ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
rvdborgt
Berichten: 4321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ETCS in België.

Bericht door rvdborgt »

Asterix schreef:
Shrek schreef:
rvdborgt schreef:Zijn er in Spanje geen langere trajecten met ETCS?
Ons persbericht had het specifiek over level 1, dat heeft de pers weggelaten.
Ook Infrabel zelf laat het gemakkelijkheidshalve weg in hun tv-bijdragen :)
In Spanje is het bij mijn weten ook level 1.
Maar het zou me niet verbazen dat er een definitie is gekozen waarbij toevallig dit traject uniek is. Dat hebbenn we al vaker gezien. Lijn 2 was bij zijn opening zogenaamd ook uniek, al weet ik niet meer waarom.

Groetjes,
Rian
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: ETCS in België.

Bericht door The_Knitter »

Bordensteker schreef:Ik realiseer me nu ineens dat ik van "RouteLint" (bij NS) al tijden niets meer gehoord heb. Dat systeem beoogde o.a. uitgebreidere informatie te geven van wat er vóór je trein (maar buiten je eigen waarneming) zoal gebeurt. Is dat niet geworden wat ze er van gehoopt hadden?
Men is er nog mee bezig, maar het is nog niet uitgerold. Er zijn een groep machinisten die hier al aan mee doen in de "testfase"
Commendatore
Berichten: 120
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34

Re: BENELUX

Bericht door Commendatore »

Worden de krokodillen landelijk weggehaald of gaat het hier alleen om de lijnen waarop de Benelux rijdt? En hoe zit het met andere treinen die met de BR 186 gereden worden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

Commendatore schreef:Worden de krokodillen landelijk weggehaald of gaat het hier alleen om de lijnen waarop de Benelux rijdt? En hoe zit het met andere treinen die met de BR 186 gereden worden?
Op alle lijnen in België waar ETCS + TBL1+ + kroko aanwezig is gaat de kroko verdwijnen. Je krijgt dan 2 types lijnen: ETCS en TBL1+ of TBL1+ en kroko. Dat is momenteel maar een kleine 20% van het netwerk, maar het is het centrale gedeelte waardoor in de praktijk alle treinen eraan moeten voldoen.
Ook alle andere treinen met BR186 of andere moeten dus een actieve ETCS of TBL1+ krijgen.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: ETCS in België.

Bericht door Robin »

zal leuk worden voor de prive :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Voor zover ik kan volgen zijn de meeste privé bedrijven volop bezig om ETCS in orde te krijgen.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje »

En op termijn is het sowieso de bedoeling dat alles met ETCS is uitgerust, in heel Europa. Op langere termijn wordt dit dus een besparing, omdat je niet meer voor elk land een apart veiligheidssysteem moet inbouwen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Voor de bedrijven die nu al een tandje bijsteken is het inderdaad later enkel maar winst en een voorsprong op de bedrijven die blijven wachten.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Wie heeft tot nog toe het meeste geld verdiend aan het ETCS voorschrift van Europa ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Wie heeft tot nog toe het meeste geld verdiend aan het ETCS voorschrift van Europa ?
Siemens, Alstom, Thales en Bombardier ;-)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Robin schreef:zal leuk worden voor de prive :roll:
Dure investeringen zijn voor niemand leuk. Maar memor krokodil is gewoon een gevaarlijk systeem, dat moet echt zo snel mogelijk verdwijnen.
groentje
Berichten: 7270
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje »

Ik vermoed dat er ook wel wat studiebureau's bakken geld aan hebben verdiend, verhoudingsgewijs met hun investeringen wellicht zelfs meer dan de fabrikanten. Maar zoals Schrek al zei, van de krokodil moeten we gewoon af, en ETCS geeft wel meer fabrikanten een kans dan pakweg TVM, LZB of een ander nationaal veiligheidssysteem, dat vaak slechts bij 1 fabrikant verkrijgbaar is.
Het gaat ook om een overgangsfase, over een paar jaar kan al de andere meuk uit het materieel gesloopt worden.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: BENELUX

Bericht door dentheo »

groentje schreef:Ik zie het inderdaad gebeuren dat Engels de facto een lingua franca wordt in het verkeerswezen, niet alleen voor de veiligheidssystemen. Het is ook al jaren zo in de luchtvaart...
Het blijft altijd interessant te weten in welke taal de originele handleiding geschreven is, dat geldt niet alleen voor keukenapparaten maar ook voor software en zelfs wetten. Ik geloof niet dat ETCS "origineel" een Engels stukje tekst was.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: BENELUX

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
groentje schreef:Ik zie het inderdaad gebeuren dat Engels de facto een lingua franca wordt in het verkeerswezen, niet alleen voor de veiligheidssystemen. Het is ook al jaren zo in de luchtvaart...
Het blijft altijd interessant te weten in welke taal de originele handleiding geschreven is, dat geldt niet alleen voor keukenapparaten maar ook voor software en zelfs wetten. Ik geloof niet dat ETCS "origineel" een Engels stukje tekst was.
Ik heb nooit iets anders gezien dan Engelstalige documenten. Dezelfde specificaties gaan ook naar constructeurs, dus daar zal het probleem alvast niet liggen.
De site http://www.era.europa.eu/Core-Activitie ... ons-1.aspx is de enige bron van documentatie voor zowel treinbouwers als infrastructuurbeheerders, ISA/NOBO, NSA, ... Allemaal éénduidig in het Engels
rudi houthooft

Re: ETCS in België.

Bericht door rudi houthooft »

IK had een vraagje :Mogen de IC treinen Oostende-Eupen al 200 km/h rijden tussen Brussel en Leuven ,of is de maximumsnelheid nog steeds beperkt tot 160 km/h ? Ik heb de indruk dat ze harder rijden dan 160 km/h op dat traject.
Plaats reactie