Pagina 2 van 3

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Geplaatst: 16 jun 2014, 22:34
door Shrek
en ook nog een stukje op http://deredactie.be/permalink/2.34033?video=1.1999896

Maar op die eerste link is onze EM202 natuurlijk het best te zien :mrgreen:

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Geplaatst: 09 dec 2014, 18:12
door Hogersluys
Het is sinds vandaag ook effectief open. De eerste trein reed vandaag door de tunnel. Een mijlpaal voor het Antwerpse spoornet.

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Geplaatst: 09 dec 2014, 19:06
door dentheo
Op hoeveel tijdwinst kan ik dat inschatten voor bv. de Volvotrein Gent-Bad Bentheim ?

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Geplaatst: 09 dec 2014, 22:25
door twist297
Hogersluys schreef:Het is sinds vandaag ook effectief open. De eerste trein reed vandaag door de tunnel. Een mijlpaal voor het Antwerpse spoornet.
Ik denk van niet, was het niet gewoon de inhuldiging vandaag? Ik dacht dat het pas in dienst kwam op 14-15 december (en waarschijnlijk zelfs pas 16 december dankzij de staking)
Er zijn trouwens al veel (test)treinen doorgereden :wink:

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Geplaatst: 10 dec 2014, 11:34
door Tom12
Ik stel mij wel serieus vragen bij het nut van die extravagante inhuldiging (en de bijhorende kosten) terwijl er spoorwerven zijn die al 2 jaar aanslepen.

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Geplaatst: 10 dec 2014, 11:44
door Shrek
Tom12 schreef:Ik stel mij wel serieus vragen bij het nut van die extravagante inhuldiging (en de bijhorende kosten) terwijl er spoorwerven zijn die al 2 jaar aanslepen.
Dat is nu eenmaal een traditioneel gebruik bij de inhuldiging van eender welk groot project, van eender welk bedrijf.

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Geplaatst: 11 dec 2014, 00:03
door Hogersluys
Tom12 schreef:Ik stel mij wel serieus vragen bij het nut van die extravagante inhuldiging (en de bijhorende kosten) terwijl er spoorwerven zijn die al 2 jaar aanslepen.
Op een project dat ettelijke miljarden gekost is de openingsceremonie een bagatel.

Ik vind trouwens dat aan het project weinig ruchtbaarheid gegeven is terwijl het om de langste tunnel in België gaat en zeker in van de grootste infrastructuurprojecten. Een beetje ruchtbaarheid is dus niet verkeerd na 7 jaar werken.

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Geplaatst: 11 dec 2014, 11:14
door Marianne
dentheo schreef:Op hoeveel tijdwinst kan ik dat inschatten voor bv. de Volvotrein Gent-Bad Bentheim ?
Ik heb het gevraagd aan een kennis van mij die machinist is op de Volvotrein (een Nederlander). Volgens hem gaat die trein voorlopig niet langs de Liefkenshoekspoortunnel omdat de meeste van de Nederlandse machinisten nog niet de bevoegdheid hebben en de locomotief daarvoor nog niet uitgerust is en dus nog niet toegelaten op die spoorlijn.
Qua tijdwinst zal het niet zoveel uitmaken. Alleen zal dan wel het wachten in Antwerpen-Berchem vermeden worden, wat best vaak voorkomt.
Zo heb ik het althans begrepen van hem.

Groetjes,
Marianne

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Geplaatst: 11 dec 2014, 11:34
door Shrek
dentheo schreef:Op hoeveel tijdwinst kan ik dat inschatten voor bv. de Volvotrein Gent-Bad Bentheim ?
De echte trijdswinst is voor de treinen Linkeroever-Rechteroever. Voor de andere verbindingen is er vooral capaciteitswinst (en waarschijnlijk ook een stuk stiptheid).

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Geplaatst: 11 dec 2014, 15:21
door Tom12
Marianne schreef:
dentheo schreef:Op hoeveel tijdwinst kan ik dat inschatten voor bv. de Volvotrein Gent-Bad Bentheim ?
Ik heb het gevraagd aan een kennis van mij die machinist is op de Volvotrein (een Nederlander). Volgens hem gaat die trein voorlopig niet langs de Liefkenshoekspoortunnel omdat de meeste van de Nederlandse machinisten nog niet de bevoegdheid hebben en de locomotief daarvoor nog niet uitgerust is en dus nog niet toegelaten op die spoorlijn.
Qua tijdwinst zal het niet zoveel uitmaken. Alleen zal dan wel het wachten in Antwerpen-Berchem vermeden worden, wat best vaak voorkomt.
Zo heb ik het althans begrepen van hem.

Groetjes,
Marianne
Uitgerust met wat? ETCS? Lijkt me zeer sterk aangezien er dan sowieso niet veel gaat passeren.

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Geplaatst: 11 dec 2014, 15:40
door kika
Infrabel moet 50 miljoen per jaar (38 jaar lang) betalen voor het gebruik van deze tunnel. Lijkt me een hele smak geld, betekend dat ze zelf bijvoorbeeld geen onderhoud moeten betalen?

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Geplaatst: 11 dec 2014, 16:03
door Shrek
Tom12 schreef:Uitgerust met wat? ETCS? Lijkt me zeer sterk aangezien er dan sowieso niet veel gaat passeren.
De tunnel zelf is uitgerust met ETCS, maar ook TBL1+ en (tijdelijk) kroko's. Dus dat mag geen probleem vormen.

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Geplaatst: 11 dec 2014, 16:06
door Shrek
kika schreef:Infrabel moet 50 miljoen per jaar (38 jaar lang) betalen voor het gebruik van deze tunnel. Lijkt me een hele smak geld, betekend dat ze zelf bijvoorbeeld geen onderhoud moeten betalen?
Neen, het onderhoud moeten we zelf doen. Het is ook enkel de tunnel zelf (het beton zeg maar) dat eigendom is van de privé-investeerder. De sporen, bovenleiding, ETCS-installatie,... zijn gewoon van Infrabel, daar heeft de PPS niets mee te maken.

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Geplaatst: 11 dec 2014, 16:13
door Steven
zoals een boer die pacht betaald om een stuk land te gebruiken om zijn gewassen op te kweken of zijn dieren op te laten grazen.

Re: Liefkenshoekspoortunnel

Geplaatst: 11 dec 2014, 17:38
door Marianne
Shrek schreef:
Tom12 schreef:Uitgerust met wat? ETCS? Lijkt me zeer sterk aangezien er dan sowieso niet veel gaat passeren.
De tunnel zelf is uitgerust met ETCS, maar ook TBL1+ en (tijdelijk) kroko's. Dus dat mag geen probleem vormen.
Ik vertel maar hoe ik het gehoord heb. Hij kan best niet juist geïnformeerd zijn, dus ik vroeg me dus af of dat echt zo was.
Wat hij schijnbaar bedoelde was dat de Reeks 28 geen of niet de juiste versie van ETCS had en daardoor niet door die spoortunnel zou mogen (?) Ook hebben hij en een aantal van zijn Nederlandse collega's van het depot die, die trein rijdt geen ETCS bevoegdheid. Ze mogen dus geen treinen bijvoorbeeld over de Betuwe-route rijden. Vooralsnog dan, tot ze de juiste cursussen daarvoor gevolgd hebben.
Zo heeft hij in het in ieder geval verteld.

Groetjes,
Marianne