Pagina 36 van 56

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 02 dec 2017, 13:00
door pastore
1

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 02 dec 2017, 13:34
door wbrm
Als het daar dan toch zo sub-optimaal is, waarom voorziet de dienstregeling dan dat de L-trein Hasselt Leuven daar bijna een uur staat?

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 02 dec 2017, 15:09
door pastore
Dat is maar één voorbeeld hé. De relaties Mol, Maastricht, luchthaven, L-trein keren allemaal in Hasselt. De L-trein blijft gewoon redelijk lang staan.

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 02 dec 2017, 15:27
door brouckie
pastore schreef: 02 dec 2017, 13:00 Ik hoop met deze uitleg een beetje verheldering te hebben gebracht. Treinen worden heus niet opzettelijk aan de inrit opgehouden voor de lol hoor, dit zal met de verhuis naar B.14 zeker niet veranderen.
Aan inritten niet, aan uitritten wel. Zie maar de ARS problematiek die hier al ettelijke pagina's woedt.

Heb ik het goed dat ik hieruit concludeer dat u werkt op het seinhuis in Hasselt? Met andere woorden dat u sinds kort ook instaat voor de bediening van Leuven? Kunt u mij dan misschien een verhelderende uitleg geven waarom het sein einde perron 2 en 3 altijd zo lang gesloten blijft? Om u al wat typewerk te besparen. Kruisingen of ontblokkingen zoals in Hasselt zijn er hier bijna nooit.

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 02 dec 2017, 15:36
door Jan-Mark
Mijn reactie was overigens niet mijn persoonlijke mening over het wel en wee op B.19. Mijns inziens was het juist een zeer mooi seinhuis met bijzonder vriendelijk personeel. Heb er fijne uurtjes beleefd. De 25 medewerkers zijn ook niet blij dat ze nu naar B.14 over, hun mening over het EBP-seinhuis was niet al te positief :wink:

Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 02 dec 2017, 18:41
door dekooiker
wbrm schreef: 02 dec 2017, 13:34 Als het daar dan toch zo sub-optimaal is, waarom voorziet de dienstregeling dan dat de L-trein Hasselt Leuven daar bijna een uur staat?
Simpel: omdat NMBS dat zo wil.

De ellende in Hasselt is dat er zoveel beperkingen zijn qua kruisingen, ook die je als bestuurder niet kunt zien (geloof me maar, wegens onverenigbare reiswegen en dan zie je de eerste 500 meter geen andere trein staan), de snelheid op zich al laag is en dan nog rijdt men merkelijk trager dan die 40 km/u.
Eén minuut meer dan nodig op bepaalde reiswegen, dat ligt niet aan de dienstregeling, niet aan de boordchef, niet aan het seinhuis (wegens groen omdat er naar een verwittigingssein gereden wordt) maar alleen aan de bestuurder of er moest nog ergens een stuk regelgeving inzitten die het verbiedt om bij groen meer dan 25 km/u te rijden.
Zo komt het dat er inderdaad op dubbel geel gereden wordt en daar wordt je niet vrolijk van.

In Leuven is er al wat minder kruising maar ook weer een serieuze beperking omdat je alleen van de hoge spoornummers naar lijnen 35/53 kan, en van de hoogste nummers niet naar lijn 36N.
Het weghalen van die doorsteken heeft een nefaste invloed op de stiptheid dus die zal er zeker niet op beteren.
Vergelijk het met Kontich: daar had (hàd) je aan elke kant een trapezium maar die zijn elk voor de helft weg en dus is de exploitatie daar ernstig beperkt.

Het enige station dat ik ken waar je wel wat kan regelen in Antwerpen-Centraal alwaar het meestal mogelijk is om door stukken tegenspoor te rijden treinen min of meer vlot weg te krijgen.

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 02 dec 2017, 18:45
door pastore
1

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 02 dec 2017, 19:40
door groentje
Richting Brussel heb je een punt, maar richting Luik speelt dat toch al veel minder, hoor. Het is ook duidelijk geen reflex om treinen vroeger open te zetten, wat ik af en toe wel eens vraag voor een trein met een (lichte) vertraging richting de HSL2. Dat half minuutje kan het verschil betekenen tussen een deblock moeten rechtvaardigen of niet...

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 02 dec 2017, 19:49
door rvdborgt
groentje schreef: 02 dec 2017, 19:40Richting Brussel heb je een punt, maar richting Luik speelt dat toch al veel minder, hoor. Het is ook duidelijk geen reflex om treinen vroeger open te zetten, wat ik af en toe wel eens vraag voor een trein met een (lichte) vertraging richting de HSL2. Dat half minuutje kan het verschil betekenen tussen een deblock moeten rechtvaardigen of niet...
Afhankelijk van de machinist varieert het verschil in Leuven tussen een halve minuut (dat is wel het minimum) of meer dan 2 minuten. Een groen sein kan soms veel verschil maken, ook in het kunnen halen van een aansluiting in Leuven.

Groetjes,
Rian

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 02 dec 2017, 23:35
door Tim
pastore schreef: 02 dec 2017, 18:45 Heeft de nmbs nu trouwens geen applicatie ter beschikking waarop de ebp beelden kunnen geraadpleegd worden door de bestuurders?
Bestuurders kunnen dit inderdaad zien via de Infrabel Business Corner.

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 03 dec 2017, 12:00
door pastore
Ideaal, dan kunnen ze zelf zien wat het probleem is 😄

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 03 dec 2017, 12:23
door dekooiker
Voor zover je de beelden kan betrouwen.
Dat zijn slechts afgeleide beelden en geen weergave van de realiteit wegens vertraging op het beeld.
Al voorgehad dat een collega een heel ander beeld had dan ikzelf, beide als afgeleid beeld.
Alleen op een EBP-post mag je op het scherm verdergaan voor correcte informatie.
Maar: meestal loont het wel om even te kijken.

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 03 dec 2017, 18:11
door Tim
Daar zit slechts een minieme vertraging op, zelfs de AVG bediening is op 1 of 2 seconden na precies.

Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 03 dec 2017, 18:58
door dekooiker
Vertraging dus en net daarom is men niet zo erop gebrand om technici of permanenties met consultatiebeelden rond te laten lopen.
Ik had voor dat de trein bij mijn collega een station verder was, wat ook zo bleek te zijn.
Misschien eerder uitzonderlijk maar onbetrouwbaar.
Het mag u niet tegenhouden om de beelden te gebruiken en zeker in geval van bepaalde storingen is het een handig hulpmiddel.

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 03 dec 2017, 19:11
door Asterix
Tim schreef: 03 dec 2017, 18:11 Daar zit slechts een minieme vertraging op, zelfs de AVG bediening is op 1 of 2 seconden na precies.
Klopt maar vergeet niet dat je dan de context mist. Je weet immers nog altijd niet waarom het sein niet meteen wordt geopend.