Concentratie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: Welke blokposten zijn nog actief?

Bericht door Locomotief 5175 »

en Kortrijk ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Welke blokposten zijn nog actief?

Bericht door dekooiker »

gysev schreef:
Shrek schreef:Bovendien was er vroeger geen treindetectie, alles moest dus zichtbaar zijn voor de seingever :wink:
Niet noodzakelijk, maar alle bewegingen moesten wel telefonisch doorgegeven worden. Per spoor bestond hiervoor een blokboekje. In een drukke zone als Brussel beperkt dat ook de actieradius want die seingever heeft natuurlijk ook maar één hoofd en twee armen.
Ik denk dat het ontbreken van detectie het noodzakelijk maakt dat de seingever de treinen kan zien rijden.
Zonder het daadwerkelijk zien van het eindsein kan de D niet aan de opwaartse post gegeven worden.
En kan er niets in het blokboekje geschreven worden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Welke blokposten zijn nog actief?

Bericht door Stijn91 »

Ik ben niet zeker maar ik dacht dat die van Zottegem en Aalst nu ook in Denderleeuw gebeuren.
Freakytrain

Re: Welke blokposten zijn nog actief?

Bericht door Freakytrain »

Stijn91 schreef:Ik ben niet zeker maar ik dacht dat die van Zottegem en Aalst nu ook in Denderleeuw gebeuren.

De Blokposten van Zottegem en Aalst zijn nog steeds operationeel in Zottegem en Aalst , zelfs het seinhuis die bundel Kerrebroek in Aalst bediend zijn tot op heden nog steeds operationeel.
Freakytrain

Re: Welke blokposten zijn nog actief?

Bericht door Freakytrain »

Jeroen schreef:
Dietrich schreef:Staat dit trouwens niet vermeld op de technische netkaarten van Infrabel? De laatste kan je vinden op railaccess.be.
Daar staan ook nog 'oude' seinhuizen op zoals Ternat, De Pinte en Tielt. Die zijn toch niet meer bemand?

Ternat is nog steeds ter plaatse bediend ... zeker overdag , kan wel via televerbinding door Denderleeuw bediend worden ( Permanent Tracé te Ternat)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Welke blokposten zijn nog actief?

Bericht door Asterix »

Enig idee hoe de radiocommunicatie buiten GSM-R verloopt? Ternat zit met de portofoons op de frequentie van de blok van Denderleeuw? Heeft het seinhuis van Aalst-Kerrebroek een eigen frequentie waarop de mannen in de bundel werken?
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Welke blokposten zijn nog actief?

Bericht door gysev »

dekooiker schreef:Ik denk dat het ontbreken van detectie het noodzakelijk maakt dat de seingever de treinen kan zien rijden.
Zonder het daadwerkelijk zien van het eindsein kan de D niet aan de opwaartse post gegeven worden.
En kan er niets in het blokboekje geschreven worden.
In die vroegere blokposten was er wel degelijk detectie hoor. Spoorstroomkringen bestaan tenslotte al sinds de jaren 1920. Vanwaar de vroegere post 1 van FBMZ stond (kant NZV) kon je ook alleen maar een stukje richting Kapellekerk zien en moest voor de vrijmaking van de perrons op de SK's en pedalen vertrouwd worden. En bij mist of hevige neerslag zag je in Vorst en Klein Eiland ook het einde van de bundel niet meer.

Die aankondiging "D" gebeurt trouwens enkel bij blokstelsel per telefoon, dan staan er tussen de blokposten geen automatische seinen - iets wat vanuit Brussel zeker wel het geval was. Tussen de blokposten van FBMZ (dat waren er 3 tot 1984) en de randposten gebeurden enkel de identificatieaankondigingen. Op lijn 50A tussen FBMZ en Denderleeuw gebeurde dat trouwens nog tot zowat 2002 wegens het ontbreken van een betrouwbare treinnummermelder.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Welke blokposten zijn nog actief?

Bericht door 2012 »

groentje schreef:Voor Ternat ben ik niet zeker, maar De Pinte en Tielt worden op afstand bediend vanuit respectievelijk Gent-St-Pieters en Deinze, maar kunnen elk terug in dienst worden gezet, wat occasioneel gebeurt bij werken.

Groentje, je loopt achter zunne, Tielt zit op de EBP bij blok 6 ondertussen :wink:
Waarschijnlijk wel op "CBR-functie" of hoe dat ook mag noemen in het EBP systeem, wss zal andere naam hebben 8)
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Welke blokposten zijn nog actief?

Bericht door groentje »

Ik loop inderdaad achter, dan. Tja, ik ben ook al 3 jaar weg van team 1, hé.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: Welke blokposten zijn nog actief?

Bericht door 2012 »

groentje schreef:Ik loop inderdaad achter, dan. Tja, ik ben ook al 3 jaar weg van team 1, hé.
Is vrij recent die overzetting trouwens. Wel eigenaardig dat ze enkel Tielt gedaan hebben terwijl Deinze/Tielt in feite één blokpost is he.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Welke blokposten zijn nog actief?

Bericht door dekooiker »

Eerst de satelietposten, dan de hoofdpost op EBP.
De trein.
Alleen voor durvers.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Welke blokposten zijn nog actief?

Bericht door Asterix »

Wat is er nog actief in de Antwerpse Haven? Vermoedelijk een seinhuis in de bundels van Antwerpen-Noord? Daarbuiten nog iets?
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Welke blokposten zijn nog actief?

Bericht door Kristofke »

Ik dacht dat de haven een volledige backup blok komt op linkeroever, voor als die in de haven plat valt.

Voor de rest van het land wordt dat Denderleeuw, daar moeten alle overgebleven geconcentreerde seinhuizen overgenomen kunnen worden bij problemen.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Welke blokposten zijn nog actief?

Bericht door dentheo »

Jeroen schreef:Wat is er nog actief in de Antwerpse Haven? Vermoedelijk een seinhuis in de bundels van Antwerpen-Noord? Daarbuiten nog iets?
Op noorderdokken bundel staat er ook nog een.
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Welke blokposten zijn nog actief?

Bericht door Asterix »

@ Theo, is dat dan aan de 'gekende' Noorderdokken in Brecht of is dat nog iets anders?
Plaats reactie