ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Rétro

Re: ETCS in België.

Bericht door Rétro »

Iemand enig i.d hoe dat zit voor een diesel loc v/d reeks 77/78 ? Kan hier ook zoiets op gemonteerd worden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Rétro schreef:Iemand enig i.d hoe dat zit voor een diesel loc v/d reeks 77/78 ? Kan hier ook zoiets op gemonteerd worden?
Volgens het schema dat ik gezien heb zouden deze niet uitgerust worden.
De vraag is natuurlijk in hoeverre dat nodig is: In de havens zelf komt geen ETCS, daar kunnen ze dus rustig blijven rangeren.
Voor de langere afstanden ben je eigenlijk bijna beter af met nieuwe locs ipv de 77.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: ETCS in België.

Bericht door Robin »

Shrek schreef:
Rétro schreef:Iemand enig i.d hoe dat zit voor een diesel loc v/d reeks 77/78 ? Kan hier ook zoiets op gemonteerd worden?
Volgens het schema dat ik gezien heb zouden deze niet uitgerust worden.
De vraag is natuurlijk in hoeverre dat nodig is: In de havens zelf komt geen ETCS, daar kunnen ze dus rustig blijven rangeren.
Voor de langere afstanden ben je eigenlijk bijna beter af met nieuwe locs ipv de 77.
de T77 doet ook allerlei overbrengingsritten dus die komen nog veel op de lijn hoor ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: ETCS in België.

Bericht door msts.be »

Rétro schreef:Iemand enig i.d hoe dat zit voor een diesel loc v/d reeks 77/78 ? Kan hier ook zoiets op gemonteerd worden?
Volgens mij wel: enkele 6400'en van DBSRNL die op de Havenlijn en op de Maasvlakte moeten zijn hebben een ETCS-2 uitrusting. Die locs zijn nog 10 jaar ouder dan onze 77'ers, dus als dat lukt moet dat op onze locs ook lukken. Sommige Nederlandse G1206 (die ook al even oud zijn als onze 77'ers) hebben ook ETCS-2 voor de hele Betuweroute.

De 6400'en hebben wel een Bombardier installatie die niet altijd even goed overeenkwam met de Alstom-baaninstallatie (Havenlijn/Betuweroute), maar zoals we al weten van de Traxx'en komt dat door de slechte ETCS-2 implementatie van Bombardier. Op de G1206'en van MRCE na (Bombardier-installatie) hebben de andere G1206 een installatie (Alstom) die zijn werk wél doet..

Nog wat documentjes en foto's om mijn redevoering te bewijzen:

http://www.flickr.com/photos/arjenverla ... otostream/ (Alstom logo op de DMI)
http://www.era.europa.eu/Document-Regis ... CER-RU.pdf (blz. 5)
http://www.somda.nl/nieuws/143/ (zoek op ETCS, dan vind je de nummers van de 6400'en met ETCS)
http://www.ti.kviv.be/presentatiesignal ... 110331.pdf (blz.19, matrix met alle loctypes met Alstom ETCS)
Rétro

Re: ETCS in België.

Bericht door Rétro »

Bedankt voor de info! En op een 62, zou dit hier eigenlijk voor mogelijk zijn? Worden nu toch ook nog vernieuwd?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Het kàn allemaal op elke loc he mensen.
De vraag is of het economisch verantwoord is. en blijkbaar heeft er ooit eens iemand bij de nmbs berekend dat het voordeliger was voor de ritten die buiten havens komen nieuwe locs te kopen tegen 2025. Tegen dan zijn de 77'ers trouwens 8 jaar ouder dan die 6400 op het moment dat zij ETCS kregen...

Rétro schreef:Bedankt voor de info! En op een 62, zou dit hier eigenlijk voor mogelijk zijn? Worden nu toch ook nog vernieuwd?
Ook hier: het is mogelijk, maar zeer duur. Zeker voor locomotieven die tegen dan al ruim over de 50 zijn is dat economisch niet verantwoord volgens mij.
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: ETCS in België.

Bericht door poyaud »

62ers die voorzien zijn voor RI, zijn goed voor nog max 15 jaar te bollen.
Afbeelding
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: ETCS in België.

Bericht door Robin »

Shrek schreef:Het kàn allemaal op elke loc he mensen.
De vraag is of het economisch verantwoord is. en blijkbaar heeft er ooit eens iemand bij de nmbs berekend dat het voordeliger was voor de ritten die buiten havens komen nieuwe locs te kopen tegen 2025. Tegen dan zijn de 77'ers trouwens 8 jaar ouder dan die 6400 op het moment dat zij ETCS kregen...

Rétro schreef:Bedankt voor de info! En op een 62, zou dit hier eigenlijk voor mogelijk zijn? Worden nu toch ook nog vernieuwd?
Ook hier: het is mogelijk, maar zeer duur. Zeker voor locomotieven die tegen dan al ruim over de 50 zijn is dat economisch niet verantwoord volgens mij.
is men nog wel bezig met die 62'ers? mijn gedacht hebben ze het bij 1 gelaten die dient als PR model terwijl de rest van die vloot eruit ziet als een wrak...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: ETCS in België.

Bericht door poyaud »

Robin schreef: is men nog wel bezig met die 62'ers? mijn gedacht hebben ze het bij 1 gelaten die dient als PR model terwijl de rest van die vloot eruit ziet als een wrak...
Zeker, op dit moment 3 62ers in Salzinnes voor een RI (6253,6283 en 6296) en dit jaar volgen er nog 7.
Afbeelding
Rétro

Re: ETCS in België.

Bericht door Rétro »

Robin schreef:
Shrek schreef:Het kàn allemaal op elke loc he mensen.
De vraag is of het economisch verantwoord is. en blijkbaar heeft er ooit eens iemand bij de nmbs berekend dat het voordeliger was voor de ritten die buiten havens komen nieuwe locs te kopen tegen 2025. Tegen dan zijn de 77'ers trouwens 8 jaar ouder dan die 6400 op het moment dat zij ETCS kregen...

Rétro schreef:Bedankt voor de info! En op een 62, zou dit hier eigenlijk voor mogelijk zijn? Worden nu toch ook nog vernieuwd?
Ook hier: het is mogelijk, maar zeer duur. Zeker voor locomotieven die tegen dan al ruim over de 50 zijn is dat economisch niet verantwoord volgens mij.
is men nog wel bezig met die 62'ers? mijn gedacht hebben ze het bij 1 gelaten die dient als PR model terwijl de rest van die vloot eruit ziet als een wrak...
De 2de is dacht ik (bijna) klaar.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ETCS in België.

Bericht door Asterix »

peejee2 schreef:De traxxen zijn ook nog niet ETCS gehomologeerd in België. Ze zijn al twee maal gezakt.
Ze gaan er nu zelfs voor zorgen dat ze de ETCS bakens helemaal niet meer lezen zodat ze er ook niet meer op stil vallen.
Ik zag eergisteren in de vooravond een glimp van een grijze Traxx aan het inritsein van Leuven staan, komende van de L2. Op de loc stond Bombardier en iets dat leek op 'Eksim' of zoiets. Was dat een testrit?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:
peejee2 schreef:De traxxen zijn ook nog niet ETCS gehomologeerd in België. Ze zijn al twee maal gezakt.
Ze gaan er nu zelfs voor zorgen dat ze de ETCS bakens helemaal niet meer lezen zodat ze er ook niet meer op stil vallen.
Ik zag eergisteren in de vooravond een glimp van een grijze Traxx aan het inritsein van Leuven staan, komende van de L2. Op de loc stond Bombardier en iets dat leek op 'Eksim' of zoiets. Was dat een testrit?
Van L2 lijkt mij onmogelijk, zeker dat het niet van L36 of L139 was?
Maar het klopt dat er momenteel hard gewerkt wordt om de ETCS-installatie van de traxxen in orde te krijgen.
De regels voor treinen zonder TBL1+ zullen immers verstrengen, en voor de TRAXX wilt dat dan zeggen dat ze een werkende ETCS moeten hebben :)
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Jeroen schreef:Ik zag eergisteren in de vooravond een glimp van een grijze Traxx aan het inritsein van Leuven staan, komende van de L2. Op de loc stond Bombardier en iets dat leek op 'Eksim' of zoiets. Was dat een testrit?
Ik denk dat je Akiem bedoelt, dat is een leasemaatschappij (onderdeel van SNCF Geodis). Bombardier en Akiem zijn bezig met testritten met een diesel-Traxx, voor zover ik weet op dit moment in België :)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ETCS in België.

Bericht door Asterix »

Het zal dat dus wel zijn, ik zag hem een seconde staan wanneer ik de spoorwegbrug op reed.
Shrek, kan ook L36 zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ETCS in België.

Bericht door Asterix »

groentje schreef:
peejee2 schreef:
groentje schreef:Maar wat GSM-R betreft, waar ik het over had (sorry dat ik niet duidelijker was), gaat het nog tot 2020 duren vooraleer zelfs nog maar de hoofdlijnen allemaal omgeschakeld zijn...
"GSM-R voice" is al volledig in dienst in België
Voor ETCS Level 2 heb je echter "GSM-R data" kanalen nodig. Hiervoor is alles nog niet in orde.
In België wel, maar ik had het over Frankrijk, zie mijn post daarvoor. Daar wordt nog steeds over de radio gecommuniceerd, en dat zal nog wel enige jaren duren.
Ik weet niet in hoeverre het nog up-to-date is, maar HIER staat een kaartje.
Plaats reactie