ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: ETCS in België.

Bericht door hmmm »

Shrek schreef:Vandaag komen de Nederlanders hun nieuwe loc testen in België. De ETCS-installaties in Nederland zijn niet goed genoeg blijkbaar.
Ook de Thalys en ICE zijn allemaal bij ons getest op en rond L166.
Bertrix: ETCS-hoofdstad van de wereld :mrgreen:
Is dat de reden dat er een TRAXX in 'ns kleuren' te zien was gisterenavond en deze ochtend in bundel M te Leuven? Wel verschrikkelijk lelijk zo'n traxx in de ns kleuren, de originele kleuren zijn 100x mooier :P.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

hmmm schreef:
Shrek schreef:Vandaag komen de Nederlanders hun nieuwe loc testen in België. De ETCS-installaties in Nederland zijn niet goed genoeg blijkbaar.
Ook de Thalys en ICE zijn allemaal bij ons getest op en rond L166.
Bertrix: ETCS-hoofdstad van de wereld :mrgreen:
Is dat de reden dat er een TRAXX in 'ns kleuren' te zien was gisterenavond en deze ochtend in bundel M te Leuven? Wel verschrikkelijk lelijk zo'n traxx in de ns kleuren, de originele kleuren zijn 100x mooier :P.
Jep, het was dat exemplaar dat vandaag in Bertrix rondgereden heeft.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België.

Bericht door Eimai »

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Even vermelden dat inmiddels 3/4 van het traject van deze trein (Leuven-Bertrix) met ETCS is uitgerust. 8)
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: ETCS in België.

Bericht door Bordensteker »

hmmm schreef:Wel verschrikkelijk lelijk zo'n traxx in de ns kleuren, de originele kleuren zijn 100x mooier :P.
Ehm, wat zijn de originele kleuren van Bombardier dan? :wink:
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

Bordensteker schreef:
hmmm schreef:Wel verschrikkelijk lelijk zo'n traxx in de ns kleuren, de originele kleuren zijn 100x mooier :P.
Ehm, wat zijn de originele kleuren van Bombardier dan? :wink:
Zwart of Verkersrot ofzo :D
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: ETCS in België.

Bericht door msts.be »

Bordensteker schreef:
hmmm schreef:Wel verschrikkelijk lelijk zo'n traxx in de ns kleuren, de originele kleuren zijn 100x mooier :P.
Ehm, wat zijn de originele kleuren van Bombardier dan? :wink:
Waarschijnlijk is die verwarring ontstaan doordat de locs van Angel/Alpha Trains allemaal zijn ingeschreven geweest onder de houder D-BTK (Bombardier Transportation Kassel), en men daardoor denkt dat de locs ook eigendom zijn van Bombardier.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

Shrek schreef:Vandaag komen de Nederlanders hun nieuwe loc testen in België. De ETCS-installaties in Nederland zijn niet goed genoeg blijkbaar.
Ook de Thalys en ICE zijn allemaal bij ons getest op en rond L166.
Bertrix: ETCS-hoofdstad van de wereld :mrgreen:
Testen van hetzelfde beveiligingssysteem in één land betekent niet dat een toelating voor hetzelfde systeem in een ander land gegarandeerd is. Als dat zo zou zijn zou al het DB materieel naar Oostenrijk mogen rijden en vice versa.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

deadlock schreef:Testen van hetzelfde beveiligingssysteem in één land betekent niet dat een toelating voor hetzelfde systeem in een ander land gegarandeerd is. Als dat zo zou zijn zou al het DB materieel naar Oostenrijk mogen rijden en vice versa.
Neen, maar ze wouden echte de functies van de EVC testen, het ging niet om een homologatierit bij mijn weten.
In dit geval wou Bombardier vooral de verwerking van pakket 27 met verschillende treincategoriën onderzoeken. En zo geavanceerd is de ETCS in NL niet ontworpen :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Het contract dat Infrabel aan Siemens gegund had voor de installatie van ETCS level 2 is door de raad van state geschorst.
Het wordt dus nog enkele maanden/jaren langer wachten op level 2.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Wat is de reden voor deze schorsing?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Het artikel is ook te vinden als je op de titel klikt.
Raad van State schorst toekenning contract voor ECTS-lijn

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel betreurt de schorsing door de Raad van State van de toekenning van het laatste contract voor de installatie van het Europese spoorveiligheidssysteem ETCS aan Siemens-Cofely Fabricom. De Raad van State heeft Infrabel geadviseerd de aanbesteding snel opnieuw te doen op basis van de laatste versie van het speciale lastenboek. Infrabel hoopt die nieuwe procedure voor de toekenning voor de zomer van 2015 af te ronden.
Het contract voor de verdere uitrusting van het Belgische spoornet met het Europese veiligheidssysteem ETCS niveau 2 werd op 14 oktober toegekend aan de tijdelijke handelsvereniging Siemens - Cofely Fabricom voor een bedrag van 510 miljoen euro. De tijdelijke handelsvereniging Alstom - VandenBergh - Engema - Stevens diende daarop een bezwaarschrift in, waarna de Raad van State besliste de toekenning van het contract te schorsen omdat "bepaalde technische karakteristieken van de aanbesteding zijn geëvolueerd tijdens het verloop van de procedure".

"De ETCS niveau 2 technologie, die deel uitmaakt van deze openbare aanbesteding, is een technologie in ontwikkeling", verdedigt Infrabel zich. "De kandidaten hebben prototypes voorgesteld die onderling te verschillend waren om een vergelijking te maken op basis van de gemeenschappelijke criteria. Daarom heeft Infrabel zijn eisen in het speciale lastenboek verfijnd."

Infrabel "betreurt deze beslissing, maar neemt akte van het feit dat de Raad van State ondanks haar arrest de globale manier bevestigt waarop Infrabel de toekenning van dit extreem moeilijke en belangrijke contract voor de progressieve verbetering van de spoorveiligheid heeft georganiseerd".
Cipallieter

Re: ETCS in België.

Bericht door Cipallieter »

Toen ik gisteren met de trein van Antwerpen naar Lier reed zag ik onderweg een bord (geel met zwarte letters?) met de vermelding 'ETCS 1' aan een sein in de buurt van de splitsing 'Krijgsbaan'. In Boechout, net voorbij de overweg van de Alexander Franckstraat zag ik een bord waarbij 'ETCS' doorstreept was. Dit bord werd een eindje verder nog eens herhaald.

Is ETCS inderdaad tot in Boechout operationeel?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Cipallieter schreef:Toen ik gisteren met de trein van Antwerpen naar Lier reed zag ik onderweg een bord (geel met zwarte letters?) met de vermelding 'ETCS 1' aan een sein in de buurt van de splitsing 'Krijgsbaan'. In Boechout, net voorbij de overweg van de Alexander Franckstraat zag ik een bord waarbij 'ETCS' doorstreept was. Dit bord werd een eindje verder nog eens herhaald.

Is ETCS inderdaad tot in Boechout operationeel?
ja
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België.

Bericht door Eimai »

Cipallieter schreef:Is ETCS inderdaad tot in Boechout operationeel?
Toen de ETCS tussen Sint-Katelijne-Waver en Berchem in dienst kwam op lijn 25 en 27 hoorde daar ook al die vertakking met lijn 27A en 15 bij, waardoor dus een klein stukje lijn 15 ook al onder ETCS kwamen.
Plaats reactie