Pagina 10 van 17

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 10 dec 2020, 21:40
door Shrek
Net zoals je Eeklo NMBS en Eeklo SCM hebt zal er ook een Ciney NMBS en Ciney CFB komen wat verderop. Op die manier kan de CFB een vlotte pendeldienst blijven doen tot Ciney met niet-Infrabel-gehomologeerd materieel.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 11 dec 2020, 10:19
door Shrek
Klassiekje schreef:Het zouden niet twee maar drie perrons moeten zijn :wink:

Sporen 1 tot 4 voor reizigerstreinen en spoor 5 voor de CFB.
En ik dacht ook nog twee bundelsporen.

EDIT: De aansluiting van de CFB zou ook apart kunnen liggen, daar ben ik niet zeker van.

Meer hier. (Franstalig)
1-5 zijn reizigersperrons en 6-7 bundelsporen, het perron van het TSP ligt noordelijker dan de andere perrons.
Ik zie trouwens dat het TSP daar heel wat speelgoed krijgt: 4 eigen wissels en iets wat op een draaischijf lijkt

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 11 dec 2020, 10:22
door Jan-Mark
Klopt, er komt ook een eigen blokpost met mechanische seinen en de draaischijf uit Montzen wordt er geplaatst.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 16 dec 2020, 16:54
door trainlovertje
Denkt Infrabel eraan de gehele lijn 43, vanaf kort na Angleur, eveneens te herelektrificeren naar 25 kV? Als binnenkort het zuidelijkste deel van L43 inclusief Marloie onder 25 kV komt, zullen alle treinen die er rijden sowieso beide spanningen moeten lusten...
Dat dit geen prioriteit is snap ik, maar mijn vraag is dan ook bedoeld over lange termijn.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 16 dec 2020, 17:25
door jpvdveer
Aangezien de lijn pas in 1993 geëlektrificeerd is zal dat inderdaad de zeer lange termijn betreffen...

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 16 dec 2020, 18:10
door Davy
Komt dat spoor (spoor 1 dacht ik?) te Marloie waar nu de stopper staat dan ook onder 25kV.?

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 16 dec 2020, 18:20
door Shrek
Davy schreef:Komt dat spoor (spoor 1 dacht ik?) te Marloie waar nu de stopper staat dan ook onder 25kV.?
Ja, de spanningssluis komt in Melreux.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 16 dec 2020, 18:20
door Shrek
jpvdveer schreef:Aangezien de lijn pas in 1993 geëlektrificeerd is zal dat inderdaad de zeer lange termijn betreffen...
Inderdaad, die bovenleiding kan nog makkelijk 30 jaar mee.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 16 dec 2020, 18:27
door trainlovertje
Shrek schreef: 16 dec 2020, 18:20
jpvdveer schreef:Aangezien de lijn pas in 1993 geëlektrificeerd is zal dat inderdaad de zeer lange termijn betreffen...
Inderdaad, die bovenleiding kan nog makkelijk 30 jaar mee.
Juist, maar wat is de lange termijnvisie van Infrabel voor deze lijn? Naar 25kV AC omschakelen of niet?

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 16 dec 2020, 18:29
door Shrek
trainlovertje schreef:
Shrek schreef: 16 dec 2020, 18:20
jpvdveer schreef:Aangezien de lijn pas in 1993 geëlektrificeerd is zal dat inderdaad de zeer lange termijn betreffen...
Inderdaad, die bovenleiding kan nog makkelijk 30 jaar mee.
Juist, maar wat is de lange termijnvisie van Infrabel voor deze lijn? Naar 25kV AC omschakelen of niet?
Daar is nu nog niets over beslist. Hoogstwaarschijnlijk hangt dat samen met het nieuwe onderstation voor L42, wanneer dat over 25 jaar ook verouderd is.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 17 dec 2020, 10:22
door Shrek
Naast de combo L42/43 die vanuit één onderstation gevoed kunnen worden en L154 zie ik enkel nog de combo L132/L130A als kanshebber om op 25kV te komen, voor de rest denk ik niet dat er op middellange termijn nog 25kV opportuniteiten zijn.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 17 dec 2020, 16:57
door groentje
Hoe oud is de bovenleiding op lijn 37? Die lijnen, samen met lijnen 44, 49, 39 en 24 zijn volgens mij op termijn ook wel een kanshebber voor herelectrificatie, al dan niet op 15 kV, naar Duits model. De treinen die erop rijden kunnen voor het merendeel minstens één van beide spanningen aan, ofwel komen ze van HSL2, ofwel gaan ze naar Duitsland. DB Netze wil nog steeds af van de omschakeling in Aachen Hbf...

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 17 dec 2020, 17:10
door Klassiekje
Wat ga je dan doen met de binnenlandse bediening van L37 en Eupen? Nieuw materieel aankopen?

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 17 dec 2020, 17:26
door Shrek
groentje schreef:Hoe oud is de bovenleiding op lijn 37? Die lijnen, samen met lijnen 44, 49, 39 en 24 zijn volgens mij op termijn ook wel een kanshebber voor herelectrificatie, al dan niet op 15 kV, naar Duits model. De treinen die erop rijden kunnen voor het merendeel minstens één van beide spanningen aan, ofwel komen ze van HSL2, ofwel gaan ze naar Duitsland. DB Netze wil nog steeds af van de omschakeling in Aachen Hbf...
15kV is absoluut geen optie, dat komt tot aan de Hammerbrucke en niet verder, in België is het 3 of 25kV.
L37 zou op zich wel op 25kV kunnen komen, maar het probleem daar is dat de onderstations nog relatief nieuw zijn en dus nog lang niet einde levensduur.

Re: Herelektrificatie op 25kV

Geplaatst: 17 dec 2020, 19:26
door trainlovertje
Shrek schreef: 17 dec 2020, 10:22 Naast de combo L42/43 die vanuit één onderstation gevoed kunnen worden en L154 zie ik enkel nog de combo L132/L130A als kanshebber om op 25kV te komen, voor de rest denk ik niet dat er op middellange termijn nog 25kV opportuniteiten zijn.
Waarom zouden lijnen 130a en 132 onder 25kV komen denk je? Lijn 132 wordt dan een "eiland" waarbij je altijd materieel op twee spanningen moet voorzien omdat ze altijd tot Charleroi rijden. Ook de treinen op lijn 130a rijden vaak de grens niet over waarvoor je alsnog tweespannig materieel dient te vinden.