ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

ah ok dat is nieuw voor mij, dank u voor de info :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Ducktape schreef: 20 sep 2019, 22:46 ETCS zorgt vooral voor een vlottere doorstroming onder de baan. Zo laat ETCS vaak hogere snelheden toe dan de laterale seininrichting (bv. richting de luchthaven komende van Leuven mag je lateraal de wissel van L36 naar L36C/1 maar tegen 70 nemen, onder ETCS 90.
Ik dacht dat de snelheid waaraan een wissel mocht worden bereden, afhing van de technische aspecten van die wissel. Dat is dus blijkbaar niet het enige criterium? Waarom is dit zo?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:
Ducktape schreef: 20 sep 2019, 22:46 ETCS zorgt vooral voor een vlottere doorstroming onder de baan. Zo laat ETCS vaak hogere snelheden toe dan de laterale seininrichting (bv. richting de luchthaven komende van Leuven mag je lateraal de wissel van L36 naar L36C/1 maar tegen 70 nemen, onder ETCS 90.
Ik dacht dat de snelheid waaraan een wissel mocht worden bereden, afhing van de technische aspecten van die wissel. Dat is dus blijkbaar niet het enige criterium? Waarom is dit zo?
Met enkel borden en lichtcijfers op seinen kan je niet alle snelheidssprongen nauwkeurig weergeven, daarom wordt er daar vereenvoudigd,en dat is uiteraard altijd naar de tragere kant. In ETCS kunnen we wel exact de snelheid geven die technisch mogelijk is.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 21 sep 2019, 16:52Met enkel borden en lichtcijfers op seinen kan je niet alle snelheidssprongen nauwkeurig weergeven, daarom wordt er daar vereenvoudigd,en dat is uiteraard altijd naar de tragere kant. In ETCS kunnen we wel exact de snelheid geven die technisch mogelijk is.
Zou je wat meer info willen geven? Men kan, als ik het goed begrijp, in Ducktape zijn voorbeeld toch gewoon het lichtcijfer 7 vervangen door een 9?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

Asterix schreef:
Shrek schreef: 21 sep 2019, 16:52Met enkel borden en lichtcijfers op seinen kan je niet alle snelheidssprongen nauwkeurig weergeven, daarom wordt er daar vereenvoudigd,en dat is uiteraard altijd naar de tragere kant. In ETCS kunnen we wel exact de snelheid geven die technisch mogelijk is.
Zou je wat meer info willen geven? Men kan, als ik het goed begrijp, in Ducktape zijn voorbeeld toch gewoon het lichtcijfer 7 vervangen door een 9?
Neen want verderop ligt een wissel van 70. In ETCS kan je beide snelheden doorgeven, in laterale seininrichting enkel de 70.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 21 sep 2019, 17:03
Asterix schreef:
Shrek schreef: 21 sep 2019, 16:52Met enkel borden en lichtcijfers op seinen kan je niet alle snelheidssprongen nauwkeurig weergeven, daarom wordt er daar vereenvoudigd,en dat is uiteraard altijd naar de tragere kant. In ETCS kunnen we wel exact de snelheid geven die technisch mogelijk is.
Zou je wat meer info willen geven? Men kan, als ik het goed begrijp, in Ducktape zijn voorbeeld toch gewoon het lichtcijfer 7 vervangen door een 9?
Neen want verderop ligt een wissel van 70. In ETCS kan je beide snelheden doorgeven, in laterale seininrichting enkel de 70.
Okay, nu begrijp ik het. Het is een opeenvolging van wissels waarbij de tweede aan 70 km/u moet worden bereden. Op die manier zijn het toch de kenmerken van de wissel die de snelheid bepalen.
Bedankt!
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België.

Bericht door Eimai »

De wissels aan Y.Luchthaven aan het begin van de tunnel zijn 60, niet 70. Lateraal geeft het eerste sein een 7 en krijg je vervolgens een verlaging met borden naar 60. In ETCS krijg je 90 aan de eerste wissel van Y.Nossegem en een remcurve naar 60 vanaf de tweede wissel aan Y.Luchthaven.

Ik zie twee mogelijkheden waarom het sein aan Y.Nossegem 7 geeft: Als je daar een 9 geeft op het sein is er misschien niet meer voldoende afstand om achter de wissel een verlaging naar 60 te geven vóór de wissels van Y.Luchthaven. Een andere reden zou kunnen zijn dat de afstand tussen de twee opeenvolgende seinen te klein is om af te remmen moest het tweede rood staan als je de eerste wissel aan 90 mag voorbijrijden, en dat bij 70 de afstand wel groot genoeg is, en ze hadden geen zin om er korte secties van te maken met de bijbehorende complicaties. ETCS moet geen rekening houden met de afstanden die lateraal tussen seinen en borden moeten gebruikt worden om snelheden en remurves te berekenen en kan dus gewoon de snelheid die toegelaten is op elk stuk spoor en wissel geven.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Tram44 »

Bedankt voor deze boeiende uitleg. Enig idee wanneer we die nieuwe versie van ETCS mogen verwachten?

Wat de aansluitingen betreft, denk ik dat je dat geval per geval moet bekijken, rekening houdend met bv. extra P-treinen in de spits die als back-up kunnen dienen. De hele dag te traag rijden omdat er in de spits één of twee slome dubbeldekkers tussen zitten is ook niet ideaal. Met dubbeldekmotorstellen ipv gesleepte stammen zou dat verschil kleiner zijn maar dat is een ander debat.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef: 18 okt 2019, 06:51 Vroeger als je als bestuurder aan een dubbelgeel sein kwam, wist je: op dit moment staat het volgende sein op rood, en ging je wat trager rijden. Zag je dan in de verte dat dat sein alweer op dubbelgeel of zelfs groen sprong, kon je terug versnellen. Dit kan met de huidige versie ETCS niet meer.
Dit gaat over level 1 neem ik aan.
Dat kan bij mijn weten wel maar dan heb je wat extra dingen nodig, zoals extra bakens of lussen waarmee de trein de stand van het volgende sein kan uitlezen.
Dat kost een beetje geld maar vertraging produceren kost blijkbaar minder, dus dat is dan niet belangrijk :(

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Steven »

Met level 2 heb je continu informatie. Dit is actief op lijnen 3, 4 en 73 en zal in de toekomst op vele andere lijnen komen. Lijn 73 is de testlijn om level 2 etcs te activeren op lijnen met laterale seinen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door overweg13 »

Ik doe een voorzichtige schatting: als ETCS2 veralgemeend wordt, stijgt de stiptheid met 3à4 %, kan men de rittijden inkorten en wordt het voor iedereen beter.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door jan_olieslagers »

lijnen met laterale seinen
Dit heb ik al een paar keer willen vragen, met excuus voor mijn onwetendheid: wat zijn laterale seinen?
Gaat het hier enkel om de lichten rood/geel/groen al dan niet dubbel, of slaat het ook op de vele soorten en types bordjes, al dan niet verlicht, langsheen het spoor?
Welke andere soorten seinen zijn er nog, behalve laterale? Diagonale, misschien, of hyperbolische?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Adler »

Steven schreef: 19 okt 2019, 11:10 Met level 2 heb je continu informatie. Dit is actief op lijnen 3, 4 en 73 en zal in de toekomst op vele andere lijnen komen. Lijn 73 is de testlijn om level 2 etcs te activeren op lijnen met laterale seinen.
Volgens deze informatie van Infrabel zal uiteindelijk 3422 km ETCS 1 (Full Supervision of Limited Supervision) krijgen en 2835 km ETCS 2 en 142 km ETCS1+2.

Als het Masterplan volledig is uitgevoerd (2025 ?), zal er dus nog altijd meer ETCS 1 dan ETCS 2 zijn.
ETCS.jpg
Maar zoals Rian al opmerkte kan de Infill functionaliteit ook geimplementeerd worden met ETCS Level 1 met extra bakens of Euroloop of radio.
Ik weet niet of dit al zo is (volgens de uitleg van Stefanic niet) of dat gepland is in de toekomst.
Laatst gewijzigd door Adler op 19 okt 2019, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Steven »

Je hebt twee soorten lijnen
Lijnen met laterale seinen of kortweg al huidige klassieke lijnen in België en worden dus beveiligd met lichtseinen.
Lijnen met stopmerkborden (SMB) of alle huidige hogesnelheidslijnen (HSL’s) in België
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: dienstregeling binnenland december 2019

Bericht door Eimai »

Er gaat nog erg veel level 1 uitgerold worden omdat voor level 2 te kunnen implementeren de infrastructuur ook vaak helemaal vernieuwd moet worden, en Infrabel daar geen geld voor heeft. Op lange termijn zal die level 1 ook wel naar level 2 omgebouwd worden maar dat is onmogelijk tegen 2025 als heel het net onder ETCS moet zitten.
Plaats reactie