ETCS in België.

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek » 09 mar 2020, 17:05

traxie schreef:
Shrek schreef:
CursorX schreef: Zelfs bij etcs level 1 kun je perfect seinen vervangen door stopmerkborden, zoals bijvoorbeeld op lijn 2.
Echter zolang niet alle krachtvoertuigen uitgerust zijn met etcs kun je dag natuurlijk onmogelijk doen.
Infrabel is zelfs van plan om over enkele jaren seinen weg te halen op enkele andere ETCS1-lijnen.
Dat kan, maar de implicaties voor de regelmaat bij een gesloten beheerd (niet permissief) sein zijn groot. Je weet immers niet of het sein nog dicht staat of niet. Zodat je bij beheerde seinen die vervangen zouden zijn door stopmerkborden telkens de overschrijdingsformaliteiten moet vervullen. Voor permisieve seinen zou het wel kunnen zonder enig probleem.
Welke implicaties? Het lampje onderaan het stopmerkbord toont of het sein open staat of niet, daar rij je net even snel langs als bij ETCS1 met laterale seinen.


Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20720
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven » 09 mar 2020, 20:35

De desiro gaat al jaren naar Noorderkempen onder level 1 en vertrekt daar steeds zonder dat zoiets een probleem is.

K V B
Berichten: 3121
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ETCS in België.

Bericht door K V B » 10 mar 2020, 08:11

Steven schreef:
09 mar 2020, 20:35
De desiro gaat al jaren naar Noorderkempen onder level 1 en vertrekt daar steeds zonder dat zoiets een probleem is.
Waarom Level1? Ik dacht dat moderne treinen, als ze ETCS hebben, zonder problemen zowel L1 als L2 aankunnen.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek » 10 mar 2020, 08:14

K V B schreef:
Steven schreef:
09 mar 2020, 20:35
De desiro gaat al jaren naar Noorderkempen onder level 1 en vertrekt daar steeds zonder dat zoiets een probleem is.
Waarom Level1? Ik dacht dat moderne treinen, als ze ETCS hebben, zonder problemen zowel L1 als L2 aankunnen.
Wederom verkeerd gedacht, de Desiro heeft nog geen modem die nodig is om verbinding te maken met het RBC.
De Desiro is gelukkig wel het enige treintype in België met deze specifieke configuratie.

dentheo
Berichten: 7820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo » 10 mar 2020, 14:05

Shrek schreef:
09 mar 2020, 16:30

De Zwitsers hebben ETCS 2 gekozen omdat dat meer capaciteit toelaat, dàt is het voordeel van ETCS 2.
De Zwitsers hebben ondertussen wel toegegeven dat dat niet lukt. Capaciteit daalt bij ETCS...
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1882
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL » 10 mar 2020, 14:18

Dat hangt helemaal af van je implementatie. De Britten hebben ook voor ETCS L2 gekozen bij het Thameslinkproject, waarbij onder ETCS met korte blokken wordt gewerkt. Dit in combinatie met ATO moet ervoor zorgen dat er uiteindelijk 24 treinen per uur per richting over dat stukje spoor rijden.

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek » 10 mar 2020, 14:29

dentheo schreef:
Shrek schreef:
09 mar 2020, 16:30

De Zwitsers hebben ETCS 2 gekozen omdat dat meer capaciteit toelaat, dàt is het voordeel van ETCS 2.
De Zwitsers hebben ondertussen wel toegegeven dat dat niet lukt. Capaciteit daalt bij ETCS...
Dan hebben de Zwitsers toch iets mis gedaan...

traxie
Berichten: 247
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: ETCS in België.

Bericht door traxie » 10 mar 2020, 15:17

Shrek schreef:
traxie schreef:
Shrek schreef:Infrabel is zelfs van plan om over enkele jaren seinen weg te halen op enkele andere ETCS1-lijnen.
Dat kan, maar de implicaties voor de regelmaat bij een gesloten beheerd (niet permissief) sein zijn groot. Je weet immers niet of het sein nog dicht staat of niet. Zodat je bij beheerde seinen die vervangen zouden zijn door stopmerkborden telkens de overschrijdingsformaliteiten moet vervullen. Voor permisieve seinen zou het wel kunnen zonder enig probleem.
Welke implicaties? Het lampje onderaan het stopmerkbord toont of het sein open staat of niet, daar rij je net even snel langs als bij ETCS1 met laterale seinen.
In dat geval niet inderdaad

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek » 10 mar 2020, 17:03


traxie schreef:In dat geval niet inderdaad
Dacht je nu echt dat Infrabel daar niet over nagedacht had?

Ducktape
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: ETCS in België.

Bericht door Ducktape » 10 mar 2020, 18:37

Shrek schreef:
10 mar 2020, 17:03
traxie schreef:In dat geval niet inderdaad
Dacht je nu echt dat Infrabel daar niet over nagedacht had?
Als de overschrijdingslichten tenminste niet te negeren zijn van de ene dag op de andere omdat er problemen mee zijn :D

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek » 11 mar 2020, 01:48

Ducktape schreef:
Shrek schreef:
10 mar 2020, 17:03
traxie schreef:In dat geval niet inderdaad
Dacht je nu echt dat Infrabel daar niet over nagedacht had?
Als de overschrijdingslichten tenminste niet te negeren zijn van de ene dag op de andere omdat er problemen mee zijn :D
Ook al is het fysiek dezelfde lamp, hij verandert van betekenis en wordt ook anders aangesloten. Dat specifieke probleem is er dan niet meer (en het is tegen dan al lang opgelost)

Plaats reactie