Hoe "hangen " die software versies samen. Lopen die gelijk op voor de baan en de loks ? Of moet alles naar beneden compatibel zijn ?
Je kan een lijn op een nacht vervangen, maar niet een land, en zeker NIET alle loks tegelijk.
Is dat in een tabel te vatten ? wat werkt met wat..
Over het algemeen: de softwareversie van de trein werkt met infra van dezelfde versie of lager.
Dus een trein met 3.3.1 kan rijden op een spoorlijn van 2.3.0d, maar een trein met 2.2 rijdt niet op een spoorlijn met 3.3.1
Dus je hoeft niet alles op één nacht te vervangen, de nieuwe treinen zullen kunne blijven rijden op bestaande sporen. Het enige risico is dat je, zoals de zwitsers nu doen, met de infra een beetje vooruitloopt op de treinen. Maar dat is sowieso maar een tijdelijk probleem.
Dus de "laatste" versie van de baan heeft ook altijd een lagere nummer dan de lok versie ?
De versie van de baan mag niet te snel evolueren of alle loks staan stil ?
dentheo schreef:Dus de "laatste" versie van de baan heeft ook altijd een lagere nummer dan de lok versie ?
De versie van de baan mag niet te snel evolueren of alle loks staan stil ?
Een loc die een niet aangepaste versie heeft zal, in België toch, automatisch naar TBL1+ gaan als dat op die spoorlijn ligt. Anders is het inderdaad gedaan met rijden.
Maar wij installeren nog steeds 2.3.0 op de sporen terwijl sommige treinen al met 3.0 of hoger rondrijden. Maar dat is dus geen enkel probleem.
Shrek schreef:Een loc die een niet aangepaste versie heeft zal, in België toch, automatisch naar TBL1+ gaan als dat op die spoorlijn ligt. Anders is het inderdaad gedaan met rijden.
Shrek schreef:Een loc die een niet aangepaste versie heeft zal, in België toch, automatisch naar TBL1+ gaan als dat op die spoorlijn ligt. Anders is het inderdaad gedaan met rijden.
hoe zit het eigenlijk met de operationele kosten van ETCS op het rollend materieel?
Kan een loc/motorstel/stuurrijtuig dat vandaag een ETCS-oplossing ingebouwd krijgt zonder extra kosten de rest van zijn levensduur rondrijden, om dient er periodiek geinvesteerd te worden in hernieuwing van software licenties en (dure) upgrades (inclusief nieuwe homologatie) ?
Enkele weken geleden zat ik in de ICE tussen Leuven en Brussel. Deze reed blijkbaar 182 km/h tussen Leuven en Brussel. Ik wist niet dat snelheden boven de 160 km/h toegelaten waren op dit traject. Sinds wanneer is dit toegestaan voor de ICE en Thalys ?
pietmol schreef:
hoe zit het eigenlijk met de operationele kosten van ETCS op het rollend materieel?
Kan een loc/motorstel/stuurrijtuig dat vandaag een ETCS-oplossing ingebouwd krijgt zonder extra kosten de rest van zijn levensduur rondrijden, om dient er periodiek geinvesteerd te worden in hernieuwing van software licenties en (dure) upgrades (inclusief nieuwe homologatie) ?
Eens je ETCS goed werkt en er moet niets wijzigen zal het niets kosten.
Maar beide zaken zijn niet altijd aanwezig, op de Traxxen bijvoorbeeld werkt de ETCS nog niet goed en kan je dus discussies hebben.
Ook als de infrabeheerder een nieuwe versie vraagt (Infrabel zal op termijn bijvoorbeeld 3.3 gaan vragen) moet je als operator investeringen doen. Maar dat zijn geen terugkerende kosten.
rudi houthooft schreef:Enkele weken geleden zat ik in de ICE tussen Leuven en Brussel. Deze reed blijkbaar 182 km/h tussen Leuven en Brussel. Ik wist niet dat snelheden boven de 160 km/h toegelaten waren op dit traject. Sinds wanneer is dit toegestaan voor de ICE en Thalys ?
Niet enkel voor Thalys en ICE, dat is toegestaan voor alle treinen die ETCS hebben.
Over enkele maanden dus ook de HLE18+I11
Steven schreef:Sinds etcs er actief is mag de Thalys er al 200 km/u doen. Dat de ice dat er ondertussen ook doet is nieuw voor mij.
De ICE's hebben een heel nieuwe seininrichting gekregen met ETCS en STM's. Ze moeten dus niet meer stilstaan om om te schakelen zoals vroeger waardoor TBL2 en ETCS op hetzelfde traject gebruikt kunnen worden.
pietmol schreef:
hoe zit het eigenlijk met de operationele kosten van ETCS op het rollend materieel?
Kan een loc/motorstel/stuurrijtuig dat vandaag een ETCS-oplossing ingebouwd krijgt zonder extra kosten de rest van zijn levensduur rondrijden, om dient er periodiek geinvesteerd te worden in hernieuwing van software licenties en (dure) upgrades (inclusief nieuwe homologatie) ?
Eens je ETCS goed werkt en er moet niets wijzigen zal het niets kosten.
Maar beide zaken zijn niet altijd aanwezig, op de Traxxen bijvoorbeeld werkt de ETCS nog niet goed en kan je dus discussies hebben.
Ook als de infrabeheerder een nieuwe versie vraagt (Infrabel zal op termijn bijvoorbeeld 3.3 gaan vragen) moet je als operator investeringen doen. Maar dat zijn geen terugkerende kosten.
Er is ook nog onderhoud, onderdelen die defect gaan,...
Homologatie van de software is soms ook beperkt in tijd.
tomdg schreef:
Er is ook nog onderhoud, onderdelen die defect gaan,...
Maar Pietmol vroeg duidelijk niet naar onderhoud, maar naar de andere kosten.
Uiteraard kunnen ook seininrichtingsuitrustingen kapot gaan, maar dat is onafhankelijk van het type.
tomdg schreef:
Homologatie van de software is soms ook beperkt in tijd.
Hoe "hangen " die software versies samen. Lopen die gelijk op voor de baan en de loks ? Of moet alles naar beneden compatibel zijn ?
Je kan een lijn op een nacht vervangen, maar niet een land, en zeker NIET alle loks tegelijk.
Waarom zou dat niet kunnen? Zulke big-bang-operaties worden vaak genoeg uitgevoerd. Als ICT'er kan ik nu al diverse mogelijkheden bedenken zelfs.
Hoe "hangen " die software versies samen. Lopen die gelijk op voor de baan en de loks ? Of moet alles naar beneden compatibel zijn ?
Je kan een lijn op een nacht vervangen, maar niet een land, en zeker NIET alle loks tegelijk.
Waarom zou dat niet kunnen? Zulke big-bang-operaties worden vaak genoeg uitgevoerd. Als ICT'er kan ik nu al diverse mogelijkheden bedenken zelfs.
Als je met de laptop die software moet gaan updaten kan je dat moeilijk op 1 nacht voor alle loks.