Concentratie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Steven »

Ik gebruik dat beeld vooral om te zien waar ik mijn trein kan vinden te Vorst rijtuigen. Als ik aankom meld natuurlijk mijn aanwezigheid. Maar de dubbele info sluit fouten uit :D
Yassine_TB
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Yassine_TB »

Kan men de EBP beelden raadplegen op de IDA? Indien ja, hoe? (stuur me desnoods privebericht)
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

25 november is B.66 Erquelinnes gesloten, dit was in 2017 het 'klassieke' seinhuis met het hoogste nummer. Verder is hiermee de laatste handbediende overweg verdwenen, de overweg bij het station werd namelijk middels camera's vanuit het seinhuis bediend. Erquelinnes is overgenomen door B.20 Charleroi, waar de 7 mannen van B.66 hoogstwaarschijnlijk ook heen zullen gaan.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

Vanavond zal B.33 Quévy zijn deuren gaan sluiten. Hiermee is tevens het laatste Belgische grensstation verdwenen dat nog met relais werd bediend, eerder dit jaar zijn Visé, Erquelinnes en Zelzate immers gesloten.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

Verder is op 10 december ook B.16, B.17 en B.18 Monceau gesloten, evenals B.2 Quenast. B.16 had een unieke positie in de seinhuizenwereld vanwege de vele treinenfoto's bij de trap naar boven, B.17 was erg bijzonder vanwege het feit dat je twee seinhuiszalen bovenop elkaar had, B.18 was uniek vanwege de twee trieertafels naast de seinhuiszaal zelf en B.2 was bekend om het feit dat je er het kleinste OKB had van België (40 x 20 cm of zoiets).
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Asterix »

Wie heeft wat overgenomen?
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

B.33 Quévy en B.2 Quenast naar B.27 Mons, Monceau is naar B.20 Charleroi gegaan, die nu compleet is. Bij Monceau betreft het 13 mannen als ik het zo tel die overgaan naar Charleroi (wellicht nog een pensionering), van B.2 vermoed ik dat een deel wellicht naar Clabecq over zal gaan.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Asterix »

Bedankt voor de info. Kan men in Quévy nog altijd de spanning van de bovenleiding omschakelen?
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

Als het goed is nog wel. Bij mijn bezoek aan B.33 zag ik echter wel een A4'tje hangen waarop de modernisering van Quévy werd weergegeven. Het wissel van spoor I/II richting de hoofdsporen A en B zou dan moeten verdwijnen. Het uiteindelijke sporenplan zou als volgt moeten zijn: spoor I en II worden kopsporen met een nuttige perronlengte van 280 m, spoor III krijgt een nuttige lengte van 350 m. Kopsporen, zodat de spoorwegovergang kan verdwijnen, reizigers kunnen dan achter de stootblokken langs lopen om het eilandperron II/III te bereiken (zoals bij Poperinge dus). Spoor 1bis verdwijnt. Naast spoor III komt er nog een omloopspoor voor de locomotief, loc gaat eraf, rijdt door riching stootjuk aan Franse zijde, wissel wordt omgelegd, loc steekt terug, en keert bij het wissel aan de zijde Mons weer om en rijdt terug naar spoor III. Kortom: perronsporen 3 kV zomder mogelijkheid door te rijden naar Frankrijk, op de hoofdbaan komt een spanningssluis.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Nadleeh »

Aardige verbouwing, is bekend wanneer dit uitgevoerd gaat worden? En komt er nu nog een perron aan een doorgaand spoor richting Frankrijk, of verdwijnt deze optie voor een eventuele reizigerstrein volledig?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

Jan-Mark schreef: 09 dec 2017, 21:09 Vanavond zal B.33 Quévy zijn deuren gaan sluiten. Hiermee is tevens het laatste Belgische grensstation verdwenen dat nog met relais werd bediend, eerder dit jaar zijn Visé, Erquelinnes en Zelzate immers gesloten.
Dat is pas komend weekend.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 12 dec 2017, 22:25 Bedankt voor de info. Kan men in Quévy nog altijd de spanning van de bovenleiding omschakelen?
Vanaf deze zaterdag zal er geen enkel stukje spoor meer zijn in Quévy waar de spanning kan omgeschakeld worden. Enkel meerspanningslocomotieven zullen nog de grens over kunnen.
Dit is meteen ook het laatste stukje omschakelbare bovenleiding (buiten de testzones rond ateliers) dat verdwijnt.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

Nadleeh schreef: 13 dec 2017, 09:31 Aardige verbouwing, is bekend wanneer dit uitgevoerd gaat worden? En komt er nu nog een perron aan een doorgaand spoor richting Frankrijk, of verdwijnt deze optie voor een eventuele reizigerstrein volledig?
Dat is niet voorzien Mark...

@Shrek: dank voor de aanvulling, dan heb ik verkeerde informatie gekregen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

Jan-Mark schreef: 13 dec 2017, 12:17
Nadleeh schreef: 13 dec 2017, 09:31 Aardige verbouwing, is bekend wanneer dit uitgevoerd gaat worden? En komt er nu nog een perron aan een doorgaand spoor richting Frankrijk, of verdwijnt deze optie voor een eventuele reizigerstrein volledig?
Dat is niet voorzien Mark...

@Shrek: dank voor de aanvulling, dan heb ik verkeerde informatie gekregen.
Ik had begrepen dat perron 1 nog gebruikt zou kunnen worden voor eventuele reizigerstreinen. Dit zou wel willen zeggen dat je richting Frankrijk tegenspoor moet rijden vanaf Mons, dus erg realistisch is het niet.
Nu, moest er ooit vraag zijn naar lokaal reizigersvervoer kan de halve engelse wissel snel een volledige engelse worden. Maar gezien het minieme reizigerspotentieel zou ik er niet op hopen...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Tim »

Komend weekend sluiten ook Blok 4 Bressoux en Blok 10 Hermalle-sous-Huy de deuren.
Plaats reactie