Pagina 46 van 51

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 24 okt 2019, 12:14
door Shrek
Jan-Mark schreef:Deze week is begonnen met de sloop van B.15 GMN, waardoor toch wel een van de meest iconische seinhuizen van gans België verdwijnt...
Jammer, dit was inderdaad één van de meest opvallende seinhuizen.

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 04 nov 2019, 13:03
door Jan-Mark
Tijdens de nacht van donderdag 31 oktober op vrijdag 1 november is B.1 volledig overgegaan van AR 3e generatie op EBP (een deel was al EBP), waarmee ook de area Centre volledig EBP-gestuurd is. Enkel in de area NE zijn er nu nog diverse AR-seinhuizen...

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 04 nov 2019, 21:34
door Lukas
Hoi,

Ligt lijn 35 ( Leuven - Aarschot - Hasselt ) ook in de Area NE? Ik weet dat er in Aarschot nog altijd een All Relais seinhuis in dienst is.

Lukas

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 04 nov 2019, 21:56
door Shrek
Lukas schreef: 04 nov 2019, 21:34 Hoi,

Ligt lijn 35 ( Leuven - Aarschot - Hasselt ) ook in de Area NE? Ik weet dat er in Aarschot nog altijd een All Relais seinhuis in dienst is.

Lukas
Area NE= provincies Antwerpen, Limburg en het gebied rond Leuven. Aarschot hoort er dus ook bij.

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 13 jan 2020, 16:51
door TreinfanNL
Jan-Mark schreef: 24 okt 2019, 10:11 Deze week is begonnen met de sloop van B.15 GMN, waardoor toch wel een van de meest iconische seinhuizen van gans België verdwijnt...
Waar staat de afkorting GMN voor als ik vragen mag?

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 13 jan 2020, 16:57
door FLV-FGSP
GMN = Montzen
Zie voor een volledige lijst hier: http://users.telenet.be/pk/codes.htm

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 15 jan 2020, 14:43
door TreinfanNL
FLV-FGSP schreef: 13 jan 2020, 16:57 GMN = Montzen
Zie voor een volledige lijst hier: http://users.telenet.be/pk/codes.htm
Bij montzen had je toch ook dat rangeerterrein?

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 15 jan 2020, 15:03
door Jan-Mark
Dat is daar nog steeds, ofschoon een deel der sporen reeds is uitgebroken.

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 13 feb 2020, 15:29
door Jan-Mark
B.19 FHS is half januari gesloopt, het einde van een tijdperk helaas :-(

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 14 feb 2020, 08:13
door dekooiker
Niet zonder slag of stoot: de afbraak ging gepaard met een flinke dosis storingen in Hasselt. Terecht. Een beetje respect voor het eigen verleden misstaat niet.

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 03 jun 2020, 18:37
door Jan-Mark
S.VIII FKR (dat was het laatste actieve mechanische seinhuis van Vlaanderen) is op 16 maart gesloopt.

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 04 jun 2020, 11:17
door dekooiker
Zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel en zin voor de eigen bedrijfsgeschiedenis verdwijnt zowat alles dat in bepaalde ogen niet nuttig is. Aan de verenigingen om het spoorverleden te bewaren. Goed bezig.

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 04 jun 2020, 11:49
door jan_olieslagers
Het dient gezegd dat de samenleving en (in haar naam) ook de politiek dat zo gewild hebben. De budgetten zijn steeds maar gekrompen en gekrompen, dan is het normaal dat de spoorbedrijven zich terugplooien op hun kerntaken, en alle mogelijke nevenaspecten laten vallen. Als de treinen niet of slecht rijden worden ze daarop aangepakt, en terecht; men kan niet verlangen dat ze ook nog verantwoordelijkheid opnemen voor het cultuurhistorisch patrimonium. Tenzij ze daar apart voor vergoed worden, maar daarop rekenen we maar beter niet.

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 04 jun 2020, 12:00
door Shrek
dekooiker schreef:Zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel en zin voor de eigen bedrijfsgeschiedenis verdwijnt zowat alles dat in bepaalde ogen niet nuttig is. Aan de verenigingen om het spoorverleden te bewaren. Goed bezig.
Er staan oude seinhuizen in Trainworld en in Treignes. Wat wil je nog meer? Je kan toch moeilijk verwachten dat we inefficiënte systemen in dienst houden uit nostalgie.

Re: Concentratie seinhuizen

Geplaatst: 04 jun 2020, 12:13
door Shrek
jan_olieslagers schreef:Het dient gezegd dat de samenleving en (in haar naam) ook de politiek dat zo gewild hebben. De budgetten zijn steeds maar gekrompen en gekrompen, dan is het normaal dat de spoorbedrijven zich terugplooien op hun kerntaken, en alle mogelijke nevenaspecten laten vallen. Als de treinen niet of slecht rijden worden ze daarop aangepakt, en terecht; men kan niet verlangen dat ze ook nog verantwoordelijkheid opnemen voor het cultuurhistorisch patrimonium. Tenzij ze daar apart voor vergoed worden, maar daarop rekenen we maar beter niet.
Zo is dat, Infrabel helpt actief de musea bij het verwerven van historische infrastructuurelementen maar heeft zelf geen enkele opdracht ivm behoud of nostalgie.