Herelektrificatie op 25kV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Elgar »

deadlock schreef:Up. Bij NS is er begin dit jaar onderzoek gedaan naar herelektrificatie en daar kwam ronduit uit dat 3KV de meest economische oplossing is voor spoornetten zoals Nederland en België en Luxemburg hebben. Bij HSL's is er wel een voordeel voor 25KV. Binnen 7 jaar is de investering benodigd voor de aanpassingen in materieel en aan de bovenleidingconstructie terugverdiend. Hoe denken jullie hierover?
In het GH Luxemburg is momenteel alles buiten de lijn Luxemburg - Kleinbettingen (Aarlen) geëlektrificeerd op 25kV. Deze laatst vermelde lijn wordt vermoedelijk in 2016 trouwens uitgerust met 25kV bovenleiding. Voor Luxemburg is en blijft 25kV de beste oplossing.
deadlock schreef:Hmm, als ik toch spoorlijnen zie, zoals die nieuwe naar de haven van Antwerpen, dan zitten daar 3KV isolatoren op en geen 25KV. Ook bij het GEN zie ik dat terugkomen. Ik haal mijn informatie grotendeels uit SJ en van wat ik zie dus als het niet zou kloppen dan hoor ik dat graag.
Deze nieuwe lijn is ook slechts 15 km lang, het heeft dan ook geen nut om 25kV te voorzien temidden van 3kV lijnen. De Europese regelgeving laat trouwens toe om nieuwe elektrificaties uit voeren met 25kV 50Hz, 15kV 16 2/3Hz, 3kV = of 1,5kV =.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door deadlock »

Elgar schreef:In het GH Luxemburg is momenteel alles buiten de lijn Luxemburg - Kleinbettingen (Aarlen) geëlektrificeerd op 25kV. Deze laatst vermelde lijn wordt vermoedelijk in 2016 trouwens uitgerust met 25kV bovenleiding. Voor Luxemburg is en blijft 25kV de beste oplossing.
Ja, het ligt er nu al, maar dat betekent niet dat het de beste oplossing is natuurlijk.
Deze nieuwe lijn is ook slechts 15 km lang, het heeft dan ook geen nut om 25kV te voorzien temidden van 3kV lijnen. De Europese regelgeving laat trouwens toe om nieuwe elektrificaties uit voeren met 25kV 50Hz, 15kV 16 2/3Hz, 3kV = of 1,5kV =.
Euh. Ik snap niet helemaal hoe dit een antwoord is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Steven »

Het is vooral nuttig om de lijnspanning te veranderen als je aan 1 of meerdere van volgende punten voldoet.
*Een voldoende lange lijn.
*Een hogesnelheidslijn.
*Aansluiting op reeds bestaande lijnen van 25kV.
*Lijnen met zwaarder profiel.

Korte lijnen die te veel geïsoleerd liggen van de andere 25kV lijnen zijn dan eerder een zotte kost.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

deadlock schreef:Ja, het ligt er nu al, maar dat betekent niet dat het de beste oplossing is natuurlijk.
Uiteraard is het de beste oplossing. Als je van 0 kan beginnen is 25kV altijd de beste oplossing.
Enkel wanneer je met ombouw zit kan het zijn dat andere spanningen goedkoper zijn (wat in NL het geval misschien is).
Als Nederland tot vandaag enkel diesellijnen zou hebben en men morgen begint met de installatie van een bovenleiding zal dat op 25kV zijn, wees daar maar zeker van :wink:
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door deadlock »

Shrek schreef:Uiteraard is het de beste oplossing. Als je van 0 kan beginnen is 25kV altijd de beste oplossing.
Maar dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.
Enkel wanneer je met ombouw zit kan het zijn dat andere spanningen goedkoper zijn (wat in NL het geval misschien is).
Nee het is op grond van een grondige kosten-baten-analyse.
Als Nederland tot vandaag enkel diesellijnen zou hebben en men morgen begint met de installatie van een bovenleiding zal dat op 25kV zijn, wees daar maar zeker van :wink:
Ongetwijfeld. Dat betekent echter niet dat het de beste keuze is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

deadlock schreef:Ongetwijfeld. Dat betekent echter niet dat het de beste keuze is.
Waarom zou dat dan niet de beste keuze zijn?
Goedkopere onderstations, goedkopere bovenleidingen, minder elektriciteitsverliezen, krachtigere treinen, ...
Ik zie echt geen reden waarom het niet de beste keuze zou zijn.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door deadlock »

Shrek schreef:Waarom zou dat dan niet de beste keuze zijn?
Goedkopere onderstations, goedkopere bovenleidingen, minder elektriciteitsverliezen, krachtigere treinen, ...
Ik zie echt geen reden waarom het niet de beste keuze zou zijn.
Omdat je een eiland creëert waardoor grensoverschrijdend verkeer even moeilijk blijft.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

Omdat je een eiland creëert waardoor grensoverschrijdend verkeer even moeilijk blijft.
Hetzelfde als vandaag dus, maar dan met een performantere voeding. ergo: globaal gezien is 25kv beter dan 1.5kv ;-)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door groentje »

Met het huidige meerspanningsmaterieel is dat een relatief makkelijk op te lossen probleem. De grootste horde is niet de spanning, maar de hele homologatieprocedure, waarbij nog heel regelmatig protectionistische reflexen opduiken.
En zeker voor België is het duidelijk, het buurland met de langste grens en de meeste verbindingen is reeds op met 25 kV uitgerust, Belgische locomotieven of stellen die geschikt zijn voor Frankrijk, zijn dat dus ook altijd voor de opnieuw geëlektrificeerde stukken in België. Op korte termijn is het niet interessant om heel het land om te spannen, maar als er zich een opportuniteit voordoet, zoals op lijn 162, lijkt me dat geen slecht idee.
Voor Nederland zou je eventueel nog kunnen argumenteren voor de Duitse 15 kV, het grootste en belangrijkste van Nederlands buurlanden, met een vergelijkbare efficiëntiesprong als 25 kV, alleen zijn de onderstations een pak duurder. Niet voor niets heeft DB een eigen electriciteitsnet...
Elgar
Berichten: 621
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:41

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Elgar »

deadlock schreef:
Elgar schreef:In het GH Luxemburg is momenteel alles buiten de lijn Luxemburg - Kleinbettingen (Aarlen) geëlektrificeerd op 25kV. Deze laatst vermelde lijn wordt vermoedelijk in 2016 trouwens uitgerust met 25kV bovenleiding. Voor Luxemburg is en blijft 25kV de beste oplossing.
Ja, het ligt er nu al, maar dat betekent niet dat het de beste oplossing is natuurlijk.
Zoals ook door anderen reeds aangehaald is 25kV qua energieoverdracht het efficiëntste wat er momenteel in Europa gangbaar is. Hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom wat resulteert in minder verliezen en een kleinere benodigde stroomvoerende sectie (=dunnere draden en kabels).
deadlock schreef:
Elgar schreef:Deze nieuwe lijn is ook slechts 15 km lang, het heeft dan ook geen nut om 25kV te voorzien temidden van 3kV lijnen. De Europese regelgeving laat trouwens toe om nieuwe elektrificaties uit voeren met 25kV 50Hz, 15kV 16 2/3Hz, 3kV = of 1,5kV =.
Euh. Ik snap niet helemaal hoe dit een antwoord is.
Ik wou hiermee enkel zeggen dat het geen nut heeft om midden in de Antwerpse haven een 3kV bovenleiding te hangen die 25kV compatibel is. Alle lijnen rondom zijn 3kV en er zijn momenteel ook geen intenties om op korte of lange termijn hier ooit 25kV te voorzien. Gezien de hogere minimale rijdraadhoogte en de grotere isolatieafstanden betwijfel ik of 25kV überhaupt wel mogelijk in de tunnelgedeeltes van deze lijn.

L162 is een geval apart, zowel de onderstations als de bovenleidingsconstructies zijn aan vervanging toe. Van de drie zijlijnen, zijn er reeds twee met 25kV geëlektrificeerd. Aangezien men toch alles opnieuw moet bouwen, is het hier wel verantwoord om 25kV te voorzien.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door trainlovertje »

Wat de huidige stand betreft:
De spanningssluis tussen 3 kV en 25 kV zit momenteel ergens op de grens van Sterpenich, klopt dat?
En ik dacht dat de volgende stap zou zijn dat de sluis tijdelijk zou komen ter hoogte van Libramont (voordat ze definitief bij Namen komt), maar wanneer zal dit realiteit worden? Want het noordelijkste stuk van L167 moet dan ook herelektrificeerd worden, nee?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef:Wat de huidige stand betreft:
De spanningssluis tussen 3 kV en 25 kV zit momenteel ergens op de grens van Sterpenich, klopt dat?
En ik dacht dat de volgende stap zou zijn dat de sluis tijdelijk zou komen ter hoogte van Libramont (voordat ze definitief bij Namen komt), maar wanneer zal dit realiteit worden? Want het noordelijkste stuk van L167 moet dan ook herelektrificeerd worden, nee?
L167 is van bij de bouw al voorzien op 25kV.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Davy »

Dat lijkt me vreemd, want er staan daar 3 kV.-modellen bovenleidingsmasten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

Davy schreef:Dat lijkt me vreemd, want er staan daar 3 kV.-modellen bovenleidingsmasten.
Het is daar een compound bovenleiding maar met 25kV-isolatoren. Dat moet dus niet meer aangepast worden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door trainlovertje »

Gisteren nog eens van Brussel naar Aarlen gereden met de trein en een aantal zaken vielen me onderweg op:
Op L161 is een nieuw stuk spoor in dienst gegaan tussen Watermaal en Bosvoorde, dat nu dienst doet als het spoor richting Ottignies & Namen. Ook de 'nieuwe' perrons zijn in beide stations in dienst gegaan. De GEN-werken beginnen duidelijk vorm te krijgen over het grootste deel van het traject, al zal de aflevering niet voor heel binnenkort zijn.

Dan on-topic: L162
In Ciney zijn er dus grote werken bezig, een nieuw perron in aanbouw wordt een aantal honderd meter noordelijker gebouwd dan de ligging van de huidige perrons. Wat is de reden hiervan precies? Gaat er dan ook een nieuw stationsgebouw komen?
In Marbehan eveneens grote werken. Maar daar lijkt het alsof ze het vierde perronspoor niet gaan terugbouwen. Of gebeurt dat later nog?
Overigens, eind dit jaar zou het volledige stuk vanaf Hatrival (net voor Libramont) tot aan de Luxemburgse grens op 25kV gezet worden, tenzij er uitstel gepland is. En als daar 25kV op de bovenleiding zal staan, kunnen we materieelverschuivingen verwachten eind dit jaar (wanneer de nieuwe dienstregeling van start gaat waarschijnlijk), tenzij er genoeg meerspannige DMT's zijn, maar dat denk ik niet. Ook de HLE18 heeft dan misschien eindelijk de toelating om naar Luxemburg te rijden...
Plaats reactie