Liefkenshoekspoortunnel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9809
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Shrek » 16 jun 2014, 22:34

en ook nog een stukje op http://deredactie.be/permalink/2.34033?video=1.1999896

Maar op die eerste link is onze EM202 natuurlijk het best te zien :mrgreen:


Gebruikersavatar
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Hogersluys » 09 dec 2014, 18:12

Het is sinds vandaag ook effectief open. De eerste trein reed vandaag door de tunnel. Een mijlpaal voor het Antwerpse spoornet.

dentheo
Berichten: 7832
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door dentheo » 09 dec 2014, 19:06

Op hoeveel tijdwinst kan ik dat inschatten voor bv. de Volvotrein Gent-Bad Bentheim ?
Theo
Groeten vanop de Heide

twist297
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:59

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door twist297 » 09 dec 2014, 22:25

Hogersluys schreef:Het is sinds vandaag ook effectief open. De eerste trein reed vandaag door de tunnel. Een mijlpaal voor het Antwerpse spoornet.
Ik denk van niet, was het niet gewoon de inhuldiging vandaag? Ik dacht dat het pas in dienst kwam op 14-15 december (en waarschijnlijk zelfs pas 16 december dankzij de staking)
Er zijn trouwens al veel (test)treinen doorgereden :wink:

Tom12

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Tom12 » 10 dec 2014, 11:34

Ik stel mij wel serieus vragen bij het nut van die extravagante inhuldiging (en de bijhorende kosten) terwijl er spoorwerven zijn die al 2 jaar aanslepen.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9809
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Shrek » 10 dec 2014, 11:44

Tom12 schreef:Ik stel mij wel serieus vragen bij het nut van die extravagante inhuldiging (en de bijhorende kosten) terwijl er spoorwerven zijn die al 2 jaar aanslepen.
Dat is nu eenmaal een traditioneel gebruik bij de inhuldiging van eender welk groot project, van eender welk bedrijf.

Gebruikersavatar
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Hogersluys » 11 dec 2014, 00:03

Tom12 schreef:Ik stel mij wel serieus vragen bij het nut van die extravagante inhuldiging (en de bijhorende kosten) terwijl er spoorwerven zijn die al 2 jaar aanslepen.
Op een project dat ettelijke miljarden gekost is de openingsceremonie een bagatel.

Ik vind trouwens dat aan het project weinig ruchtbaarheid gegeven is terwijl het om de langste tunnel in België gaat en zeker in van de grootste infrastructuurprojecten. Een beetje ruchtbaarheid is dus niet verkeerd na 7 jaar werken.

Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Marianne » 11 dec 2014, 11:14

dentheo schreef:Op hoeveel tijdwinst kan ik dat inschatten voor bv. de Volvotrein Gent-Bad Bentheim ?
Ik heb het gevraagd aan een kennis van mij die machinist is op de Volvotrein (een Nederlander). Volgens hem gaat die trein voorlopig niet langs de Liefkenshoekspoortunnel omdat de meeste van de Nederlandse machinisten nog niet de bevoegdheid hebben en de locomotief daarvoor nog niet uitgerust is en dus nog niet toegelaten op die spoorlijn.
Qua tijdwinst zal het niet zoveel uitmaken. Alleen zal dan wel het wachten in Antwerpen-Berchem vermeden worden, wat best vaak voorkomt.
Zo heb ik het althans begrepen van hem.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9809
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Shrek » 11 dec 2014, 11:34

dentheo schreef:Op hoeveel tijdwinst kan ik dat inschatten voor bv. de Volvotrein Gent-Bad Bentheim ?
De echte trijdswinst is voor de treinen Linkeroever-Rechteroever. Voor de andere verbindingen is er vooral capaciteitswinst (en waarschijnlijk ook een stuk stiptheid).

Tom12

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Tom12 » 11 dec 2014, 15:21

Marianne schreef:
dentheo schreef:Op hoeveel tijdwinst kan ik dat inschatten voor bv. de Volvotrein Gent-Bad Bentheim ?
Ik heb het gevraagd aan een kennis van mij die machinist is op de Volvotrein (een Nederlander). Volgens hem gaat die trein voorlopig niet langs de Liefkenshoekspoortunnel omdat de meeste van de Nederlandse machinisten nog niet de bevoegdheid hebben en de locomotief daarvoor nog niet uitgerust is en dus nog niet toegelaten op die spoorlijn.
Qua tijdwinst zal het niet zoveel uitmaken. Alleen zal dan wel het wachten in Antwerpen-Berchem vermeden worden, wat best vaak voorkomt.
Zo heb ik het althans begrepen van hem.

Groetjes,
Marianne
Uitgerust met wat? ETCS? Lijkt me zeer sterk aangezien er dan sowieso niet veel gaat passeren.

kika
Berichten: 2765
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door kika » 11 dec 2014, 15:40

Infrabel moet 50 miljoen per jaar (38 jaar lang) betalen voor het gebruik van deze tunnel. Lijkt me een hele smak geld, betekend dat ze zelf bijvoorbeeld geen onderhoud moeten betalen?

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9809
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Shrek » 11 dec 2014, 16:03

Tom12 schreef:Uitgerust met wat? ETCS? Lijkt me zeer sterk aangezien er dan sowieso niet veel gaat passeren.
De tunnel zelf is uitgerust met ETCS, maar ook TBL1+ en (tijdelijk) kroko's. Dus dat mag geen probleem vormen.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9809
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Shrek » 11 dec 2014, 16:06

kika schreef:Infrabel moet 50 miljoen per jaar (38 jaar lang) betalen voor het gebruik van deze tunnel. Lijkt me een hele smak geld, betekend dat ze zelf bijvoorbeeld geen onderhoud moeten betalen?
Neen, het onderhoud moeten we zelf doen. Het is ook enkel de tunnel zelf (het beton zeg maar) dat eigendom is van de privé-investeerder. De sporen, bovenleiding, ETCS-installatie,... zijn gewoon van Infrabel, daar heeft de PPS niets mee te maken.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20760
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Steven » 11 dec 2014, 16:13

zoals een boer die pacht betaald om een stuk land te gebruiken om zijn gewassen op te kweken of zijn dieren op te laten grazen.

Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Marianne » 11 dec 2014, 17:38

Shrek schreef:
Tom12 schreef:Uitgerust met wat? ETCS? Lijkt me zeer sterk aangezien er dan sowieso niet veel gaat passeren.
De tunnel zelf is uitgerust met ETCS, maar ook TBL1+ en (tijdelijk) kroko's. Dus dat mag geen probleem vormen.
Ik vertel maar hoe ik het gehoord heb. Hij kan best niet juist geïnformeerd zijn, dus ik vroeg me dus af of dat echt zo was.
Wat hij schijnbaar bedoelde was dat de Reeks 28 geen of niet de juiste versie van ETCS had en daardoor niet door die spoortunnel zou mogen (?) Ook hebben hij en een aantal van zijn Nederlandse collega's van het depot die, die trein rijdt geen ETCS bevoegdheid. Ze mogen dus geen treinen bijvoorbeeld over de Betuwe-route rijden. Vooralsnog dan, tot ze de juiste cursussen daarvoor gevolgd hebben.
Zo heeft hij in het in ieder geval verteld.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie