Herelektrificatie op 25kV

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door groentje »

Waarom zou men moeten overschakelen? Akkoord, 25 kV heeft een aantal voordelen, maar de omschakeling kost enorm veel geld, niet alleen materieel, bovenleiding en onderstations moeten worden aangepast, ook heel wat bruggen en tunnels moeten verhoogd worden, en in de tussentijd heb je tweespanningsmaterieel nodig, wat ook al meer kost.
3000 V is niet perfect, maar doet wat het hoort te doen. Ik betwijfel dan ook sterk dat er veel plannen zijn om om te schakelen op het hele net als er geen externe reden is (naar Luxemburg wordt er omgeschakeld, omdat Luxemburg op 25 kV draait).
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

Probeer trouwens maar eens een planning te maken om een groot knooppunt zoals pakweg Gent, Luik, Antwerpen of Brussel om te schakelen, zonder dat de treindienst daar ernstig door gehinderd wordt. Lijkt me niet evident. (Interessant technisch vraagstuk wel. Misschien iets voor een andere topic.)

Het belangrijkste kunstwerk, de Noord-Zuid-verbinding in Brussel, heeft alvast ook onvoldoende isolatieafstand.

De Ardennenlijnen ombouwen is haalbaar omdat het relatief geïsoleerde antennes zijn in het Belgische net, en het is er ook het nuttigst vanwege de hellingrijke lijnen.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

Tot hoever komt de ombouw uit Luxemburg ? Namen ? En wanneer ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Waarom zou men moeten overschakelen? Akkoord, 25 kV heeft een aantal voordelen, maar de omschakeling kost enorm veel geld, niet alleen materieel, bovenleiding en onderstations moeten worden aangepast, ook heel wat bruggen en tunnels moeten verhoogd worden, en in de tussentijd heb je tweespanningsmaterieel nodig, wat ook al meer kost.
3000 V is niet perfect, maar doet wat het hoort te doen. Ik betwijfel dan ook sterk dat er veel plannen zijn om om te schakelen op het hele net als er geen externe reden is (naar Luxemburg wordt er omgeschakeld, omdat Luxemburg op 25 kV draait).
Waarom omschakelen? 25kV laat zwaardere treinen toe en er is energierecuperatie bij remmen mogelijk. Daarnaast zijn de bovenleidingskabels veel dunner (en dus goedkoper). Je hebt een pak minder onderstations nodig (weeral goedkoper) en de onderstations zelf zijn veel eenvoudiger (nog eens goedkoper).
Tweespannig materieel hebben we inmiddels genoeg voor tenminste enkele lijnen om te schakelen. Een groot deel van het nieuwe materieel (MS96 en MS08) zijn dan weer heel makkelijk om te bouwen naar tweespannig.
Dus de enige kost die echt overblijft is het bouwen zelf. Nu zijn er in België enkele lijnen waar de bovenleidingen sterk verouderd zijn en vervangen moeten worden. Deze vervanging is goedkoper als je ze op 25kV kan uitvoeren dan wanneer je een hele nieuwe 3kV bovenleiding moet hangen.
Op L162 hebben ze hier bij de vernieuwing dan ook voor gekozen. En volgens mij zijn er zeker nog lijnen waar dit mogelijk moet zijn.
dentheo schreef:Tot hoever komt de ombouw uit Luxemburg ? Namen ? En wanneer ?
In http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=7&t=7876 staat ergens een kaartje van infrabel dat de spanningssluis op de brug over de Maas legt. :)
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door groentje »

Voor lijn 162 is er inderdaad wat voor te zeggen om om te schakelen naar 25 kV, de bovenleiding die moet vernieuwd worden, de Athus-Meuse is ook al op 25 kV, en de lijn gaat naar Luxemburg en Frankrijk, waar men ook op 25 kV rijdt. En misschien zijn er nog lijnen waar de mogelijkheid zich voordoet.
Maar voor het overgrote deel van het net doet 3 kV wat het moet doen, het is voldoende bedrijfszeker, voldoende krachtig en gekend. Ik ontken dan ook de voordelen van 25 kV niet, maar vind 3 kV zo slecht nog niet dat het ten allen prijze moet worden vervangen, en dan liefst nog zo snel mogelijk. Zeker omdat de omschakeling evenmin gratis zal zijn. Het lijstje met aanpassingen is hier al eens verschenen, en betekent een stevige factuur.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

Neem dan even het geval lijn 37: Vrij oude bovenleiding die over enkele jaren sowieso volledig vernieuwd moet worden. In Romsée staat langs deze lijn al een zeer krachtig onderstation dat 25 kV levert aan lijn 3, maar de hele L37 -vertakking tot Spa incluis- gemakkelijk mee zou kunnen voeden.
Alle IC-treinen op de lijn kunnen 25kV aan, net als alle eventueel omgeleide internationale treinen. Over enkele jaren zullen eveneens de IR's onder wisselspanning kunnen rijden.
Zou je dan, enkel om de L-treintjes met een 08 ipv 085 te kunnen laten rijden, de meerkost nemen om opnieuw die zware 3000v te hangen?
Voor lijn 12 is het verhaal bijna identiek: oude bovenleiding, 25kV station aanwezig, groot deel van het rollend materiaal reeds tweespannig.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door LHOON »

Shrek schreef:Neem dan even het geval lijn 37: Vrij oude bovenleiding die over enkele jaren sowieso volledig vernieuwd moet worden. In Romsée staat langs deze lijn al een zeer krachtig onderstation dat 25 kV levert aan lijn 3, maar de hele L37 -vertakking tot Spa incluis- gemakkelijk mee zou kunnen voeden.
Alle IC-treinen op de lijn kunnen 25kV aan, net als alle eventueel omgeleide internationale treinen. Over enkele jaren zullen eveneens de IR's onder wisselspanning kunnen rijden.
Zou je dan, enkel om de L-treintjes met een 08 ipv 085 te kunnen laten rijden, de meerkost nemen om opnieuw die zware 3000v te hangen?
Voor lijn 12 is het verhaal bijna identiek: oude bovenleiding, 25kV station aanwezig, groot deel van het rollend materiaal reeds tweespannig.
Lijn 37 telt veel tunnels, wellicht moeten deze uitgediept worden om 25kV mogelijk te maken gezien de grotere isolatieafstand. Dit zal wel een serieuze meerkost zijn. Alhoewel met de huidige koperprijzen de grotere sectie vereist voor 3kV ook niet voor te lachen zal zijn...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Bibke »

Uit het Eindverslag Onderzoek spoorproblemen 27 juni 2011
De vernieuwing van de bovenleidingen van het baanvak Gent – Brugge is volledig
geïntegreerd in de planning van de aanleg van het 3de en 4de spoor.
Bron: http://www.mobilit.fgov.be/data/rail/13 ... ort_NL.pdf

Alles wat tussen Gent en Oostende al vervangen werd, is van het type voor 25 kV.

Als je de kaart van België bekijkt, zie je dat men van de grensen naar het centrum van het land aan het werken is.
En als je ziet hoe snel het gaat op de lijn 162 .... Als ik het goed begrepen heb, zal men al dit jaar (2012) in Ciney beginnen met de vervanging.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:Uit het Eindverslag Onderzoek spoorproblemen 27 juni 2011
De vernieuwing van de bovenleidingen van het baanvak Gent – Brugge is volledig
geïntegreerd in de planning van de aanleg van het 3de en 4de spoor.
Alles wat tussen Gent en Oostende al vervangen werd, is van het type voor 25 kV.
Dat is een R3-bovenleiding (zoals er op L25,L36n,L96... ook staan), dat is nog iets anders dan een 25kV bovenleiding hoor. Voor de R3 zijn eveneens dikke kabels nodig, al worden ze wel anders opgehangen dan in de klassieke bovenleiding waardoor goedkoper aluminium gebruikt kan worden voor de dikste kabels.
Maar de nadelen van 3000v blijven: dikke kabels, veel onderstations, grote verliezen
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door Bibke »

Shrek schreef:
Bibke schreef:Uit het Eindverslag Onderzoek spoorproblemen 27 juni 2011
De vernieuwing van de bovenleidingen van het baanvak Gent – Brugge is volledig
geïntegreerd in de planning van de aanleg van het 3de en 4de spoor.
Alles wat tussen Gent en Oostende al vervangen werd, is van het type voor 25 kV.
Dat is een R3-bovenleiding (zoals er op L25,L36n,L96... ook staan), dat is nog iets anders dan een 25kV bovenleiding hoor. Voor de R3 zijn eveneens dikke kabels nodig, al worden ze wel anders opgehangen dan in de klassieke bovenleiding waardoor goedkoper aluminium gebruikt kan worden voor de dikste kabels.
Maar de nadelen van 3000v blijven: dikke kabels, veel onderstations, grote verliezen
Aha, thanks voor de info.
Maar dan is het later makelijk om de lijn om te vormen. Je moet enkel de onderstations nog bouwen.
De dikke draad kan blijven hangen tot hij aan vervanging toe is.

Vraagje. Bij een 25 kV bovenleiding is 1 dunne draad voldoende. Bij een 3 kV bovenleiding is er een dubbele rijdraad. Is die dubbele rijdraad ook nodig bij een R3 op 3 kB?

p.s. Nog een interessante uitleg gevonden: http://users.telenet.be/kontich/tractie ... eiding.htm
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door K V B »

LHOON schreef: Lijn 37 telt veel tunnels, wellicht moeten deze uitgediept worden om 25kV mogelijk te maken gezien de grotere isolatieafstand. Dit zal wel een serieuze meerkost zijn.
Moet dat eigenlijk wel? Men kan tegenwoordig wisselstroom bovenleidingen best compact bouwen. Heeft men in verschillende landen best ervaring mee. Vaak worden gewoon een soort van stroomrails aan het plaffond bevestigt. In de SZU tunnel in Zürich hangen die gewoon tegen het plaffond...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door K V B »

groentje schreef:... en in de tussentijd heb je tweespanningsmaterieel nodig, wat ook al meer kost.
Dat word steeds minder een probleem. Ik verwacht dat over een decennium of zo alle nieuwe treinen standaard gewoon meerdere spanningen zullen aankunnen, omdat de fabrikanten gewoon niet langer meer verschillende versies van hun tractie omvormers in hun asortiment willen hebben.
Een beetje zoals je nu al ziet bij consumenten electronica. Je GMS komt ook al een poos met een lader die alles van 100 tot 250V aan kan, wisselstroom of gelijkstroom.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Herelektrificatie op 25kV

Bericht door kika »

K V B schreef:
LHOON schreef: Lijn 37 telt veel tunnels, wellicht moeten deze uitgediept worden om 25kV mogelijk te maken gezien de grotere isolatieafstand. Dit zal wel een serieuze meerkost zijn.
Moet dat eigenlijk wel? Men kan tegenwoordig wisselstroom bovenleidingen best compact bouwen. Heeft men in verschillende landen best ervaring mee. Vaak worden gewoon een soort van stroomrails aan het plafond bevestigt. In de SZU tunnel in Zürich hangen die gewoon tegen het plafond...
Meer als 3km aan tunnels dat er ligt, dan ook nog enkele bruggen, dat is geen project wat je tussen de soep en de patatten kan doen. Ook is de maximumsnelheid redelijk laag met vaste rails, waar die nu grotendeels 140 km/h is. Lijkt me dus eerder iets voor de zeer lange termijn, waar je bij groter tunnelonderhoud er rekening mee kan houden.
Iain Dobson
Berichten: 263
Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
Locatie: Tingley - West Yorkshire

Line 162 Conversion to 25kV

Bericht door Iain Dobson »

I have a question and I apologise for asking in English

Line 162 is going over to 25kV operation in the next few years [2015/2016?]. CFL want to stop with 3000 V dc in Luxembourg and the rest of Line 162 needs new overhead line equipment. So it is cheaper to convert to 25kV than replace 3000 V dc.

The 25kV will run from Luxembourg, join with the 25kV on Line 167, Arlon, Libramont and join with 25kV on Line 165, but how far towards Namur does it go? If the 25kV goes all the way to very near Namur, is Line 43 also being converted to 25kV? I believe that some of the new 08 emus are going to Stockem to operate the Liers - Luxembourg service, the Namur - Virton service and stopping trains along Line 162.

So does anyone know what the plans are?

Thank you

Iain
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Line 162 Conversion to 25kV

Bericht door Shrek »

Bibke schreef: Vraagje. Bij een 25 kV bovenleiding is 1 dunne draad voldoende. Bij een 3 kV bovenleiding is er een dubbele rijdraad. Is die dubbele rijdraad ook nodig bij een R3 op 3 kB?

p.s. Nog een interessante uitleg gevonden: http://users.telenet.be/kontich/tractie ... eiding.htm
Op de site die je citeert staat meteen ook het antwoord: ook een R3 heeft dubbele rijdraad. Dit is gewoon eigen aan het feit dat je 3000v gebruikt :wink:
Iain Dobson schreef:I have a question and I apologise for asking in English

Line 162 is going over to 25kV operation in the next few years [2015/2016?]. CFL want to stop with 3000 V dc in Luxembourg and the rest of Line 162 needs new overhead line equipment. So it is cheaper to convert to 25kV than replace 3000 V dc.

The 25kV will run from Luxembourg, join with the 25kV on Line 167, Arlon, Libramont and join with 25kV on Line 165, but how far towards Namur does it go? If the 25kV goes all the way to very near Namur, is Line 43 also being converted to 25kV? I believe that some of the new 08 emus are going to Stockem to operate the Liers - Luxembourg service, the Namur - Virton service and stopping trains along Line 162.

So does anyone know what the plans are?

Thank you

Iain
In this topic: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=7&t=7876 I posted a map made by infrabel, that map puts the 25kV border on top of the bridge over the Maas in Namur. The line 43 is indicated as "to be decided...".
Plaats reactie