Concentratie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
pastore
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2017, 12:28

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door pastore » 02 dec 2017, 13:00

Jan-Mark schreef:
01 dec 2017, 07:40
Er zullen echter heel wat TB'ers zijn die gaan feestvieren na de sluiting van B.19 :D
Dus u denkt dat door de overschakeling naar EBP en de verhuis naar B.14 alle problemen opgelost zijn?

Betreffende goederentreinen in doorrit;

Indien mogelijk wordt hier een groen seinbeeld voor gegeven. Dit is echter niet eenvoudig vermits treinen komende van Aarschot richting Bilzen niet altijd direct door kunnen omwille van;
- Doorgaand hoofdspoor bezet door IC-trein richting Tongeren. (op een ander perronspoor nemen is meestal geen optie omwille van de beperkte lengte van deze sporen, zodat de krusingen bezet blijven en het dan helemaal gedaan is met rijden. (Bovendien zijn goederentreinen van +600m tegenwoordig eerder regel dan uitzondering, de stations zijn hier niet meer op voorzien.)
- Kruisingen van materieel dat van het perron dient uit te wijken naar de bundel E / bundel afwisseling. Materieel dat uitwijkt van perrons 4 tot en met 9 richting bundel E, dient heel het station te kruisen. Tijdens het uitwijken van dergelijk materieel is er dan ook geen andere rit meer mogelijk van en naar het perron kant Diest, tenzij via het omloopspoor komende van Bilzen richting Aarschot.
- Indien een goederentrein wel kan opschuiven richting perronspoor 3 , moet er nog rekening gehouden worden met het feit dat op dat moment ook soms de IC-trrein Genk-Blankenberge vertrekt vanaf het spoor 2 richting Alken. Deze blokkeert dan ook weer de reisweg van de goederentrein.
- Indien de goederentrein zou rijden via de bundel afwisseling en de bundel D dient u er rekening mee te houden dat hij zowel bij de inrit van de bundel afwisseling kant Diest als bij de uitrit van de bundel D kant Bilzen alle reiswegen dient te kruisen. Dus bij de inrit in bundel afwisseling mag er ook niets van Hasselt richting Aarschot aan het rijden zijn en bij de uitrit uit de bundel D mag er niks van-en naar Alken aan het rijden zijn en niks van-en naar Bilzen.

Bij goederentreinen komende van Bilzen richting Aarschot zijn er meer opties, zij kunnen ontvangen worden op het perronspoor 4, het omloopspoor langs perron 9 of via de bundel D - bundel afwisseing, zonder te veel kruisingen. Indien zij echter op het spoor 4 ontvangen worden, moet er ook weer rekening gehouden worden met kruisende bewegingen van-en naar de perrons 5-6-7-8 en 9 kant Diest.

Betreffende het uitwijken van leeg materieel.

Zoals reeds eerder gezegd wijkt het meeste materieel uit naar de bundel E en enkele piekuurtreinen naar de bundel afwisseling.
In tegenstelling tot Leuven, waar de treinen binnenkomen, de trein wordt leeggemaakt en dan binnen enkele minuten in dezelfde rijrichting uitwijkt naar de bundel, dienen ze in Hasselt leeggemaakt te worden, van rijrichting te keren, klaargemeld te worden en dan uitgeweken te worden naar de betreffende bundel. Deze "uitwijkers" vallen gewoonlijk ook nog eens binnen dezelfde tijdspanne. Hierdoor is het heel vaak kiezen tussen een goederentrein/reizigerstrein aan de inrit laten staan en een leeg stel uitwijken of de andere trein binnenlaten met als gevolg dat het momentum voorbij is, het perron bezet blijft, er al twee andere treinen klaar zijn om uit te wijken en alle perrons beginnen vol te staan met materieel.

De beperkingen van het station

het station van Hasselt is nu eenmaal beperkt qua mogelijkheden. Indien er een trein vertrekt van de sporen 4 tot en met 9 kant Diest kan er op de rest van deze sporen geen trein vertrekken of binnenkomen tot er vrijmaking is.
Enkel op de sporen 1 tot en met 3 kan er gelijktijdig gereden worden met de sporen 4 tot en met 9.
Om een voorbeeld te stellen; zelfs indien de stoptrein van Hasselt naar Leuven van **u57 perfect op tijd vertrekt is het bijna onmogelijk de stoptrein komende van Leuven naar het spoor 9 aan de vertakking West Hasselt een groen seinbeeld te geven. Zo nauw is de tijdspanne van vertrekken en aankomen gepland. Laat hem dan binnenkomen op spoor 1, 2 of 3 zegt u? Dat kan, maar wat dan met de relatie Hasselt-Mol-Antwerpen, de relatie Genk-Blankenberge, de relatie Hasselt-Maastricht, de relatie Gent-Tongeren en de doorgaande goederentreinen Antwerpen/Zeebrugge - Aachen-West, vermits de stoptrein het spoor bijna een uur bezet houdt?


Ik hoop met deze uitleg een beetje verheldering te hebben gebracht. Treinen worden heus niet opzettelijk aan de inrit opgehouden voor de lol hoor, dit zal met de verhuis naar B.14 zeker niet veranderen.


wbrm
Berichten: 202
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door wbrm » 02 dec 2017, 13:34

Als het daar dan toch zo sub-optimaal is, waarom voorziet de dienstregeling dan dat de L-trein Hasselt Leuven daar bijna een uur staat?

pastore
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2017, 12:28

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door pastore » 02 dec 2017, 15:09

Dat is maar één voorbeeld hé. De relaties Mol, Maastricht, luchthaven, L-trein keren allemaal in Hasselt. De L-trein blijft gewoon redelijk lang staan.

brouckie
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door brouckie » 02 dec 2017, 15:27

pastore schreef:
02 dec 2017, 13:00
Ik hoop met deze uitleg een beetje verheldering te hebben gebracht. Treinen worden heus niet opzettelijk aan de inrit opgehouden voor de lol hoor, dit zal met de verhuis naar B.14 zeker niet veranderen.
Aan inritten niet, aan uitritten wel. Zie maar de ARS problematiek die hier al ettelijke pagina's woedt.

Heb ik het goed dat ik hieruit concludeer dat u werkt op het seinhuis in Hasselt? Met andere woorden dat u sinds kort ook instaat voor de bediening van Leuven? Kunt u mij dan misschien een verhelderende uitleg geven waarom het sein einde perron 2 en 3 altijd zo lang gesloten blijft? Om u al wat typewerk te besparen. Kruisingen of ontblokkingen zoals in Hasselt zijn er hier bijna nooit.

Jan-Mark
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Jan-Mark » 02 dec 2017, 15:36

Mijn reactie was overigens niet mijn persoonlijke mening over het wel en wee op B.19. Mijns inziens was het juist een zeer mooi seinhuis met bijzonder vriendelijk personeel. Heb er fijne uurtjes beleefd. De 25 medewerkers zijn ook niet blij dat ze nu naar B.14 over, hun mening over het EBP-seinhuis was niet al te positief :wink:

dekooiker
Berichten: 1301
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker » 02 dec 2017, 18:41

wbrm schreef:
02 dec 2017, 13:34
Als het daar dan toch zo sub-optimaal is, waarom voorziet de dienstregeling dan dat de L-trein Hasselt Leuven daar bijna een uur staat?
Simpel: omdat NMBS dat zo wil.

De ellende in Hasselt is dat er zoveel beperkingen zijn qua kruisingen, ook die je als bestuurder niet kunt zien (geloof me maar, wegens onverenigbare reiswegen en dan zie je de eerste 500 meter geen andere trein staan), de snelheid op zich al laag is en dan nog rijdt men merkelijk trager dan die 40 km/u.
Eén minuut meer dan nodig op bepaalde reiswegen, dat ligt niet aan de dienstregeling, niet aan de boordchef, niet aan het seinhuis (wegens groen omdat er naar een verwittigingssein gereden wordt) maar alleen aan de bestuurder of er moest nog ergens een stuk regelgeving inzitten die het verbiedt om bij groen meer dan 25 km/u te rijden.
Zo komt het dat er inderdaad op dubbel geel gereden wordt en daar wordt je niet vrolijk van.

In Leuven is er al wat minder kruising maar ook weer een serieuze beperking omdat je alleen van de hoge spoornummers naar lijnen 35/53 kan, en van de hoogste nummers niet naar lijn 36N.
Het weghalen van die doorsteken heeft een nefaste invloed op de stiptheid dus die zal er zeker niet op beteren.
Vergelijk het met Kontich: daar had (hàd) je aan elke kant een trapezium maar die zijn elk voor de helft weg en dus is de exploitatie daar ernstig beperkt.

Het enige station dat ik ken waar je wel wat kan regelen in Antwerpen-Centraal alwaar het meestal mogelijk is om door stukken tegenspoor te rijden treinen min of meer vlot weg te krijgen.
De trein.
Alleen voor durvers.

pastore
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2017, 12:28

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door pastore » 02 dec 2017, 18:45

Indien het dan al eens mogelijk is om treinen via tegenspoor parallel te laten rijden, dan wordt er inderdaad dikwijls tergend traag gereden, zodat er geen winst wordt gemaakt, meestal zelfs nog bijkomende vertraging.
Heeft de nmbs nu trouwens geen applicatie ter beschikking waarop de ebp beelden kunnen geraadpleegd worden door de bestuurders?

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door groentje » 02 dec 2017, 19:40

Richting Brussel heb je een punt, maar richting Luik speelt dat toch al veel minder, hoor. Het is ook duidelijk geen reflex om treinen vroeger open te zetten, wat ik af en toe wel eens vraag voor een trein met een (lichte) vertraging richting de HSL2. Dat half minuutje kan het verschil betekenen tussen een deblock moeten rechtvaardigen of niet...

rvdborgt
Berichten: 2626
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door rvdborgt » 02 dec 2017, 19:49

groentje schreef:
02 dec 2017, 19:40
Richting Brussel heb je een punt, maar richting Luik speelt dat toch al veel minder, hoor. Het is ook duidelijk geen reflex om treinen vroeger open te zetten, wat ik af en toe wel eens vraag voor een trein met een (lichte) vertraging richting de HSL2. Dat half minuutje kan het verschil betekenen tussen een deblock moeten rechtvaardigen of niet...
Afhankelijk van de machinist varieert het verschil in Leuven tussen een halve minuut (dat is wel het minimum) of meer dan 2 minuten. Een groen sein kan soms veel verschil maken, ook in het kunnen halen van een aansluiting in Leuven.

Groetjes,
Rian

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1084
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Tim » 02 dec 2017, 23:35

pastore schreef:
02 dec 2017, 18:45
Heeft de nmbs nu trouwens geen applicatie ter beschikking waarop de ebp beelden kunnen geraadpleegd worden door de bestuurders?
Bestuurders kunnen dit inderdaad zien via de Infrabel Business Corner.

pastore
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 dec 2017, 12:28

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door pastore » 03 dec 2017, 12:00

Ideaal, dan kunnen ze zelf zien wat het probleem is 😄

dekooiker
Berichten: 1301
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker » 03 dec 2017, 12:23

Voor zover je de beelden kan betrouwen.
Dat zijn slechts afgeleide beelden en geen weergave van de realiteit wegens vertraging op het beeld.
Al voorgehad dat een collega een heel ander beeld had dan ikzelf, beide als afgeleid beeld.
Alleen op een EBP-post mag je op het scherm verdergaan voor correcte informatie.
Maar: meestal loont het wel om even te kijken.
De trein.
Alleen voor durvers.

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1084
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Tim » 03 dec 2017, 18:11

Daar zit slechts een minieme vertraging op, zelfs de AVG bediening is op 1 of 2 seconden na precies.

dekooiker
Berichten: 1301
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Concentratie seinhuizen

Bericht door dekooiker » 03 dec 2017, 18:58

Vertraging dus en net daarom is men niet zo erop gebrand om technici of permanenties met consultatiebeelden rond te laten lopen.
Ik had voor dat de trein bij mijn collega een station verder was, wat ook zo bleek te zijn.
Misschien eerder uitzonderlijk maar onbetrouwbaar.
Het mag u niet tegenhouden om de beelden te gebruiken en zeker in geval van bepaalde storingen is het een handig hulpmiddel.
De trein.
Alleen voor durvers.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3187
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Asterix » 03 dec 2017, 19:11

Tim schreef:
03 dec 2017, 18:11
Daar zit slechts een minieme vertraging op, zelfs de AVG bediening is op 1 of 2 seconden na precies.
Klopt maar vergeet niet dat je dan de context mist. Je weet immers nog altijd niet waarom het sein niet meteen wordt geopend.

Plaats reactie