Na meer dan een halve eeuw stopt er een trein aan het statio

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Na meer dan een halve eeuw stopt er een trein aan het st

Bericht door Shrek »

vasonline schreef:Een vraagje: Is er eigenlijk een M2 stuurstand bewaard bij één van de treinverenigingen?
(TSP/SCM/SDP ...)
Zowel de dieselversie als de elektrische stuurstand.
Je kan je natuurlijk de vraag stellen of dat de moeite en investering van het bewaren waard is. Liever een werkende locomotief dan een rijtuig waar je niets mee kan doen :)
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Na meer dan een halve eeuw stopt er een trein aan het st

Bericht door trainfreak »

Shrek schreef:
vasonline schreef:Een vraagje: Is er eigenlijk een M2 stuurstand bewaard bij één van de treinverenigingen?
(TSP/SCM/SDP ...)
Zowel de dieselversie als de elektrische stuurstand.
Je kan je natuurlijk de vraag stellen of dat de moeite en investering van het bewaren waard is. Liever een werkende locomotief dan een rijtuig waar je niets mee kan doen :)
Met de dieselversie kan je natuurlijk wel iets doen he, je kan er altijd trek-duw mee rijden..
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Na meer dan een halve eeuw stopt er een trein aan het st

Bericht door Shrek »

trainfreak schreef:Met de dieselversie kan je natuurlijk wel iets doen he, je kan er altijd trek-duw mee rijden..
Maar dat kan alleen als dezelfde vereniging al een compatibele loc en een stammetje M2 ter beschikking heeft, en zo zijn er geen denk ik :)
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Na meer dan een halve eeuw stopt er een trein aan het st

Bericht door LML »

Met Dloc 55, 62/63 lukt dit. Maar ik vraag me af of het met Dloc 51 en 59 ook al of niet gaat...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Na meer dan een halve eeuw stopt er een trein aan het st

Bericht door trainfreak »

Shrek schreef:
trainfreak schreef:Met de dieselversie kan je natuurlijk wel iets doen he, je kan er altijd trek-duw mee rijden..
Maar dat kan alleen als dezelfde vereniging al een compatibele loc en een stammetje M2 ter beschikking heeft, en zo zijn er geen denk ik :)
Het historisch patrimonium van de B-Holding...
Al vraag ik me wel af of de 6306 er nog eigendom van is, want in Op De Baan staat dat deze verkocht is/wordt.
Maar de 5510 zou wel al zijn aangekocht...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Na meer dan een halve eeuw stopt er een trein aan het st

Bericht door Bibke »

Wat de M2 rijtuigen in Racour betreft, zijn het wel degelijk 2 stuurstandrijtuigen (zie http://www.treinfoto2000.be/).
Het TSP bezit wel 1 M1 stuurstandrijtuig.

Als je de beide types vergelijkt zie je dat de stuurstand van de M1 een stuurpast is die afgeleid is van een stuurpost van een 62er/55er en heeft een M1 stuurpost wel wat meer dan een M2 stuurpost..
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
davyickx
Berichten: 122
Lid geworden op: 27 feb 2009, 14:03
Locatie: Meensel-Kiezegem

Re: Na meer dan een halve eeuw stopt er een trein aan het st

Bericht door davyickx »

Voor de geïnteresseerden: de rijtuigen in Racour dragen de nummers
  • 49212 (UIC 50 88 82-48612-1)
  • 49264 (UIC 50 88 82-48664-2)
Op de Facebookpagina van Station Racour kan je ook verslagen en foto's terugvinden van de hele operatie: voorbereidingswerkzaamheden (herstellen perron, aanleg spoor), transport en plaatsing van de rijtuigen.
Spoorse groeten,

Davy Ickx
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Na meer dan een halve eeuw stopt er een trein aan het st

Bericht door Asterix »

In de marge, hoe zit het nu met dat spoorwegmuseam in Schaarbeek (en de uiteraard verplichte antennes in Oostende en de Walen)?
Station Racour

Re: Na meer dan een halve eeuw stopt er een trein aan het st

Bericht door Station Racour »

hallo iedereen,

hier Station Racour.

Wij hebben idd twee M2 trek en duw's bij het station geplaatst. Waarom? Wel omdat wij reeds 23 jaar in het station wonen en absoluut het gevoel hadden dat er een trein bij een station hoort.
Op onze facebook pagina kan je de hele operatie op foto bekijken. Het was een hele klus en er staan vrij spectaculaire foto's bij.
http://www.facebook.com/pages/Station-R ... 3813275893
De keuze van de rijtuigen was eerder toevallig. Maar wij vonden ze knap en gezien ze beide een stuurcabine hebben is het nu wel een leuk zicht.
Wat gaan we er mee doen? Wel de intentie is om in elk rijtuig een vakantiewoning te maken. In het station is er al eentje (http://www.stationracour.be).
Aan de buitenzijde wensen we de rijtuigen te herstellen en weer piccobello in orde te brengen zoals ze er vroeger uitzagen. Binnenin gaan we ze inrichten met het nodige comfort voor vakantiegangers.
Op dezelfde wijze hebben we ook het voormalig station van Racour gerestaureerd (is nu een beschermd monument).
Onze vraag naar jullie nu: Alle info zoals oude foto's, filmpjes en vooral tekeningen en plannen, constructietekeningen van deze ruituigen zijn van harte welkom.
Hopend op een positief antwoord van jullie alvast bedankt voor de vele positieve reacties die we konden lezen. info@stationracour.be mvg Jo Uytterhoeven
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Na meer dan een halve eeuw stopt er een trein aan het st

Bericht door trainfreak »

Hey Jo
Ik heb je GSM nummer uit je bericht gehaald.
Mensen die je willen contacteren zullen je wel een e-mail sturen hoor :wink:

Verder vind ik het echt een pracht van een idee, we hebben al plannen gemaakt om in de nieuwe vakantiewoningen te blijven slapen.
Hopelijk duurt het niet te lang tegen dat ze af zijn :wink:
Ik ben vorig jaar Racour toevallig voorbijgereden toen we op zoek waren naar oude stations en ik moet zeggen dat ik het hele idee van een vakantiewoning prachtig vond!

Wel jammer dat de M2 stuurstanden nu niet meer zullen rondrijden op het net (tenzij men er nog eentje kan toveren :P )
Bij het historisch patrimonium rijden nog M2's rond, zij het wel in de groene kleur. Sporadisch zijn ze dus nog op het spoornet te zien.
In Italië rijden er ook een hoop, waaronder ook enkele (elektrische) stuurstanden. (De versie die bij jullie staat is de dieselstuurstand).
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Na meer dan een halve eeuw stopt er een trein aan het st

Bericht door vasonline »

Dag Jo,

Leuk om de eigenaar hier tegen te komen :D

Je rijtuigen zien er binnenin nog erg goed uit vind ik!
De hoeveelheid vandalisme lijkt me beperkt te zijn op het eerste zicht.
Als je binnenin gaat verbouwen kan je banken e.a misschien nog hergebruiken of bijhouden.
(je weet nooit)

Het zou natuurlijk leuk zijn mocht het historich patrimonium er ook nog ééntje opknappen,
dan hebben ze een volledige stam M2 met trek duw mogelijkheid.

MAAR:
Tot zolang ben je eigenaar van de enige 2 bewaarde M2 stuurstanden in België ;)

Groetjes,
S.

PS: Rixke Rail archives heeft hier een mooi artikel over de geschiedenis van de M1/M2/... stuurstanden:

http://rixke.tassignon.be/spip.php?article107&lang=fr
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Na meer dan een halve eeuw stopt er een trein aan het st

Bericht door trainfreak »

Een filmpje van een stoomtrein bij het station van Racour:
http://www.youtube.com/watch?v=uR6qJHIPGOg
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Na meer dan een halve eeuw stopt er een trein aan het st

Bericht door ostbahnhof »

k ga dit weekend eens een kijkje nemen, eens zien hoe ze erbij staan ;-)
Plaats reactie