ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Eigenaardig, ik dacht dat de tussengelegen stations nog niet voorzien waren van ETCS.
Dat zijn ze wel, al dan niet gedeeltelijk.
rvdborgt schreef:
"Infrabel activeert het langste ETCS-traject in Europa"

Zijn er in Spanje geen langere trajecten met ETCS?

Groetjes,
Rian
Ons persbericht had het specifiek over level 1, dat heeft de pers weggelaten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

rdv schreef:
rvdborgt schreef: De pers had dat weggelaten. Alhoewel Infrabel in zijn op-de-borst-klopperij dat wel gemakkelijk maakte met het kopje "Langste ETCS-traject (429 km spoorlijn) in Europa".
Hoe loopt die corridor dan wel om 429 km te hebben tussen Antwerpen en Athus (858 km als je de dubbele sporen als 2 km telt)? Google Maps geeft (weliswaar langs de weg) 239 km. Er zitten op de corridor wrsch wat omwegen via L53 en L139 en wat kronkels langs de Maas/Lesse (L165/L166/L154; 160 km langs het spoor vs. 140 km langs snelweg) maar dat verklaart de dubbele afstand toch niet? Of is dit inclusief ontdubbelingstrajecten?

In het persbericht stelt Infrabel dat zulke corridors als voordeel hebben dat een loc met ETCS rechtstreeks van bvb Basel naar Antwerpen kan rijden, zonder dat die alle verschillende nationale veiligheidssystemen aan boord moet hebben. Maar die loc moet dan wel vierspanning zijn (of diesel), en wat bij verstoring van de corridor (werken/ongeval/...)? Daar sta je dan met je trein als je plots over L161 moet ipv L139 en je hebt geen TBL1(+).
Lijn 25 en 27 worden apart geteld, antwerpen-centraal telt mee, de omweg langs fleurus,... alles om toch maar zoveel mogelijk kilometer, en behorende subsidie, te bekomen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Lijn 12 staat op etcs tot net voorbij halte Noorderdokken. L27A gaat naar het noord en staat (zover ik had begrepen) volledig op etcs.
nog niet, tot aan de brug over L12. de rest van L27A zit wel al in de studiefase.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: ETCS in België.

Bericht door rdv »

Steven schreef:Op het kaartje met etcs op die corridor zie je dat ook wel.
Waar vind ik dat kaartje Steven?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Als ik mij niet vergis was dat gewoon op de site van Infrabel naar aanleiding van het persbericht over etcs op die goederenas.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: ETCS in België.

Bericht door rdv »

Shrek schreef:
rdv schreef:
rvdborgt schreef: De pers had dat weggelaten. Alhoewel Infrabel in zijn op-de-borst-klopperij dat wel gemakkelijk maakte met het kopje "Langste ETCS-traject (429 km spoorlijn) in Europa".
Hoe loopt die corridor dan wel om 429 km te hebben tussen Antwerpen en Athus (858 km als je de dubbele sporen als 2 km telt)? Google Maps geeft (weliswaar langs de weg) 239 km. Er zitten op de corridor wrsch wat omwegen via L53 en L139 en wat kronkels langs de Maas/Lesse (L165/L166/L154; 160 km langs het spoor vs. 140 km langs snelweg) maar dat verklaart de dubbele afstand toch niet? Of is dit inclusief ontdubbelingstrajecten?
Lijn 25 en 27 worden apart geteld, antwerpen-centraal telt mee, de omweg langs fleurus,... alles om toch maar zoveel mogelijk kilometer, en behorende subsidie, te bekomen.
Een geluk dat Europa hier niet streng beoordeelt (vooral A-Ctrl kan je toch moeilijk motiveren als deel van een goederencorridor). Bij andere Europese subsidiekanalen zou je hier niet mee wegkomen, maar goed zoveel te beter voor de Belgische belastingbetaler.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: ETCS in België.

Bericht door Bibke »

rdv schreef:
Steven schreef:Op het kaartje met etcs op die corridor zie je dat ook wel.
Waar vind ik dat kaartje Steven?
http://www.infrabel.be/nl/pers/antwerpe ... ijn-europa
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: ETCS in België.

Bericht door rdv »

Bibke schreef:
rdv schreef:
Steven schreef:Op het kaartje met etcs op die corridor zie je dat ook wel.
Waar vind ik dat kaartje Steven?
http://www.infrabel.be/nl/pers/antwerpe ... ijn-europa
Sorry, ik zie daar geen kaartje (meer) staan.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: ETCS in België.

Bericht door Bibke »

rdv schreef:
Bibke schreef:
Sorry, ik zie daar geen kaartje (meer) staan.
Het was een kaartje zoals je hier kan zien maar je moet de stippellijnen wegdenken behalve die tussen Antwerpen en Leuven.
http://www.infrabel.be/sites/default/fi ... _carte.jpg
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Een geluk dat Europa hier niet streng beoordeelt (vooral A-Ctrl kan je toch moeilijk motiveren als deel van een goederencorridor). Bij andere Europese subsidiekanalen zou je hier niet mee wegkomen, maar goed zoveel te beter voor de Belgische belastingbetaler.
Uiteindelijk is het geld wel allemaal naar ETCS gegaan, en dat was de bedoeling. Ik denk dat er op andere domeinen veel meer misloopt met subsidies :wink:
Klangfilm
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 nov 2011, 11:06
Locatie: Antwerpen

Re: ETCS in België.

Bericht door Klangfilm »

Shrek schreef:
Steven schreef:Lijn 12 staat op etcs tot net voorbij halte Noorderdokken. L27A gaat naar het noord en staat (zover ik had begrepen) volledig op etcs.
nog niet, tot aan de brug over L12. de rest van L27A zit wel al in de studiefase.
L12 heeft ETCS level 1 vanaf het station van Antwerpen Centraal tot aan het station van Ekeren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Klangfilm schreef:
Shrek schreef:
Steven schreef:Lijn 12 staat op etcs tot net voorbij halte Noorderdokken. L27A gaat naar het noord en staat (zover ik had begrepen) volledig op etcs.
nog niet, tot aan de brug over L12. de rest van L27A zit wel al in de studiefase.
L12 heeft ETCS level 1 vanaf het station van Antwerpen Centraal tot aan het station van Ekeren.
Tot één sectie voor het station Ekeren om precies te zijn.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: ETCS in België.

Bericht door FLV-FGSP »

België stelt verplichting ERTMS uit tot december 2016:
http://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/ ... m=facebook
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef:België stelt verplichting ERTMS uit tot december 2016:
http://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/ ... m=facebook
ERTMS wordt helemaal niet verplicht in België vanaf eind 2016. De krokodillen zullen verdwijnen op bepaalde baanvakken, maar met een tbl1+ kan je nog minstens 9 jaar lang verder.
Het artikel is dus heel misleidend geschreven. Ik zie trouwens dat één van de topmannen van infrabel al gereageerd heeft op het artikel en om een rechtzetting vraagt :wink:
t-town
Berichten: 39
Lid geworden op: 22 nov 2012, 18:03

Re: ETCS in België.

Bericht door t-town »

Is er binnen etcs (of de implementatie in de Belgische treinen) ook intelligent snelheidsbeheer voorzien? Ik doel dan op bijvoorbeeld: afhankelijk van hoeveel blokken er vrij zijn en de snelheid van de volgende trein een bepaalde snelheid aan te geven zodat vlotjes doorgereden kan worden. Of is dit nog steeds iets dat de bestuurder zelf volledig moet inschatten?
Plaats reactie