Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Shrek »

HLE 2302 schreef:Je kan een bedrijf inderdaad niet zomaar beschuldigen. Maar ik ben toch van mening dat invoering TBL1+ nationaal verplicht zou moeten zijn, voor ALLE operatoren die het net berijden.
Neen man, dan zou het nog veel langer duren voor iedereen ETCS heeft.
TBL1+ is nu al een verouderd systeem, laat dat maar mooi uitdoven.
De nieuwe Eurostar/ICE krijgt volgens mijn info GEEN TBL1+ . Het zou ook niet veel zin hebben omdat wij toch ETCS op heel het traject leggen.
Hetzelfde geldt in grote lijnen voor Crossrail en andere: Op de goederenassen installeren we ETCS tegelijk met TBL1+. Geen enkele reden dus om nu nog te kiezen voor het half werk dat TBL1+ is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Overigens, is het niet zo dat een voertuig dat met ETCS uitgerust is de TBL1+ gewoon kan uitlezen?
Neen dat is niet zo.
De STM TBL1+ gebruik een aparte TBL-computer. Die moet je in een trein installeren om de TBL1+ functie te kunnen gebruiken.
Die TBL-computer beheert dan ook de krokoborstel en eventueel de TBL2 antenne. De TBL-computer kan wel via de EVC aan de gegevens van de euroantenne, zodat je geen tweede antenne moet gebruiken, maar dat is ook alles.
TBL1+ is dus geen zuiver softwarematige STM zoals je zou kunnen verwachten bij een systeem dat met eurobalises werkt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:Maar heu, kan men de software van beide veiligheidssystemen niet tegelijk op de bakens zetten? Dacht van wel.
Nu,als men ETCS wil verplichten, moet het ganse net voorzien zijn van de nodige bakens.
Uiteraard kunnen beide systemen parallel werken (zo is het vandaag op L36,53,166,...).
Zelfs als het ganse net uitgerust is met ETCS zal het nog een tijdje mogelijk zijn op TBL1+ te rijden. Tot 2025 ongeveer, dan valt het doek over TBL1+.
carlos

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door carlos »

Shrek schreef: .
TBL1+ is nu al een verouderd systeem, laat dat maar mooi uitdoven.

is ETCS dat eigenlijk ook niet?

de specs dateren ook al van de jaren 90...


als je ziet dat er vandaag in graafmachines positioneringssystemen zitten, die gebasseerd zijn op GPS(!) met een nauwkeurigheid van 1 à 2 cm...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door kika »

En als jij een graafmachine huurt om in je tuin een vijver te maken, of op een bouwwerf, boerderij of in het bos wordt niet die duurdere modernere variant gebruikt, enkel op plaatsen waar het er echt op aankomt: zoals bij gasleidingwerken. Dat sijpelt wel door, maar het is gelijkaardig met bvb. gordels of airbags in auto's: eerst als optie bij de duurdere modellen, nadien doorgesijpeld en tegenwoordig zijn die gordels zelfs achterin verplicht. ETCS zijn ondertussen ook alweer nieuwere versies van, worden eerst daar geïnstalleerd waar er het meeste nood aan is… is uw opmerking eigenlijk gebaseerd op iets zinvol of realistisch, Carlos? Je kan toch niet van vandaag op morgen een nieuw systeem bedenken en dat overmorgen overal implementeren?
carlos

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door carlos »

kika schreef:En als jij een graafmachine huurt om in je tuin een vijver te maken, of op een bouwwerf, boerderij of in het bos wordt niet die duurdere modernere variant gebruikt, enkel op plaatsen waar het er echt op aankomt: zoals bij gasleidingwerken. Dat sijpelt wel door, maar het is gelijkaardig met bvb. gordels of airbags in auto's: eerst als optie bij de duurdere modellen, nadien doorgesijpeld en tegenwoordig zijn die gordels zelfs achterin verplicht. ETCS zijn ondertussen ook alweer nieuwere versies van, worden eerst daar geïnstalleerd waar er het meeste nood aan is… is uw opmerking eigenlijk gebaseerd op iets zinvol of realistisch, Carlos? Je kan toch niet van vandaag op morgen een nieuw systeem bedenken en dat overmorgen overal implementeren?

hoeveel technologische systemen ken je die zo'n 20 jaar geleden bedacht zijn en waarvan men nu nog in de initiele implentatiefase zit?

na 20 jaar zou je dan tenminste mogen verwachten dat de producten van de verschillende leveranciers compatibel zijn, maar dat is blijkbaar ook niet het geval...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door kika »

carlos schreef:hoeveel technologische systemen ken je die zo'n 20 jaar geleden bedacht zijn en waarvan men nu nog in de initiele implentatiefase zit?

na 20 jaar zou je dan tenminste mogen verwachten dat de producten van de verschillende leveranciers compatibel zijn, maar dat is blijkbaar ook niet het geval...
Autogordels van 1956 tot 1992 of iets dergelijks? Gordelspanners zijn ook pas na een jaar of 20 geïntroduceerd. Het mag van mij best sneller zijn en het feit dat die fabrikanten op hun eigen systemen zitten als een moederkloek en alles proberen af te schermen dmv patenten helpt natuurlijk niet, dat ben ik allemaal met je eens, maar dat waren niet de punten van je betoog. Andere voorbeelden zijn ook talrijk, kijk naar bvb. RDS of DAB bij radio's en met een klein beetje moeite zijn vast talloze andere voorbeelden te bedenken.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door K V B »

carlos schreef:
Shrek schreef: .
TBL1+ is nu al een verouderd systeem, laat dat maar mooi uitdoven.
is ETCS dat eigenlijk ook niet?

de specs dateren ook al van de jaren 90...

als je ziet dat er vandaag in graafmachines positioneringssystemen zitten, die gebasseerd zijn op GPS(!) met een nauwkeurigheid van 1 à 2 cm...
GPS is technologie van de jaren 80...

ETCS is een veiligheidssysteem. Dat men zich daarvoor tijd neemt om het goed te doen is correct.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door HLE 2302 »

Shrek schreef:
HLE 2302 schreef:Je kan een bedrijf inderdaad niet zomaar beschuldigen. Maar ik ben toch van mening dat invoering TBL1+ nationaal verplicht zou moeten zijn, voor ALLE operatoren die het net berijden.
Neen man, dan zou het nog veel langer duren voor iedereen ETCS heeft.
TBL1+ is nu al een verouderd systeem, laat dat maar mooi uitdoven.
De nieuwe Eurostar/ICE krijgt volgens mijn info GEEN TBL1+ . Het zou ook niet veel zin hebben omdat wij toch ETCS op heel het traject leggen.
Hetzelfde geldt in grote lijnen voor Crossrail en andere: Op de goederenassen installeren we ETCS tegelijk met TBL1+. Geen enkele reden dus om nu nog te kiezen voor het half werk dat TBL1+ is.
Niet met akkoord. De totale invoering van ETCS kan nog gemakkelijk een decennium duren. In die tijd is de kans op een spoorwegramp groter op treinen die niet uitgerust zijn met TBL1+. (Denk aan een trein die onterecht op hoofdspoor terecht komt waar net een reizigerstrein komt aangereden met een snelheid van 160 km/h.)
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Shrek »

HLE 2302 schreef:Niet met akkoord. De totale invoering van ETCS kan nog gemakkelijk een decennium duren. In die tijd is de kans op een spoorwegramp groter op treinen die niet uitgerust zijn met TBL1+. (Denk aan een trein die onterecht op hoofdspoor terecht komt waar net een reizigerstrein komt aangereden met een snelheid van 160 km/h.)
Jamaar, alle treinen zonder TBL1+ hebben sowieso ETCS vanaf 2016. Daartegen zullen wij heel wat lijnen hebben uitgerust met ETCS waardoor de winst van een TBL1+ installatie helemaal in het niets verdwijnt.
Crossrail zal vanaf 2016 veiliger zijn dan de NMBS :wink: (En voor die 2 jaar is het soep de kool echt niet waard)
carlos

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door carlos »

Shrek schreef:
HLE 2302 schreef:Niet met akkoord. De totale invoering van ETCS kan nog gemakkelijk een decennium duren. In die tijd is de kans op een spoorwegramp groter op treinen die niet uitgerust zijn met TBL1+. (Denk aan een trein die onterecht op hoofdspoor terecht komt waar net een reizigerstrein komt aangereden met een snelheid van 160 km/h.)
Jamaar, alle treinen zonder TBL1+ hebben sowieso ETCS vanaf 2016. Daartegen zullen wij heel wat lijnen hebben uitgerust met ETCS waardoor de winst van een TBL1+ installatie helemaal in het niets verdwijnt.
Crossrail zal vanaf 2016 veiliger zijn dan de NMBS :wink: (En voor die 2 jaar is het soep de kool echt niet waard)

ga ook nog zo praten als jij of een van uw naaste familieleden op die passagiertrein zitten?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Bibke »

Bij vliegtuigen is dat ook zo dat niet direct alles gemodificeerd is. Zelden is een grounding. Misschien wel onmiddellijk na een crash maar wanneer het probleem (het gat hier dus wel over een technisch probleem) gesitueerd is, gaan de bakken gewoon de lucht en eventuele modificaties gebeuren geleidelijk. Soms gaat het over jaren, soms een jaar, maanden, maand, ...
Risicoloos bestaat niet.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Steven »

carlos schreef:
Shrek schreef:
HLE 2302 schreef:Niet met akkoord. De totale invoering van ETCS kan nog gemakkelijk een decennium duren. In die tijd is de kans op een spoorwegramp groter op treinen die niet uitgerust zijn met TBL1+. (Denk aan een trein die onterecht op hoofdspoor terecht komt waar net een reizigerstrein komt aangereden met een snelheid van 160 km/h.)
Jamaar, alle treinen zonder TBL1+ hebben sowieso ETCS vanaf 2016. Daartegen zullen wij heel wat lijnen hebben uitgerust met ETCS waardoor de winst van een TBL1+ installatie helemaal in het niets verdwijnt.
Crossrail zal vanaf 2016 veiliger zijn dan de NMBS :wink: (En voor die 2 jaar is het soep de kool echt niet waard)

ga ook nog zo praten als jij of een van uw naaste familieleden op die passagiertrein zitten?
Ga jij de installatiekosten betalen? TBL1+ was een keuze van de NMBS en van niemand anders.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door K V B »

carlos schreef:
Shrek schreef:
HLE 2302 schreef:Niet met akkoord. De totale invoering van ETCS kan nog gemakkelijk een decennium duren. In die tijd is de kans op een spoorwegramp groter op treinen die niet uitgerust zijn met TBL1+. (Denk aan een trein die onterecht op hoofdspoor terecht komt waar net een reizigerstrein komt aangereden met een snelheid van 160 km/h.)
Jamaar, alle treinen zonder TBL1+ hebben sowieso ETCS vanaf 2016. Daartegen zullen wij heel wat lijnen hebben uitgerust met ETCS waardoor de winst van een TBL1+ installatie helemaal in het niets verdwijnt.
Crossrail zal vanaf 2016 veiliger zijn dan de NMBS :wink: (En voor die 2 jaar is het soep de kool echt niet waard)

ga ook nog zo praten als jij of een van uw naaste familieleden op die passagiertrein zitten?
Hoe zou je praten als een van je naaste familieleden omkomt bij een automongeval omdat ze wegens gebrek aan een trein met de auto gegaan is?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Shrek »

carlos schreef:ga ook nog zo praten als jij of een van uw naaste familieleden op die passagiertrein zitten?
Uiteraard, omdat ik weet dat er intussen veel meer andere mensen op die passagierstreinen zitten die dankzij ETCS niet verongelukt zijn.
Er is maar 1 budget, het is of-of.
Als Crossrail TBL1+ installeert daalt hun risico bijvoorbeeld 20% op 40% van het traject. Met ETCS daalt het 95% op 30% van het traject.
Dan lijkt het mij duidelijk.
Plaats reactie