ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
rudi houthooft

Re: ETCS in België.

Bericht door rudi houthooft »

Ik weet niet juist waar mijn vraag te plaatsen ,dus zet ik ze hier maar.In Nederland op het traject Schiphol-Leiden-Den Haag, mag de Benelux daar eigenlijk 160 km/h rijden of enkel de Thalys ?. Ik had de indruk dat de Benelux-trein daar soms harder rijdt dan 140 km/h. Tussen Deurne en Venlo is er ook zo'n deel waar groene bordjes met "16" staan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

rudi houthooft schreef:Ik weet niet juist waar mijn vraag te plaatsen ,dus zet ik ze hier maar.In Nederland op het traject Schiphol-Leiden-Den Haag, mag de Benelux daar eigenlijk 160 km/h rijden of enkel de Thalys ?. Ik had de indruk dat de Benelux-trein daar soms harder rijdt dan 140 km/h. Tussen Deurne en Venlo is er ook zo'n deel waar groene bordjes met "16" staan.
De Benelux is sowieso beperkt tot 140 km/h wegens de remcapaciteiten van de rijtuigen, dus sneller zal hij niet rijden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Enkel thalys kan en mag op dat stukje 160 km/u rijden, je hebt een extra antenne nodig om het signaal te lezen die de ATB toelaat zichzelf om te schakelen en 160 te rijden. De ATB op de Traxx heeft als max 140.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

rudi houthooft schreef:Tussen Deurne en Venlo is er ook zo'n deel waar groene bordjes met "16" staan.
Dat is correct, maar dat wordt enkel gebruikt voor testritten (daarbij wordt de ATB-installatie uitgeschakeld). In reizigersdienst wordt er niet harder gereden dan 140 km/u, omdat de maximumsnelheid is die in de ATB-installatie in de trein is geprogrammeerd. Als er ETCS komt op die specifieke lijn zal dat wellicht veranderen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Met uitzondering van Thalys dus, die kan wel met ATB 160 rijden, is hiervoor speciaal aangepast.
rvdborgt
Berichten: 4321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ETCS in België.

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
rudi houthooft schreef:Ik weet niet juist waar mijn vraag te plaatsen ,dus zet ik ze hier maar.In Nederland op het traject Schiphol-Leiden-Den Haag, mag de Benelux daar eigenlijk 160 km/h rijden of enkel de Thalys ?. Ik had de indruk dat de Benelux-trein daar soms harder rijdt dan 140 km/h. Tussen Deurne en Venlo is er ook zo'n deel waar groene bordjes met "16" staan.
De Benelux is sowieso beperkt tot 140 km/h wegens de remcapaciteiten van de rijtuigen, dus sneller zal hij niet rijden.
De Benelux rijdt bij mijn weten 160 op lijn 25. In Nederland houdt het op bij 140 maar dat ligt dus niet aan de rijtuigen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Het hangt er een beetje vanaf. Indien de rijtuigen nog wielbanden hebben mogen ze 160 onder etcs, hebben ze echter monobloc wielen dan is het remvermogen net niet genoeg om 160 te rijden onder etcs en vallen we terug naar 140 km/u. Er zijn momenteel maar 2 samenstellingen die nog 160 mogen rijden. Al de rest is in combinatie met Traxx en etcs beperkt aan 140 km/u. Dus ook de i6/i10 combinatie.
rvdborgt
Berichten: 4321
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ETCS in België.

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Het hangt er een beetje vanaf. Indien de rijtuigen nog wielbanden hebben mogen ze 160 onder etcs, hebben ze echter monobloc wielen dan is het remvermogen net niet genoeg om 160 te rijden onder etcs en vallen we terug naar 140 km/u. Er zijn momenteel maar 2 samenstellingen die nog 160 mogen rijden. Al de rest is in combinatie met Traxx en etcs beperkt aan 140 km/u. Dus ook de i6/i10 combinatie.
Op de HSL zullen ze 160 moeten. Of komen er nog aanpassingen voor december dit jaar?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Momenteel draait de Traxx op software 7D, tegen december moeten ze versie 9 hebben om ook level 2 te kunnen rijden. Ook krijgen ze dan afzonderlijke bediening van de deuren links/rechts.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Steven schreef:Met uitzondering van Thalys dus, die kan wel met ATB 160 rijden, is hiervoor speciaal aangepast.
Dat klopt, maar hiervoor is ook iets nodig aan de walzijde: een baken dat een ATBM+-signaal uitzendt. Dat is niet aanwezig tussen Deurne en Venlo.
Cipallieter

Re: ETCS in België.

Bericht door Cipallieter »

Vandaag voor de eerste keer een MW41 gezien met een ETCS-sticker. Ik meen dat het de 4163 was.
Zijn er al veel MW41 met ETCS uitgerust?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: RE: Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Cipallieter schreef:Vandaag voor de eerste keer een MW41 gezien met een ETCS-sticker. Ik meen dat het de 4163 was.
Zijn er al veel MW41 met ETCS uitgerust?
Er rijdt al een tijdje een prototype rond, maar de grootschalige installatie is nog maar net begonnen. Het zal dus wel één van de eerste zijn ;)
Boke
Berichten: 35
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:58
Locatie: Lommel
Contacteer:

Re: RE: Re: RE: Re: ETCS in België.

Bericht door Boke »

Shrek schreef:
Cipallieter schreef:Vandaag voor de eerste keer een MW41 gezien met een ETCS-sticker. Ik meen dat het de 4163 was.
Zijn er al veel MW41 met ETCS uitgerust?
Er rijdt al een tijdje een prototype rond, maar de grootschalige installatie is nog maar net begonnen. Het zal dus wel één van de eerste zijn ;)
Heb de 4129 ook al met een ETCS stickers zien passeren in Mol, een andere MW 41 heeft dan weer de sticker TBL1+

Verstuurd vanaf mijn SM-T819 met Tapatalk
Cipallieter

Re: ETCS in België.

Bericht door Cipallieter »

Eergisteren zag ik voor heet eerst een M6-stuurstandrijtuig met de vermelding 'ETCS' erop. Daaronder bevond zich een afbeelding van een Europese vlag en onder die vlag stond een tekstje. Door de afstand kon ik de tekst niet lezen maar ik meen dat één van de woorden 'TEN-T' was.

Is er iemand die de volledige tekst kent?
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

TEN-T is een programma van de EU dat o.a. fondsen beschikbaar stelt voor infrastructuurprojecten. NMBS heeft hier geld uit ontvangen voor de inbouw van ETCS in M6-stuurstandrijtuigen.
Plaats reactie