuse)
Ik dacht trouwens hier gelezen te hebben dat ze in Frankrijk overal 25 kV~ hebben, uitgenomen op regionale lijnen waarin niet meer wordt geïnvesteerd?
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door LHOON »

Retard schreef:
Ik dacht trouwens hier gelezen te hebben dat ze in Frankrijk overal 25 kV~ hebben, uitgenomen op regionale lijnen waarin niet meer wordt geïnvesteerd?
1500V is grosso modo aanwezig op de lijnen ten zuiden van Parijs, met uitzondering van de TGV.
Zie kaartje op https://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89lec ... _de_France
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door dentheo »

Dat zijn ook die gebieden waar de perrons letters hebben ipv nummers???
Theo
Groeten vanop de Heide
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door i11 »

Wat volgens mij ook een groot voordeel is van 25 kV is dat je de koperdieven een stap voor bent.
Ik kom erop omdat ik zonet lees dat 350 meter draad van de nieuwe Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle verdwenen is.
Bij 25 kV verwacht ik toch dat die gasten het niet meer aandurven om draad te stelen. Tenzij ze geen schrik hebben van een goede barbecue :wink:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door groentje »

Men steelt zelden de bovenleiding, maar de kabels voor signalisatie e.d.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Retard »

In de Financiële Economische Tijd van 9 november stond dat wegens de besparingen de modernisering van de lijn naar Luxemburg mogelijk wordt uitgesteld.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Steven »

Ze willen zeggen tijdelijk stoppen want de werken op zich zijn al bezig. Men heeft al ettelijk km bovenleiding aangepast en men heeft al twee bogen aangepast voor een hogere snelheid.
Plaats reactie