Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door The_Knitter »

HLD77 mag rijden op zicht over de HSL. Overdag tegen 30km/h, en bij nacht en slecht weer heb ik begrepen tegen 15 / 20 km/h.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Shrek »

Steve schreef: Maar hebben die dan wel TBL1+? Want dat was toch juist het Grote Probleem en ook de reden waarom bijvoorbeeld de HLD 62 (die het niet hebben en waar men het kennelijk ook niet nodig acht om het te installeren) aan de kant geschoven worden?
Ja, die hebben TBL1+
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door nahoj »

Steve schreef:
poyaud schreef:
Joris schreef:Het verdwijnen van die 62TBL is inderdaad zeer jammer. Niet alleen heeft de 18II wasdraad nodig, volgens mij mogen ze ook nog niet naar Aken(?), wat nodig is voor hun hoofdtaak... Het is ergens ook zonde om een nieuwe loc op reserve te gaan plaatsen (zonde van die berg capitaal die daar staat te niksen).
Vanaf 01 januari is bericht OB3-13046 van toepassing;

-Vanaf heden mag op L2 een konvooi afgevoerd worden met een krachtvoertuig NIET uitgerust met TBL2.

Maw, dit hoeft niet specifiek een 18 te zijn...
Maar andere e-locs zullen onder 25 KV niet ver raken... en ik zie ze moeilijk het TSP opbellen of ze even een HLE 15 / 16 / 18 (I) tot daar willen rijden. :lol:
Je vergeet HLE 13.
Hoewel die druk bezet zijn richting Luxemburg, en dus weinig kans hebben om in de buurt van L2 te zijn wanneer er iets misgaat.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Joris »

77'ers zouden inderdaad nog een oplossing zijn. Mogen traxxen op L2? Al lijkt het me al moeilijker om die daarvoor te laten afkomen.
Want, mijn vraag was niet wat er op L2 mag, wel wat er op L2 mag én naar Aken mag rijden, om een bepaald treintype weer naar z'n Heimat te brengen. Want dat was toch volgens mij de voornaamste bezigheid van de 62TBL dacht ik...
Afbeelding
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door nahoj »

Joris schreef:77'ers zouden inderdaad nog een oplossing zijn. Mogen traxxen op L2? Al lijkt het me al moeilijker om die daarvoor te laten afkomen.
Want, mijn vraag was niet wat er op L2 mag, wel wat er op L2 mag én naar Aken mag rijden, om een bepaald treintype weer naar z'n Heimat te brengen. Want dat was toch volgens mij de voornaamste bezigheid van de 62TBL dacht ik...
Juist. Traxx. Die zal misschien ook wel L.2 op mogen voor evacuatiesdoeleinden (maar zoals HLD 77 met rit op zicht).
Voor Aachen moet je geen loc hebben die ook L.2 op mag. Die 62's sleepten in Aachen gestrande PBKA's, of in Brussel/Leuven gestrande ICE's, via L.36 i.p.v. L.2, om het andere verkeer zo weinig mogelijk te hinderen. Dat kan dus vandaag perfect met HLE 27 of Traxx.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door groentje »

Ook voor 77-ers geldt dat je ze te pakken moet krijgen, te samen met een bestuurder. In Leuven rijden er normaal geen rond, dus moeten ze al uit Schaarbeek komen, of uit Kinkempois, we gaan nog even uit van de veronderstelling dat ze niet uit Antwerpen moeten komen.
Of zijn er over? Waarom dan geen paar uitrusten met speciale trekhaak, en permanent klaarhouden in Leuven/Luik? Dat men geen TBL2 installeert, dat kan ik nog enigszins begrijpen, dat is immers en aflopend verhaal. Al zou ik die HLD62 daarom wel wat langer gehouden hebben, daarmee...
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Horatio »

groentje schreef:Ook voor 77-ers geldt dat je ze te pakken moet krijgen, te samen met een bestuurder. In Leuven rijden er normaal geen rond, dus moeten ze al uit Schaarbeek komen, of uit Kinkempois, we gaan nog even uit van de veronderstelling dat ze niet uit Antwerpen moeten komen.
Of zijn er over? Waarom dan geen paar uitrusten met speciale trekhaak, en permanent klaarhouden in Leuven/Luik? Dat men geen TBL2 installeert, dat kan ik nog enigszins begrijpen, dat is immers en aflopend verhaal. Al zou ik die HLD62 daarom wel wat langer gehouden hebben, daarmee...
Dat is inderdaad een correcte redenering.
Als er nu problemen zijn met de bovenleiding op de lijn 2 heb je een serieus probleem. De HSL2 is een goeie 60km lang; dus als een konvooi middenin in nood staat, dan heeft een 77 (dus zonder TBL2) al één volledig uur nodig om de gestrande trein te bereiken! Reken daarbij nog eerst de nodige tijd om die loc op te vorderen, bestuurder te zoeken, .........
Het had inderdaad interessanter geweest om die 62's nog wat te houden tot er ETCS ligt op de lijn 2 en wat 77's uitgerust zijn met ETCS.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door dentheo »

Zo maar paar vragen.
1) Staan die 77ers niet altijd in Luik als opdrukloks ?
2) de helft van de treinen (en dus de pannes) zijn toch treinen met een klassieke koppeling ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door groentje »

De noodkoppeling zoals die op de HLD62 TBL2 hangt/hing, is makkelijk genoeg omhoog te klappen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door nahoj »

Misschien heb ik er hier grandioos naast gekeken, maar ik zie hier nergens op het forum een verwijzing naar de berichtgeving in de kranten de voorbije week over de spectaculaire daling van het aantal ontijdige seinoverschreidingen.

Eén van de meest complete artikels was dat van La Dernière Heure.

De daling is (bijna) uitsluitend toe te schrijven aan TBL1+.
De cijfers van 2014 zullen nog lager liggen.
La Dernière Heure schreef:De moins en moins de feux rouges brûlés

Antoine Clevers Publié le mercredi 08 janvier 2014 à 05h39 - Mis à jour le mercredi 08 janvier 2014 à 13h34


Faits divers
On est passé de 51 cas en 2010 à 34 en 2012 et à 29 l’an dernier.

Sourire de mise à Infrabel. "En termes de sécurité, un boulot colossal a été accompli, tant chez nous qu’à la SNCB", commente Frédéric Sacré, le porte-parole du gestionnaire de l’infrastructure ferroviaire.

Il en veut pour preuve les tout derniers chiffres sur les franchissements de signaux. En 2010, "année de référence puisque c’est celle de l’accident de Buizingen" (19 morts le 15 février), on dénombrait 130 feux rouges brûlés sur tous les types de lignes confondus. En 2013, le chiffre est tombé à 100, contre 117 un an plus tôt. Soit respectivement des baisses de 23 % et 15 %.

Ces données concernent l’ensemble des opérateurs qui empruntent le rail belge. Dans le lot, la SNCB, le plus important d’entre eux, nous indique qu’en ce qui concerne sa flotte de trains, elle a comptabilisé 66 franchissements en 2013, contre 77 en 2012 (- 14 %).

Infrabel fait en outre une distinction importante entre les voies principales et les voies secondaires. Sur les premières, circulent les trains de voyageurs et de marchandises. Les autres sont consacrées à la formation des conducteurs, sont des voies de délestage, de retour vers les entrepôts, etc. "Les trains y circulent à faible vitesse (maximum 40 km/h) et quasiment toujours à vide", insiste Frédéric Sacré. "Le danger entre les deux types de lignes n’est pas du tout du même ordre."

Et la diminution des franchissements de feux sur les lignes principales est nette. De 104 en 2010, on est passé à 75 en 2012 et même 56 l’année dernière. Par rapport à 2013, les baisses "significatives depuis Buizingen" sont de 46 % et 25 %.

En outre, insiste encore Infrabel, "il y a une différence entre franchir un feu - qui est évidemment une faute - et provoquer une situation de danger réel". Si une voiture brûle un feu rouge, mais s’arrête un mètre après la limite, elle n’aura pas empiété sur le carrefour et donc évité tout danger. Le constat est valable pour les trains. "Nous avons donc introduit la notion d’atteinte du premier point potentiellement dangereux - par exemple, un aiguillage."

Et là, on est passé de 51 cas en 2010 à 34 en 2012 et à 29 l’an dernier. Soit des baisses de 43 % et 15 % par rapport à 2013.

Infrabel et la SNCB s’accordent sur "les effets positifs" (dixit l’opérateur) du système de freinage TBL1 +, dont l’implémentation avait été accélérée à la suite de Buizingen. L’ensemble du matériel roulant de la SNCB en est désormais équipé et le réseau est sécurisé à hauteur de 93,3 % par le système (réseau et trains doivent être équipés pour que le TBL1 + fonctionne).
Bron: http://www.dhnet.be/actu/faits/de-moins ... 5ef7e764f5
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Shrek »

tutuut, sinds december is 10% van het spoorwegnet voorzien van een volledig ATP-systeem (TVM, TBL2 of ETCS), wij eisen ook ons aandeel in de daling :mrgreen:
(maar uiteraard is het grootste deel te danken aan TBL1+)
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Robin »

Joris schreef:Het verdwijnen van die 62TBL is inderdaad zeer jammer. Niet alleen heeft de 18II wasdraad nodig, volgens mij mogen ze ook nog niet naar Aken(?), wat nodig is voor hun hoofdtaak... Het is ergens ook zonde om een nieuwe loc op reserve te gaan plaatsen (zonde van die berg capitaal die daar staat te niksen).
Hebben de 55TVM al TBL1+?
De 91 mocht al een tijd niet meer op het net dacht ik. De 74 deed dat ook al niet veel meer, en had de NMBS nog 82'ers in dienst? Materieel van OSR valt hier niet onder dacht ik? En hebben er destijds niet een aantal 82'ers in Kinkempois gestaan voor de inbouw van een veiligheidssysteem?
de T74 werd nog gebruikt te Schijnpoort voor rangeringen en kwam op het net, deze worden naar TW FNND gedaan en zullen daar benut worden.
de T82 werd ook nog gebruikt, vooral te TW FNND, deze staat nu ingeschreven als werktuig net zoals de T74.

De voertuigen mogen nog altijd wel gebruikt worden maar mogen nooit meer op het net komen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie