Concentratie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

De situatie is inderdaad maar voor relatief korte duur, en uiteindelijk is alles tijdelijk :wink:
Maar wat zorgen over problemen in de communicatie betreft ben ik vrij gerust. Er zijn zeker mogelijkheden om verkeerde dingen uit te spoken. Dan is eigenlijk alleen het stukje tussen station en driehoek in het spel; de rest is relatief goed beheersbaar.
De trein.
Alleen voor durvers.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door ronny »

dekooiker schreef: 06 mar 2021, 20:14 Dit weekend overname van driehoek Aarschot, gaat naar groep Leuven in Hasselt.
Gevolg: B.6 Aarschot bedient nu nog Aarschot station en baanvak naar Leuven plus lijn 35 van driehoek tot en met Schulen.
en het begin van lijn 16 ?
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door stijn »

Maar de tijden dat er bij vertraging twee treinen tegelijk vertrokken uit Aarschot richting Antwerpen / Hasselt waarvan die naar Hasselt op tegenspoor, zullen (voorlopig) toch wel gedaan zijn. Dat krijg je denk ik niet opgezet.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

ronny schreef: 08 mar 2021, 20:47
dekooiker schreef: 06 mar 2021, 20:14 Dit weekend overname van driehoek Aarschot, gaat naar groep Leuven in Hasselt.
Gevolg: B.6 Aarschot bedient nu nog Aarschot station en baanvak naar Leuven plus lijn 35 van driehoek tot en met Schulen.
en het begin van lijn 16 ?
Is volledig EBP geworden.
De trein.
Alleen voor durvers.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door rvdborgt »

stijn schreef: 09 mar 2021, 08:40 Maar de tijden dat er bij vertraging twee treinen tegelijk vertrokken uit Aarschot richting Antwerpen / Hasselt waarvan die naar Hasselt op tegenspoor, zullen (voorlopig) toch wel gedaan zijn. Dat krijg je denk ik niet opgezet.
Is er functionaliteit verdwenen dan?

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door jan_olieslagers »

[licht cynisch en niet helemaal ernstig]
Foei wat een negatieve vraagstelling.
Het is juist omgekeerd: er is veiligheid toegevoegd.
[/]
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 12 mar 2021, 20:49
stijn schreef: 09 mar 2021, 08:40 Maar de tijden dat er bij vertraging twee treinen tegelijk vertrokken uit Aarschot richting Antwerpen / Hasselt waarvan die naar Hasselt op tegenspoor, zullen (voorlopig) toch wel gedaan zijn. Dat krijg je denk ik niet opgezet.
Is er functionaliteit verdwenen dan?

Groetjes,
Rian
In de tussenfase is de procedure om de rijzin te veranderen een pak zwaarder, dat zullen ze niet snel meer kunnen doen.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

Exact. Indien lang genoeg op voorhand geweten kan je dat nog vrij snel afhandelen, maar er blijft toch een verschil tussen bellen, de functie in EBP opstarten, nummertjes uitwisselen en bevestigen, en uiteraard ook de reisweg van de betrokken trein aanpassen, ipv op 2 plaatsen een knop indrukken, en verder een reisweg invoeren zoals je die anders ook zou invoeren op de drukknoppen. Zelfs als je nummertjes moest uitwisselen op de oude post, het feit dat je op dezelfde post zit...
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

Ik heb het nog niet geweten dat er de hoger beschreven verkeersafwikkeling zich voordeed, of ben het al vergeten. Het nadeel op tegenspoor lijn 35 richting Hasselt is dat er maar eerst in Testelt naar normaalspoor gegaan kan worden. Dat hypothekeert de boel wegens het drukke verkeer op die lijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door rvdborgt »

dekooiker schreef: 12 mar 2021, 22:21 Ik heb het nog niet geweten dat er de hoger beschreven verkeersafwikkeling zich voordeed, of ben het al vergeten. Het nadeel op tegenspoor lijn 35 richting Hasselt is dat er maar eerst in Testelt naar normaalspoor gegaan kan worden. Dat hypothekeert de boel wegens het drukke verkeer op die lijn.
Is er niet ook een wissel bij Y. Zuid Driehoek Aarschot?

Groetjes,
Rian
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door byter »

rvdborgt schreef: 13 mar 2021, 10:56
dekooiker schreef: 12 mar 2021, 22:21 Ik heb het nog niet geweten dat er de hoger beschreven verkeersafwikkeling zich voordeed, of ben het al vergeten. Het nadeel op tegenspoor lijn 35 richting Hasselt is dat er maar eerst in Testelt naar normaalspoor gegaan kan worden. Dat hypothekeert de boel wegens het drukke verkeer op die lijn.
Is er niet ook een wissel bij Y. Zuid Driehoek Aarschot?

Groetjes,
Rian
Neen, het is tegenspoor tot Testelt vanuit Aarschot. In die driehoek liggen een aantal kruisingen met tongen. Dit lijkt me een situatie die je dus niet vaak zal doen.
Aangezien je nu van AR - EBP - AR rijdt is de situatie anders dan als het 1 seinhuis is die het volledig beheerd.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Paul »

dekooiker schreef: 12 mar 2021, 22:21 Ik heb het nog niet geweten dat er de hoger beschreven verkeersafwikkeling zich voordeed, of ben het al vergeten. Het nadeel op tegenspoor lijn 35 richting Hasselt is dat er maar eerst in Testelt naar normaalspoor gegaan kan worden. Dat hypothekeert de boel wegens het drukke verkeer op die lijn.
Ik herinner mij zeker die situatie een of twee keer gezien te hebben toen ik in Aarschot op het perron stond te wachten. Was er vroeger misschien wel nog een wissel bij Y zuid of oost driehoek Aarschot die recent door Infrabel is uitgebroken?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

Ik vrees dat dit echt uitzonderlijk was, of in een weekend. Aan de andere kant is dat optimaal gebruik maken van de mogelijkheden. Dat is een gegeven waar veel verkeersleiders verstek laten gaan.
De trein.
Alleen voor durvers.
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door ronny »

In omgekeerde richting heb ik het een paar jaar geleden 1 keer meegemaakt dat de 2855 komende van lijn 16 in Ourodenberg op tegenspoor werd gezet om in Aarschot op spoor 2 ontvangen te worden. Dit was omdat de 2228 vertraging had en gelijktijdig in Aarschot toekwam. Ik kon toen nog net overstappen op deze trein. De andere keren dat er vertraging was moest de 2855 in de driehoek blijven wachten tot de 2228 was gepasseerd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 12 mar 2021, 20:59 [licht cynisch en niet helemaal ernstig]
Foei wat een negatieve vraagstelling.
Het is juist omgekeerd: er is veiligheid toegevoegd.
[/]
In de uiteindelijke situatie zal het effectief veiliger zijn, zaken als het ongeval op de overweg in Langdorp zullen niet meer mogelijk zijn. Maar ik denk niet dat iemand beweert dat de tijdelijke situatie veiliger is dan de vroegere.
Plaats reactie