HERVORMING TRAFFIC CONTROL en RDV
HERVORMING TRAFFIC CONTROL en RDV
Er doen allerlei geruchten de ronde in Brussel over de veranderingen die TRAFFIC CONTROL zou ondergaan de komende jaren. Er is sprake van een decentralisering. Iemand daar info over?
Bovendien zou RDV verhuizen en gaan ze daar ook ingrijpend veranderen. Maar in concreto weet ik daar niets over.
need input... need data...
Bovendien zou RDV verhuizen en gaan ze daar ook ingrijpend veranderen. Maar in concreto weet ik daar niets over.
need input... need data...
Re: HERVORMING TRAFFIC CONTROL en RDV
Flex,
Zoals in andere overheidsinstellingen (dat was het spoor toch tot voor kort) krijgen de betrokkenen pas als laatste de op hen van toepassing zijnde info.
Zoals in andere overheidsinstellingen (dat was het spoor toch tot voor kort) krijgen de betrokkenen pas als laatste de op hen van toepassing zijnde info.
Re: HERVORMING TRAFFIC CONTROL en RDV
De lijnregelaars zouden gaan werken vanuit de seinposten (waarvan het aantal verder gereduceerd wordt) en niet meer gecentraliseerd vanuit Brussel. Het is de bedoeling om dit plan te realiseren tegen 2020.
Re: HERVORMING TRAFFIC CONTROL en RDV
Bron: intraweb
RDV: grote wijzigingen in 2011
Bron: NA NMBS / NA SNCB 17/01/2011
RDV zal dit jaar grote veranderingen ondergaan, zowel qua organisatie als qua toepassingen waarover ze zal beschikken.
De eerste grote wijziging is de geleidelijke centralisatie van alle productiediensten in één en dezelfde werkruimte. Dat geldt dus voor de huidige RDV, de materieelverdelers, de CCT (CoördinatieCentrum Tractiepersoneel) en de CPC (centrale permanentie treinbegeleiding) . "Het is de bedoeling om één coördinatiecentrum te hebben voor het beheer van de productiemiddelen in real time voor NMBS," zegt Paul Muysewinkel, verantwoordelijke van B-MO.232 - RDV Operaties. "Elke partij zal natuurlijk zijn autonomie behouden. Maar allemaal samen zijn we veel efficiënter."
Organisatie op twee niveaus
Eenmaal deze centralisatie gerealiseerd, zal RDV op twee niveaus werken. Op het eerste niveau zijn er de ‘verkenners’, die de problemen opsporen. Daarachter, op het tweede niveau, zijn er de ‘oplossers’, die oplossingen zoeken en die coördineren met de materieelverdelers, de CCT en de CPC. Zij zijn het ook die de ROR (regulator operaties regio) op de hoogte zullen brengen van de oplossingen die regionaal georganiseerd moeten worden dit dankzij een nieuw geïnformatiseerd communicatiesysteem IMT (Incident Management Tool). Die toepassing laat toe om alle betrokkenen in 1 keer in te lichten zonder gebruik te maken van een telefoon. Hierdoor wordt een grote tijdswinst geboekt en verhoogt de betrouwbaarheid. Belangrijk voordeel: dankzij deze nieuwe structuur zullen de oorzaken van de vertraging beter geïdentificeerd kunnen worden.
"Naast het onderdeel "Operaties" zal binnen RDV ook een orgaan worden opgericht voor het management van de vertragingen en de kennis" verduidelijkt Claude Musette, Afdelingschef B-MO.23 Dispatching. Dit bureau verzekert de coördinatie van de analyse van de incidenten, de toewijzing van en de verantwoordelijkheid voor de vertragingen door middel van een databank "Kennis RDV". Op die manier ontwikkelen wij een ervaringsbank op die moet toelaten om een continue kwaliteitsverbetering van de prestaties van RDV te bekomen.
De toepassing HIM
In 2011 zal RDV ook haar beheersystemen verbeteren. Zo zal ze o.a. beschikken over het programma HIM (Hacon Information Manager) om de reizigers beter te informeren. Die toepassing zal via gestructureerde boodschappen real time informatie leveren over incidenten. Deze boodschappen verschijnen automatisch op de website en zullen ook verspreid worden via de routeplanner, SMS 2828, de widgets iGoogle en My Yahoo. Daarnaast ook via de RSS-feeds, de mobiele website m.nmbs.be en de toepassingen voor Iphones en smartphones. "De informatie wordt dus tegelijk via alle kanalen verspreid, en dat in vier talen", preciseert Paul Muysewinkel. "Het gaat hier bovendien om gerichte informatie: reizigers krijgen enkel informatie over het door hen gevraagde traject."
Passengersweb evolueert ook
Begin 2011 zal ook de toepassing Passengersweb verbeterd worden, dankzij de verbinding met de Ibis-toestellen. "De treinbegeleiders, die toch onze ogen zijn op het terrein, zullen ons helpen om de beste oplossingen te voorzien. Ze zullen via Ibis RDV op de hoogte kunnen brengen van de werkelijke samenstelling van hun trein. Hun Ibis-terminals zullen ons de informatie per SMS doorsturen en die wordt dan automatisch in Passengersweb ingevoerd. Door een goede identificatie van de problemen zullen we sneller oplossingen vinden."
Livemap
RDV zal ook nog over een ander programma beschikken, nl. Livemap. Paul Muysewinkel: "Het gaat hier eigenlijk om een voorstelling van het net op de kaart van België. Daarbij wordt elke trein die aan het rijden is, voorgesteld door een gekleurd bolletje. De kleur van elk bolletje verandert in functie van de stiptheid van die trein, van groen over oranje naar rood en tenslotte mauve. Het is een heel nauwkeurige kaart: je vindt er de straatnamen en alle overwegen op terug. Die informatie wordt momenteel verkregen via de spoortoestellen van Infrabel. Op termijn, als Alasca klaar is, zal de plaatsbepaling nog nauwkeuriger zijn dankzij GPS."
Re: HERVORMING TRAFFIC CONTROL en RDV
Dat TC terug naar de seinposten komt is een groot voordeel.
Tegenwoordig durven er wel eens mensen zitten die de situatie ter plaatsen niet kennen en soms onredelijke dingen vragen aan de blokposten, niet wetende dat hun actie weinig zal uithalen, of voor andere problemen zal zorgen.
Iets waar zij natuurlijk zelf weinig aan kunnen doen, dat is kwestie van plaatselijke opleiding.
Tegenwoordig durven er wel eens mensen zitten die de situatie ter plaatsen niet kennen en soms onredelijke dingen vragen aan de blokposten, niet wetende dat hun actie weinig zal uithalen, of voor andere problemen zal zorgen.
Iets waar zij natuurlijk zelf weinig aan kunnen doen, dat is kwestie van plaatselijke opleiding.
Re: HERVORMING TRAFFIC CONTROL en RDV
Maar in die mooie mededeling juist boven uw mail staat nog altijd centralisatie.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: HERVORMING TRAFFIC CONTROL en RDV
Dat gaat over de verschillende onderdelen van Mobility dewelke momenteel niet goed genoeg samenwerken.
TC zal nog een post behouden in Brussel, dit voor eventuele crisissituaties en voor het doorhakken van knopen tussen twee lijnregelaars op twee posten.
Voor de rest zal de "centralisatie" van alle blokposten naar 10 blokposten (tegen 2020) met elk zijn eigen lijnregelaars een verbetering zijn.
TC zal nog een post behouden in Brussel, dit voor eventuele crisissituaties en voor het doorhakken van knopen tussen twee lijnregelaars op twee posten.
Voor de rest zal de "centralisatie" van alle blokposten naar 10 blokposten (tegen 2020) met elk zijn eigen lijnregelaars een verbetering zijn.
Re: HERVORMING TRAFFIC CONTROL en RDV
Prachtig toch dat men nog kan en durft veranderen.
"Totale" centralisatie is in andere landen ook al bevroren.
"Totale" centralisatie is in andere landen ook al bevroren.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: HERVORMING TRAFFIC CONTROL en RDV
Toch wel erg dat eerst alles jaren in de soep moet draaien eer die grote mannen hun ongelijk toegeven.
Vroeger zat iedereen bij elkaar, toen de gewestelijke dispatchings nog bestonden, dan kreeg één of andere ingenieur weer een natte droom en moest alles naar Brussel.
Nu, na een aantal jaren miserie moet men dan schoorvoetend terugkomen van die beslissing.
Maar goed, gelukkig verandert er dan toch iets, hopelijk ten goede ditmaal.
Vroeger zat iedereen bij elkaar, toen de gewestelijke dispatchings nog bestonden, dan kreeg één of andere ingenieur weer een natte droom en moest alles naar Brussel.
Nu, na een aantal jaren miserie moet men dan schoorvoetend terugkomen van die beslissing.
Maar goed, gelukkig verandert er dan toch iets, hopelijk ten goede ditmaal.
Re: HERVORMING TRAFFIC CONTROL en RDV
De uitvinders van dat systeem hun "zeer goed" afpakken voor al het leed dat ze ons hebben aangedaan.
Re: HERVORMING TRAFFIC CONTROL en RDV
Dit gebeuren heb ik verschillende malen beleefd bij een automatiseringsproject.
Als alles vlot verloopt helpt de automatisering en centralisatie, je kan je voeten als het ware op je bureel leggen.
Maar gaat het mis, dan duurt het oplossen ervan veel langer, want dan doet de automatisering moeilijk, niet iedereen is er even vlot mee enz.enz.
Resultaat: het aantal verstoringen blijft hetzelfde maar het effekt van een verstoring vergroot.
En laat die nu net gemeten worden bij het spoor.
Als alles vlot verloopt helpt de automatisering en centralisatie, je kan je voeten als het ware op je bureel leggen.
Maar gaat het mis, dan duurt het oplossen ervan veel langer, want dan doet de automatisering moeilijk, niet iedereen is er even vlot mee enz.enz.
Resultaat: het aantal verstoringen blijft hetzelfde maar het effekt van een verstoring vergroot.
En laat die nu net gemeten worden bij het spoor.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: HERVORMING TRAFFIC CONTROL en RDV
Dentheo, als alles vlot verloopt, is er met geen enkel systeem een probleem. Nogal wiedes ook.
Dat niet iedereen even vlot mee is, lijkt mij eerder te liggen aan gebrek aan opleiding en starre mentaliteit dan aan een bepaald werkproces. Men zou dan ook misschien beter op het HR-niveau eens één en ander opnieuw bekijken.
Dat niet iedereen even vlot mee is, lijkt mij eerder te liggen aan gebrek aan opleiding en starre mentaliteit dan aan een bepaald werkproces. Men zou dan ook misschien beter op het HR-niveau eens één en ander opnieuw bekijken.
Re: HERVORMING TRAFFIC CONTROL en RDV
Het gaat hier om twee verschillende dingen. Het grote artikel gaat over RDV, dat is een deel van de NMBS. Daar spreekt men inderdaad van centralisatie.dentheo schreef:Maar in die mooie mededeling juist boven uw mail staat nog altijd centralisatie.....
Een andere verandering speelt zich af binnen Infrabel: daar gaan de lijnregelaars die zich momenteel in Brussel op Traffic Control bevinden, terug vanuit de seinposten werken.
Re: HERVORMING TRAFFIC CONTROL en RDV
Zo lang echter de mensen van TC (of diens opvolger) en RDV niet bij elkaar zitten, wordt er maar weinig opgelost. Voor het efficiënt afhandelen van vertragingen, stremmingen, enz. is dat cruciaal.Ruben schreef:Het gaat hier om twee verschillende dingen. Het grote artikel gaat over RDV, dat is een deel van de NMBS. Daar spreekt men inderdaad van centralisatie.dentheo schreef:Maar in die mooie mededeling juist boven uw mail staat nog altijd centralisatie.....
Een andere verandering speelt zich af binnen Infrabel: daar gaan de lijnregelaars die zich momenteel in Brussel op Traffic Control bevinden, terug vanuit de seinposten werken.
Groetjes,
Rian
Re: HERVORMING TRAFFIC CONTROL en RDV
Ligt ook zeer dikwijls aan het feit dat de programeerder van de automatisering wijsgemaakt wordt :Jeroen schreef:Dentheo, als alles vlot verloopt, is er met geen enkel systeem een probleem. Nogal wiedes ook.
Dat niet iedereen even vlot mee is, lijkt mij eerder te liggen aan gebrek aan opleiding en starre mentaliteit dan aan een bepaald werkproces. Men zou dan ook misschien beter op het HR-niveau eens één en ander opnieuw bekijken.
- Dat alles toch zo goed geregeld is.
- Dat er altijd volgens het boekje gewerkt wordt
- Dat de systemen perfekt onderhouden en bedrijfszeker zijn.
Nadat de zaak dan opgeleverd is kosten alle veranderingen opnieuw geld, daar moet weer budget voor aangevraagd enz.
Ik ken weinig projectmanagers die 15% in hun achterzak houden voor "aanpassingen aan de werkelijkheid".
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide