Concentratie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dentheo »

Steven schreef:In de meeste gevallen kan je geen kant uit. Een brandweerman/vrouw is ook niet altijd productief tijdens zijn dienst tot er een voorval is. Aan de spoorweg bestaan ook zo'n diensten en in de luchtvaart en vele andere bedrijven ook. Je hebt nu eenmaal diensten die zich bezig houden met real time activiteiten. Zolang alles normaal is geen zorgen maar zo'n zaken kunnen snel veranderen.
Jarenlang gewerkt in een "chemisch" bedrijf waar de bedrijfsbrandweer wel gewoon werkte hoor.
Dat kan perfect, net zoals in een dorp.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Steven »

Misschien wel voor mensen met praktische inzet, maar de mensen zoals bij ons op de permanentie hebben een hele kast aan informatie en documenten ter beschikking. Je kan ze toch moeilijk ten velde rondsturen als er geen telefoons zijn en er niets te doen is. Zij houden zich bezig met het real time beheer van rijdend personeel. Je zou ze een laptop en een gsm kunnen geven en zo op pad sturen maar dan hebben ze nog steeds een deel invulformulieren niet bij die al eens noodzakelijk zijn.
De permanentie kan je ook vergelijken met een beroep bij de brandweer die ze evenmin inzetten in een andere taak en dat is de dispatcher die alle oproepen ontvangt. Ook die mensen zitten daar permanent aan de telefoon onwetende of ze nu 1 of 100 telefoons gaan krijgen op een uur. Het zijn ook zij die instaan voor de oproepen van ander personeel, treinbestuurders en treinbegeleiders.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

Bij de spoorwegen valt op grotere seinhuizen altijd wel een brandje te blussen.
Anders heeft de ostch de wettigingen te doen, versporingen plannen, omwisselingen invoeren, bepaalde administratieve zaken regelen...
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

dekooiker schreef:Bij de spoorwegen valt op grotere seinhuizen altijd wel een brandje te blussen.
Anders heeft de ostch de wettigingen te doen, versporingen plannen, omwisselingen invoeren, bepaalde administratieve zaken regelen...
Inderdaad, door de concentratie van de seinhuizen worden de keren dat er niets aan de hand is veel kleiner.
Vroeger had je blokposten waar er maar een tiental bewegingen per dag waren. Dat was pas verspilling van personeel.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Kristofke »

dekooiker schreef:Bij de spoorwegen valt op grotere seinhuizen altijd wel een brandje te blussen.
Anders heeft de ostch de wettigingen te doen, versporingen plannen, omwisselingen invoeren, bepaalde administratieve zaken regelen...
Op grote seinhuizen doet de assistent regelaar de wettigingen.

Het probleem de laatste jaren is dat de zones steeds groter worden omdat men zich baseert op het "alles gaat goed" scenario.

Hierdoor loopt bij de minsten problemen het verkeer in de soep. Als op de lijn 60 een paar overwegen verstoord zijn, of er zijn personen langs het spoor, etc dan is de ostch zone Jette constant bezig met bestuurders die formulieren nodig hebben. intussen rijdt er natuurlijk op de L50 en 28 ook nog verkeer en dat moet ook nog geregeld worden. Daar heeft men nu nog de seingever die kan meevolgen, maar die moet er zo snel mogelijk uit van de directie! Een ostch heeft maar twee handen en één stem.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door ferry »

Shrek schreef:
ferry schreef:Dat zien we bijna dagelijks...!
Inderdaad.
Als je kijkt naar de kraan die in Berchem op de sporen viel: Zeer snel kon men de treinen plaatselijk omleiden in Antwerpen (Neerpelt naar Schijnpoort, Gent naar spoor 21-24, enz..)
Dit zou gewoon onmogelijk zijn als het vanuit 5 verschillende seinhuizen zou moeten gebeuren.
Ook bijvoorbeeld de testritten traxx dit weekend: Eén telefoontje naar het seinhuis van Brussel en één naar het seinhuis van Leuven en alles kon rijden. Niet doenbaar met een blokpost in elk station.

Iedereen is het erover eens dat de concentratie van seinhuizen geen nadelen heeft. Daarom ook dat het proces zo snel gaat en er spoedig maar 30 seinhuizen meer zullen overblijven.
Hoi

Dat voorbeeld is totaal verkeerd: was toevallig ter plekke in Antwerpen C. en daar (op het perron) wist men GEWOON van niets! Op mijn vraag of er vanuit Berchem op lijn 59 verkeer was luidde het antwoord : weten wij niet ga eens in Berchem kijken...!
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door ferry »

Kristofke schreef:Er komen, eenmaal de concentratie voldoende gevorderd is, traffic managers en safety managers (die zijn trouwens gewoon de onderstationschefs Infrabel). De ene houdt zich bezig met het treinverkeer tijdens problemen, en de andere houdt zich bezig met de veiligheid tijdens een crisis (contact met ploegen ter plaatse etc). Daarbij komen er op de grote seinhuizen ook nog Corridor managers, dewelke eigenlijk van TC afkomstig zijn. Zij beheren de grote lijnen van het land van op het seinhuis. Bijvoorbeeld L25 van Antwerpen tot Vilvoorde. Zij zorgen voor een goed verloop van het verkeer op deze lijnen en bepalen de capaciteit in geval van een ongeval/crisis (bijvoorbeeld kunnen zij aan Mobility laten weten dat op een bepaalde lijn dewelke op enkel spoor moet rijden 4 treinen in elke richting per uur toegelaten worden). Zij zullen echter tegengewerkt worden door de contactpersoon van Mobility die plaats zal nemen op de blok en dewelke over de prioritaire vertrekken beslist (in hoeverre deze nog kan tegen gesproken worden door de Corridor manager is nog niet geweten, er moet toch nog een soort van prioriteit blijven op soort van trein, bv. geen omnibus voor een IC steken).
Lijn 25 van Antwerpen tot Vilvoorde? Enkele weken was lijn 25 wederom verstoord: op vraag van een reiziger aan de Och op perron in Berchem of er een trein ging komen riep de brave dame de blokpot op met de vraag "of ze al de xxxx" zage. Zij beweerde dat Berchem niet verder kon "zien" dan Mechelen...!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Steven »

Als je goed leest dan zie je dat kristof schrijft "er komen" dus in de toekomende tijd. Vandaag dus nog niet actueel.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Kristofke »

ferry schreef: Lijn 25 van Antwerpen tot Vilvoorde? Enkele weken was lijn 25 wederom verstoord: op vraag van een reiziger aan de Och op perron in Berchem of er een trein ging komen riep de brave dame de blokpot op met de vraag "of ze al de xxxx" zage. Zij beweerde dat Berchem niet verder kon "zien" dan Mechelen...!
L25 is momenteel in EBP van Antwerpen tot Morstel-Oude-God, dan van net voorbij Kontich tot helemaal in Brussel-Noord.

Momenteel is Kontich nog de enige witte vlek op de L25/27. Kontich gaat binnenkort in EBP naar Mechelen, en Mechelen gaat dan weer op zijn beurt later naar Antwerpen. En dus is heel L25 van Antwerpen tot Buda vanuit één blokpost geregeld.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

ferry schreef:Hoi

Dat voorbeeld is totaal verkeerd: was toevallig ter plekke in Antwerpen C. en daar (op het perron) wist men GEWOON van niets! Op mijn vraag of er vanuit Berchem op lijn 59 verkeer was luidde het antwoord : weten wij niet ga eens in Berchem kijken...!
Op het perron wist men misschien van niets (dat is natuurlijk ook fout, maar heeft an sich niets met de EBP te maken).
Maar de personen die ervoor zorgen dat de treinen rijden wisten wel hoe het zat dankzij de EBP.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

Kristofke schreef:
Op grote seinhuizen doet de assistent regelaar de wettigingen.
Was dàt maar waar...merk ik weinig van.
In plaats van mijn eigenlijke werk moet ik me met zulke dingen bezighouden.
De omroepers, die qua werk weinig om handen hebben, zouden dat best kunnen overnemen.
Of, men schoolt operatoren/seingevers om zodat zij dit kunnen gaan doen.
Zoals sommigen hier al zeiden: als alles goed gaat, er geen vertragingen zijn, dan is er teveel volk.
De realiteit is dikwijls heel anders en dat is vooral voor de reiziger jammer.
De trein.
Alleen voor durvers.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Kristofke »

Ik zie absoluut niet in waarom een speaker de wettigingen moet doen :roll:

Een speaker is geen onderdeel van het bewegingspersoneel. En deze heeft ook geen tijd om deze te doen. Als jij geen tijd hebt om ze op een bepaald moment de doen is de kans groot dat die speaker ze op dat moment ook niet kan doen.
L.21B

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door L.21B »

Kristofke schreef:Ik zie absoluut niet in waarom een speaker de wettigingen moet doen
Dat is een min of meer historische erfenis vanwege het feit dat een aantal "speakers" eigenlijk geen Verkeersinfobedienden zijn maar nog steeds Klerken van de beweging of exploitatieklerk.
Het systeem van wettigingen is voortgekomen uit het feit dat, dat personeel, toen de dieren nog spraken, de tijdstippen van vertrek of doorrit telefonisch of per telegram doorgaf aan de Dispatcher op de regionale verkeersleiding.
Die taak is dan samen met het geleidelijk aan informatiseren van het hele gebeuren, geëvolueerd naar het uitvoeren van wettigingen en op sommige plaatsen is dat personeel ook in die opzet blijven functioneren.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

Kristofke schreef: En deze heeft ook geen tijd om deze te doen
Op bepaalde seinhuizen misschien zo, de meeste omroepers/verkeersinfobedienden/... hebben de rustigste bezigheid.
Zeker nu het EMMA-systeem in voege treedt verkleint de omvang van hun werk.
Alleen bij verstoringen moeten ze nog ingrijpen en dan moet het op tijd geweten zijn.
Even snel versporen zit er blijkbaar niet meer in.
Een omroeper die de zaak mee opvolgt is goud waard, zeker weten!

Wat doet de ostch?
Plannen van versporingen en aanpassingen, invoeren van die aanpassingen in EBP, wettigen, veel telefoneren, doorgeven aan TC, regelaar, PAT, omroeper.
Zet daar het werk van de omroeper naast en het is duidelijk waarom het meestal zinniger is om bepaalde taken over te dragen.
De stiptheid zal er wel bij varen.
De trein.
Alleen voor durvers.
franksken

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door franksken »

Vervallen in minimaliseren van mekaars werk en calimero spelen,
Dat kan toch de bedoeling niet zijn.
Plaats reactie