Concentratie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

overweg13 schreef:
Jan-Mark schreef:Seinhuis B is een contradictio in terminis, want B staat voor Blok :wink: .
Maar naar je vraag: de EBP-post in Kortrijk is B.3, de AR-post aldaar is B.11.
Het is geen contradictio in terminis, want het ene herhaalt net het andere. Laat het ons bij een tautologie houden.
Niet helemaal volgens mij: een seinhuis is wat anders dan een post. Een seinhuis staat in een bundel, een blok staat in de volle baan of tussen de volle baan en een bundel.

@Tim: scherp van je! B.13 is inderdaad nog niet gesloten, al duurt dat ook niet veel maanden meer.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door overweg13 »

Jan-Mark schreef:
overweg13 schreef:
Jan-Mark schreef:Seinhuis B is een contradictio in terminis, want B staat voor Blok :wink: .
Maar naar je vraag: de EBP-post in Kortrijk is B.3, de AR-post aldaar is B.11.
Het is geen contradictio in terminis, want het ene herhaalt net het andere. Laat het ons bij een tautologie houden.
Niet helemaal volgens mij: een seinhuis is wat anders dan een post. Een seinhuis staat in een bundel, een blok staat in de volle baan of tussen de volle baan en een bundel.

@Tim: scherp van je! B.13 is inderdaad nog niet gesloten, al duurt dat ook niet veel maanden meer.
Ik denk dat je nu gewoon je gelijk probeert te halen. Op zowat alle seinhuizen hangt een bord B gevolgd door het nummer. Die B vindt trouwens haar oorsprong in block, naar ik vermoed omdat het een ontlening uit het Engels is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

't Gaat me niet om m'n gelijk hoor, je mag me ook best overtuigen vind ik :wink:
Mij is geleerd dat een seinhuis in een bundel staat, en dat die dus ook met een S is aangegeven. Een B is dan een blok. Maar als dit fout is, sta ik open voor correcties!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Steven »

effe aanvullen, met de vele seinposten zoals het tot op heden bestond had je twee systemen.
je had langs de ene kant de blokposten met een hoofdletter B gevolgd door een cijfer maar langs de andere kant had je de seinhuizen met letter S en gevolgd door een Romeins cijfer.

Wat is nu het het verschil.
Een blokpost bediend de seinen van wisselstraten in volle baan, daar waar een seinhuis enkel lokale bewegingen zal regelen.
Zo was er te vorst rijtuigen een seinhuis gevestigd met de letter S en de romeinse 2 dus SII, ze komen daar nooit tussen in het verkeer dat zich rondom deze bundels afspeelt, enkel met de bewegingen in de bundels. Je kan dit ook merken aan de benamingen van de seinen alwaar er steeds word verwezen naar het seinhuis of blokpost die het sein beheerd.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje »

Da's puur NMBS-jargon, Jan-Mark. De meest neutrale term is seinpost, maar seinhuis wordt in gewoon taalgebruik ook gebruikt. Steven gaf een mooie beschrijving van het verschil tussen de twee, maar dat is puur voor NMBS-ers. Een beetje zoals het verschil tussen een omleiding en een afwijking, zo goed als iedereen buiten de NMBS (en zelfs velen binnen de NMBS) zullen een afwijking ook gewoon een omleiding noemen...
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Tim »

Een mooi voorbeeld daarvan is Merelbeke: de hoofdsporen en bundel worden beheerd door Blok 6 Gent-Sint-Pieters, de sporen van de atelier door seinhuis VIII.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker »

En toch was de omschrijving alleen maar wat de praktijk is.
Een blokpost komt tussen in de blokverrichtingen, op seinposten is slechts het stationsblokstelsel van toepassing.
Seinhuizen regelen nooit verkeer op hoofdsporen maar blokposten kunnen wel het verkeer in bundels regelen.
Wisselwachtersposten doen geen enkele verrichting in de blokboekjes met betrekking tot andere posten.
Met het niet te stuiten oprukken van EBP zullen heel wat bundels vanuit een blokpost beheerd worden.
Sommige bundels worden zuiver lokaal beheerd door de spoorwegondernemingen en/of aangeslotenen die daar activiteiten hebben, zoals bijvoorbeeld Tessenderlo.

Het onderscheid is historisch gegroeid, de opdeling is zelfs handig maar voor Jan met de pet en zéker voor de pers volstaat het begrip seinhuis.
De trein.
Alleen voor durvers.
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Eric0641 »

iemand enig idee hoe dit heet? staat in seinhuis 2 te Hasselt (is van Acec, en funcioneel)
Laatst gewijzigd door Eric0641 op 22 mei 2017, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Steven »

Lijkt mij de bedieningstafel om te heuvelen, iets wat ze daar normaal al een tijd niet meer doen.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

Nee hoor, wordt nog gewoon gebruikt! Eric en ik willen echter de precieze naam ervan weten (want het is geen OKB bijvoorbeeld).
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dentheo »

Eric0641 schreef:iemand enig idee hoe dit heet? staat in seinhuis 2 te Hasselt (is van Acec, en funcioneel)
ik ZIE niets :( :( :(
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 3518
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door jan_olieslagers »

Ik snap het ook niet, Theo, en ook ik zie niets. Niet dat het veel zou helpen, overigens...
Maar ik vind wel straf dat er hier helderzienden zijn die wel kunnen zien wat er bedoeld wordt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

Eric en ik doelden op deze foto:
DSC_4424_opt.jpg
DSC_4424_opt.jpg (57.75 KiB) 7487 keer bekeken
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door byter »

Volgende maand begint men met Y.Zonhoven en Y.Noord Driehoek Hasselt op EBP over te nemen. Dit het weekend van 10/11 juni. Het weekend erna volgt Y.West Driehoek Hasselt en bundel Afwisseling kant Schulen.

Het eerste weekend van juli dan bundel D en bundel Afwisseling. Het einde van seinhuis II. De trieertafel wordt tot dan nog gebruikt voor bewegingen in de bundel D kant Schulen.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark »

Ah, een trieertafel heet zo'n ding dus, dank voor het noemen van de term! Weet iemand toevallig of zo'n trieertafel ook nog elders te vinden is, en dan vooral in dienst uiteraard?
Plaats reactie