Liefkenshoekspoortunnel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Stef »

De liefkenshoekspoortunnel begint goed op te schieten. De bedding naast de E34 begint er al op te lijken, volgens mij zullen ze binnen enkele maanden de sporen beginnen leggen (en draad???).

In elk geval is "Wiske" reeds boven gekomen:

“Wiske” komt boven na 14 maanden boren

Vandaag komt tunnelboormachine “Wiske” boven op "rechteroever" in Antwerpen. “Wiske” heeft, na een tocht van 6 kilometer en 14 maanden, een eerste weg vrijgemaakt voor de Liefkenshoekspoortunnel.

“Wiske” is een tunnelboormachine van 200 meter lang, de kop van het boorschild heeft een diameter van meer dan 8 meter. “Eigenlijk is het een soort monster dat op stalen rollen voortbeweegt”, aldus Frédéric Petit van Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de spoorwegen.

De boorwerken die "Wiske" heeft uitgevoerd, zijn een onderdeel van het project rond de Liefkenshoekspoortunnel. “Die tunnel zal zorgen voor een vlotte toegankelijkheid via het spoor, van en naar de Antwerpse haven”, aldus Petit.

“Vanaf midden 2014 kunnen de treinen rechtstreeks onder de Schelde van linker- naar rechteroever rijden.” Op die manier moeten goederentreinen niet meer door de Kennedyspoortunnel en via Antwerpen-Berchem rijden. “Zo komt er ook extra capaciteit vrij voor het reizigersvervoer”, zegt Petit.

“Wiske” is de eerste van twee tunnelboormachines die zijn eindpunt bereikt. Een andere boormachine, “Schanulleke”, komt pas eind juli boven. “Schanulleke” is al langer bezig met boren en heeft de weg voorbereid voor “Wiske”. Die boormachine is nu bezig met een aantal bijkomende veiligheidswerken, zoals het graven van evacuatieschachten.

De Liefkenshoekspoortunnel zou tegen midden 2014 af zijn.

http://www.deredactie.be/permalink/1.1024800
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door dentheo »

Stef schreef: “Wiske” is de eerste van twee tunnelboormachines die zijn eindpunt bereikt. Een andere boormachine, “Schanulleke”, komt pas eind juli boven. “Schanulleke” is al langer bezig met boren en heeft de weg voorbereid voor “Wiske”.
Hoe moet ik dat verstaan ? iemand ?
Boort "schanulleke" een klein gaatje en "Wiske" maakt het groter ????
Dan zou "schanulleke" toch eerst moeten "hangen" en bovenkomen ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Adler »

dentheo schreef:
Stef schreef: “Wiske” is de eerste van twee tunnelboormachines die zijn eindpunt bereikt. Een andere boormachine, “Schanulleke”, komt pas eind juli boven. “Schanulleke” is al langer bezig met boren en heeft de weg voorbereid voor “Wiske”.
Hoe moet ik dat verstaan ? iemand ?
Boort "schanulleke" een klein gaatje en "Wiske" maakt het groter ????
Dan zou "schanulleke" toch eerst moeten "hangen" en bovenkomen ???
De uitleg in het artikel klopt niet helemaal.
Er worden 2 tunnelkokers geboord van 6 km lang met dus 2 TBM's.
Omwille van de grote gronddruk onder de Schelde mogen die niet naast mekaar werken en is de tweede (Schanulleke) dus achter op de eerste (Wiske) en maakt ook nog de evacuatieschachten.
pietje

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door pietje »

Adler schreef: De uitleg in het artikel klopt niet helemaal.
Er worden 2 tunnelkokers geboord van 6 km lang met dus 2 TBM's.
Omwille van de grote gronddruk onder de Schelde mogen die niet naast mekaar werken en is de tweede (Schanulleke) dus achter op de eerste (Wiske) en maakt ook nog de evacuatieschachten.
Maar welke evacuatieschachten dan?
Als het gaat over de zg. cross-passages, dan zullen die toch wel op een andere manier gemaakt worden, want die hebben een veel kleinere diameter en zijn maar maximum enkele tientallen meters lang, veel te kort voor een TBM van 200m lang dus.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Glodenox »

Die cross-passages worden inderdaad anders gemaakt: men maakt boringen tussen de twee tunnels en bevriest het grondwater via die geboorde buizen om zo met spuitbeton een vaste doorgang te maken. Maar die kunnen dus enkel gemaakt worden vanaf dat de twee tunnels er al liggen, dus zullen ze die pas als "Schanulleke" gepasseerd is gaan uitvoeren. (opgedane kennis van Diabolowerf tijdens open werven dag vorig jaar)

Groeten,
Glodenox
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Stef »

Blijkbaar kon je afgelopen zondag de werf van de liefkenshoekspoortunnel bezoeken. Er waren 2500 aanwezigen lees ik vandaag in streeknieuws van Het Nieuwsblad (zie nog geen artikel hierover op de website). Is er hier iemand naartoe geweest?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Stef »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door nighttrain »

Wat me opviel op de beelden van gisteren ,was het gebrek aan veiligheidsvoorschriften of het naleven ervan op zijn Vlaams. Die man die de boorkop bediende naast de hoogwaardigheidsbekleeders stond er onachtzaam met een brandend sigaretje in zijn mond!!!
Een kleine vonk en de aanvoer van verse zuurstof is een steekvlam!
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Bordensteker »

Stef schreef:Blijkbaar kon je afgelopen zondag de werf van de liefkenshoekspoortunnel bezoeken. Er waren 2500 aanwezigen lees ik vandaag in streeknieuws van Het Nieuwsblad (zie nog geen artikel hierover op de website). Is er hier iemand naartoe geweest?
Jazeker!
En ik vond het zeer de moeite waard.
Op de site van BFoto kunt u een verslag met foto's van de hand van Maxim Herman vinden.
Op die site wordt sowieso van tijd tot tijd een heel verdienstelijk verslag gepubliceerd van de werkzaamheden aan de Liefkenshoek Spoorverbinding.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Stef »

Bedankt, interessant verslagje!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Stef »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Stef »

Volgens mij een goede spotplaats voor in de toekomst:

https://maps.google.be/?ll=51.24772,4.2 ... 6&t=h&z=18

Daar waar er duidelijk werken te zien zijn, liggen nu sporen in een verzonken stuk. De treinen gaan dan met een grote bocht via bundel zuid via de zichtbare overweg naar lijn 10. M.a.w. op die plaats ga je alle treinen 2x te zien krijgen op (normaal) een vrij korte tijd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Stef »

De elektrificatiewerken zijn volop aan de gang, op 1 spoor hangt de koper al voor een gedeelte! (zichtbaar vanop de E34)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door Stef »

Deze morgen zag ik dat ze langs de E34 nu ook het 2de spoor de elektrificatiewerken begonnen zijn. Je zal vandaag dus de werken gewoon vanop de autostrade kunnen zien.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Bericht door wva »

Plaats reactie