Re: Concentratie seinhuizen
Geplaatst: 04 jun 2020, 13:13
Is er eigenlijk al een richtdatum wanneer B6 FRST zal overgenomen worden?
Dat hangt af van de gigantische vernieuwingswerken van de volledige seininrichting tussen Lier en Hasselt. Einddatum staat gepland voor 2024.Ducktape schreef:Is er eigenlijk al een richtdatum wanneer B6 FRST zal overgenomen worden?
Op dat stuk, deel van die gigantische seininrichtingswerf, komt er nieuwe Siemens-interlocking. Die technologie is op dit moment nog niet helemaal klaar om al ingezet te worden dus is het nog even afwachten wanneer dat wel kan.
Ik vond toch dat het 10 jaar geleden veel vlotter ging. Toen waren er nog diverse blokposten en het personeel kende zijn installatie door en door. Nu denkt men met trainsimulator bezig te zijn en is er geen enkele voeling meer met wat buiten gebeurt. Men laat de EBP zijn gang gaan en de operator kijkt er naar...Shrek schreef: ↑04 jun 2020, 12:00Er staan oude seinhuizen in Trainworld en in Treignes. Wat wil je nog meer? Je kan toch moeilijk verwachten dat we inefficiënte systemen in dienst houden uit nostalgie.dekooiker schreef:Zonder enig verantwoordelijkheidsgevoel en zin voor de eigen bedrijfsgeschiedenis verdwijnt zowat alles dat in bepaalde ogen niet nuttig is. Aan de verenigingen om het spoorverleden te bewaren. Goed bezig.
Da's deels zeker waar, maar een seingever had dan ook maar een klein gebied te bedienen, en moest misschien een paar posten kennen. Vandaag is een TCr werkzaam op een concentratiepost waar hij een veel groter gebied moet kennen én elke post ook al een veel groter gebied beslaat. Natuurlijk wist die seingever in Kapellen uit het hoofd hoe snel de wissels waren in z'n installatie, hoelang het wijkspoor was, etc.Tim schreef: ↑04 jun 2020, 20:50 ...
Ik vond toch dat het 10 jaar geleden veel vlotter ging. Toen waren er nog diverse blokposten en het personeel kende zijn installatie door en door. Nu denkt men met trainsimulator bezig te zijn en is er geen enkele voeling meer met wat buiten gebeurt. Men laat de EBP zijn gang gaan en de operator kijkt er naar...
Het klopt dat er tegenwoordig veel meer op de geplande dienstregeling gereden wordt dan vroeger. Dit is echter vooral een strategische keuze en geen gevolg van de technologie van de seinhuizen. Deze beslissing had men 20 jaar geleden even goed kunnen genomen hebben met dezelfde resultaten. Alleen was het toen niet nodig deze beslissing te nemen omdat er simpelweg minder treinen waren om in elkaar te puzzelen.Tim schreef:Wat ik vooral bedoel is dat er nu nog weinig initiatief genomen wordt. Om een voorbeeld te geven, vroeger dikwijls telefoon gekregen van seingever Geraardsbergen om goed door te rijden zodat hij mij nog voor de stoptrein kon laten rijden. Met EBP nu heb je pech als je dienstregeling zo voorzien is om er achter te rijden.
Ik merk trouwens op dat Infrabel tegenwoordig meer en meer rijpaden voor goederentreinen achter een stoptrein geeft. Vorige week nog met een losse T13 die 120 km/u mag aan 40 km/u achter de stoptrein getuft tussen Gent en Mechelen omdat de dienstregeling zo voorzien was...
En wat als je daar nu voor gezeten had? Dan kwam je vroeger aan dan voorzien in Mechelen, was daar een perronspoor vrij? Ik vermoed dat je daarna verder moest naar Leuven, had je die lijn voor uur zomaar op kunnen rijden zonder andere treinen te hinderen?Tim schreef: ↑04 jun 2020, 23:53 Ik merk trouwens op dat Infrabel tegenwoordig meer en meer rijpaden voor goederentreinen achter een stoptrein geeft. Vorige week nog met een losse T13 die 120 km/u mag aan 40 km/u achter de stoptrein getuft tussen Gent en Mechelen omdat de dienstregeling zo voorzien was...
Heb de indruk dat zolang je binnen één en dezelfde zone blijft er nog wel wat geregeld kan worden. Zo hadden wij met de coronadiensten een lege rit van Kortrijk naar Oostende en was het geen probleem om voor de stoptrein te rijden. Uurregeling was net erna voorzien. Veel zal ook afhangen van de gewoontes op het seinhuis. B7 Brugge is over het algemeen een zeer vlotte post om mee samen te werken. Kan me voorstellen dat het in de regio Hasselt/Leuven een pak minder vlot gaat...Shrek schreef: ↑05 jun 2020, 02:45En wat als je daar nu voor gezeten had? Dan kwam je vroeger aan dan voorzien in Mechelen, was daar een perronspoor vrij? Ik vermoed dat je daarna verder moest naar Leuven, had je die lijn voor uur zomaar op kunnen rijden zonder andere treinen te hinderen?Tim schreef: ↑04 jun 2020, 23:53 Ik merk trouwens op dat Infrabel tegenwoordig meer en meer rijpaden voor goederentreinen achter een stoptrein geeft. Vorige week nog met een losse T13 die 120 km/u mag aan 40 km/u achter de stoptrein getuft tussen Gent en Mechelen omdat de dienstregeling zo voorzien was...
En daarna toekomen in Leuven is misschien nog het grootste probleem. Om vanop L53 de bundel in te rijden moet je al het verkeer Leuven-Aarschot kruisen. Het zou goed kunnen dat daar geen ruimte is om te kruisen totdat de stoptrein je alweer ingehaald heeft.
Dat zijn allemaal afwegingen die ze in Gent niet zomaar even kunnen maken, gewoon op rijpad blijven is dan globaal gezien de beste oplossing.
Ik moest naar Muizen en de stoptrein had ook een vrij spoor nodig in Mechelen dus zo'n groot probleem zou dat niet geweest zijn. Je moet eens kilometers lang op 2G zitten rijden. Ten eerste is dat niet veilig en ten tweede heel frustrerend voor de bestuurder. Men wil meer goederen per spoor vervoeren maar op deze manier zal het niet lukken. Ik ben het liefst zo snel mogelijk België uit, in Nederland hebben ze het wel al begrepenShrek schreef: ↑05 jun 2020, 02:45En wat als je daar nu voor gezeten had? Dan kwam je vroeger aan dan voorzien in Mechelen, was daar een perronspoor vrij? Ik vermoed dat je daarna verder moest naar Leuven, had je die lijn voor uur zomaar op kunnen rijden zonder andere treinen te hinderen?Tim schreef: ↑04 jun 2020, 23:53 Ik merk trouwens op dat Infrabel tegenwoordig meer en meer rijpaden voor goederentreinen achter een stoptrein geeft. Vorige week nog met een losse T13 die 120 km/u mag aan 40 km/u achter de stoptrein getuft tussen Gent en Mechelen omdat de dienstregeling zo voorzien was...
En daarna toekomen in Leuven is misschien nog het grootste probleem. Om vanop L53 de bundel in te rijden moet je al het verkeer Leuven-Aarschot kruisen. Het zou goed kunnen dat daar geen ruimte is om te kruisen totdat de stoptrein je alweer ingehaald heeft.
Dat zijn allemaal afwegingen die ze in Gent niet zomaar even kunnen maken, gewoon op rijpad blijven is dan globaal gezien de beste oplossing.
Ja maar het is soms echt idioot hoe ze de dienstregeling volgen tegenwoordig. Op Antwerpen-Noord mag je geen drie minuten te vroeg vertrekken maar enkel exact op uur ook al is er niks anders aan het binnen- of buitenrijden, maar met de 20 km/u aan Y.Holland aan Schijnpoort verlies je daar sowieso drie minuten, waardoor je aan Mortsel-Liersesteenweg de stoptrein voor kunt laten, omdat je door die drie minuten vertraging daar dan net tegelijk aankomt, ook al is je voorziene rijpad daarvoor, en dus twee geel kan volgen en vertraging maken tot in Sint-Katelijne-Waver, en bijgevolg op de hele rest van de rit niet meer op de voorziene plek in de dienstregeling geraakt en in de weg rijdt, en nog meer treinen voor je ziet getrokken worden