Nu spreek je jezelf tegen he. Als je een blok zou onderverdelen in 3 deelblokken kan het gerust zijn dat de eerste 2 deelblokken vrij zijn en het derde bezet. In laterale seingeving staat het sein dan rood, want er staat een trein nog voor je het volgende sein tegenkomt. In ETCS krijg je een bewegingstoelating van 2 deelblokken lang en kan je dus aan hoge snelheid voorbij dat gesloten sein rijden.dentheo schreef: ↑21 mei 2018, 23:07 Wanneer je bestaande blokken in twee deelt kan het nooit dat je in "volle" snelheid onder ETCS voorbij een rood klassiek sein rijdt..want dan moet ETCS zelf ook nog de nodige deelblokken hebben vanaf dat sein. Zij zetten aan die tussenblokken geen klassieke seinen, anders heb je weer die lagere snelheid.
Ik denk dat zij slechts minimale of geen veranderingen aan de bestaande seinen maken, ze delen enkel de totale lengte in twee, bijkomende spoorkring en rusten die plaats uit voor ETCS, balises en bordje met driehoek voor einde autoriteit... ??? Lijkt mij niet onmogelijk.
Wat jij minimale of geen veranderingen noemt slaat op het zichtbare deel. Je moet wel bijkomende spoorkringen maken en daar komt heel wat bij kijken. Gewoon al het feit dat de plek waar die komen te liggen voorzien moet zijn van glasvezel-netwerkverbinding en een elektrische voeding maakt het duur. Daarnaast moet je ook de volledige programmering aanpassen. Tenslotte is er ook een grote reglementaire impact.
Maar zoals ik al zei: het is zeker niet onmogelijk. Het is alleen de moeite niet waard als je weet dat er binnenkort geen treinen meer zullen mogen rijden zonder ETCS en de hele invetering dus weggegooid geld is.