Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Steven »

Per 1 januari 2014, die laatste HLE20 zijn er niet van voorzien.
Marcad
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Marcad »

Steven schreef:Per 1 januari 2014, die laatste HLE20 zijn er niet van voorzien.
Hmmm, inderdaad maar deze zijn niet "binnenlandse treinen" en ook de tientallen HLE13 (laag nummers) die naar Frankrijk gaan en die van privé bedrijven [woorden aangepast].
Laatst gewijzigd door Marcad op 20 dec 2013, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door dentheo »

En geen enkele traxx denk ik....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Joris »

Door de installatie van de TBL1+ is de veiligheid op het Belgische spoorwegnet fors toegenomen, zegt de nieuwe spoorbaas Jo Cornu. Om die veiligheid nog meer te garanderen, is er nood aan een standaardisering van de veiligheids- en technische systemen in Europa, vindt Cornu. "Het kan niet zijn dat treinen, zoals voor bepaalde internationale treinen het geval is, met maar liefst vijf signalisatiesystemen worden uitgerust", aldus Cornu.
Ik dacht dat ETCS al uitgevonden was...
Afbeelding
pietmol

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door pietmol »

Cipallieter schreef:Alle binnenlandse treinen NMBS uitgerust met remsysteem TBL1+

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... -tbl1.aspx

betekent dit dat alle rode tweetjes weg zijn?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Retard »

pietmol schreef:
Cipallieter schreef:Alle binnenlandse treinen NMBS uitgerust met remsysteem TBL1+

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... -tbl1.aspx

betekent dit dat alle rode tweetjes weg zijn?
Dat is al eenenveertig dagen zo :(
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Bibke »

Marcad schreef:
Steven schreef:Per 1 januari 2014, die laatste HLE20 zijn er niet van voorzien.
Hmmm, inderdaad maar deze zijn niet "binnenlandse treinen" en ook de tientallen HLE13 (laag nummers) die naar Frankrijk gaan en die van Crossrail (verantwoordelijk van zoveel ongevallen).
Ik heb weet van meerdere ongevallen met NMBS treinen waar niets van in de media of fora verschenen is en die zijn gebeurd in dezelfde periode.
Eveneens eentje waarbij er iemand door een rode gereden is en een wissel stuk heeft gereden waardoor de lijn enige tijd buiten dienst was.
Dus toch oppassen met zulke uitspraken/neerpensels.

Logistics kan men ook geen TBL1+ opleggen omdat men Logistics ook moet zijn als een privéoperator.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Steven »

Inderdaad zomaar een bedrijf beschuldigen van vele ongevallen is straf en gevaarlijk. Dan zit je in het zelfde vaarwater van de vakbonden bij de NMBS die niet liever doen dan op de privé een beetje kappen. IK weet ook dat er nog ongevallen met ontsporing en materiële schade zijn. Doch ze halen zelden het nieuws. Want geen slachtoffers of gevaarlijke producten en het is allemaal niet zo erg dan, doch is de fout idem als bij die ongevallen waarbij er wel slachtoffers of gevaarlijke producten betrokken waren. Er zijn in Hasselt nog MW41 ontspoord. Er is recent in Geraardsbergen een Desiro onstpoord. Doch deze gevallen hebben nooit het nieuws gehaald. De lijst kan nog veel langer zijn ik ken ze ook niet allemaal van buiten. Maar ja, hij die vrij is van zonde ...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door HLE 2302 »

Je kan een bedrijf inderdaad niet zomaar beschuldigen. Maar ik ben toch van mening dat invoering TBL1+ nationaal verplicht zou moeten zijn, voor ALLE operatoren die het net berijden.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Bibke »

HLE 2302 schreef:Je kan een bedrijf inderdaad niet zomaar beschuldigen. Maar ik ben toch van mening dat invoering TBL1+ nationaal verplicht zou moeten zijn, voor ALLE operatoren die het net berijden.
Die discussie is toch al voldoende gevoerd op dit forum.
Men kan het niet opleggen wegens Europese regelgeving. Enkel ETCS kan men opleggen.
Zo verkondig ik het ook in de politiek, men heeft een fout veiligheidssysteem geïmplementeerd. Men had onmiddellijk moeten kiezen voor ETCS.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door K V B »

Bibke schreef:[
Zo verkondig ik het ook in de politiek, men heeft een fout veiligheidssysteem geïmplementeerd. Men had onmiddellijk moeten kiezen voor ETCS.
Men heeft helemaal geen "fout" beveiligingssysteem geïmplementeerd. Onmiddellijk voor ETCS kiezen is gewoon niet mogelijk. Niemand doet dat ook. Als je kijkt naar wat andere landen doen (Zwitserland of Italië) dan heeft men daar ook voor de route gekozen om eerst de "fysieke laag" te upgraden naar een die compatible is met ETCS.

Overigens, is het niet zo dat een voertuig dat met ETCS uitgerust is de TBL1+ gewoon kan uitlezen?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Bibke »

K V B schreef:Overigens, is het niet zo dat een voertuig dat met ETCS uitgerust is de TBL1+ gewoon kan uitlezen?
Uiteraard niet, enkel de hardware in het spoor is bruikbaar. De software moet aangepast worden voor het ETCS.
Maar heu, kan men de software van beide veiligheidssystemen niet tegelijk op de bakens zetten? Dacht van wel.
Nu,als men ETCS wil verplichten, moet het ganse net voorzien zijn van de nodige bakens.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Hobbes »

Ook even aanstippen dat een bedrijf als Crossrail volledig zelf opdraait voor de kosten van de installatie van het TBL1+ systeem, en dat de NMBS zwaar gesponsord wordt door de belastingbetaler om dit uit te voeren. Crossrail zou niet liever hebben dan dat de locs worden uitgerust met TBL1+, maar het is gewoon onbetaalbaar, zeker voor een "tijdelijk" systeem.

Dit gezegd zijnde is het wel de bedoeling dat alle Crossrail locs tegen begin 2016 worden uitgerust met ETCS, we zullen eens zien waar de NMBS dan staat...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Bibke »

De hardware in het tractiematerieel voor TBL1+, moet dat vervangen worden of is dat ook al compatibel met ETCS?
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Bericht door Steven »

De hardware voor TBL1= bakje met aantal lampjes, dus GEEN ETCS display. De ETCS display is dan ook een stuk omvangrijker om in te bouwen en niet elke stuurtafel is daarvoor geschikt. De klassiekjes, de HLE21/27 worden om die reden niet voorzien van ETCS
Plaats reactie