ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Kevin schreef: 12 okt 2020, 15:29 Welke materieel heeft er al LS aanboord?
Eén type 62 van Infrabel :lol:
Maar de MW41, breaks, MS75, MS86 en MS96 zouden snel moeten volgen.

EDIT: ook de reeks 13 heeft al ETCS baseline 3 (nodig voor de LS) aan boord.
Kevin
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Kevin »

Shrek schreef: 12 okt 2020, 15:40
Kevin schreef: 12 okt 2020, 15:29 Welke materieel heeft er al LS aanboord?
Eén type 62 van Infrabel :lol:
Maar de MW41, breaks, MS75, MS86 en MS96 zouden snel moeten volgen.
Dat dacht ik al... Bij ons heeft de Class66 of de Traxx dat allesinds niet staan
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Kevin schreef: 12 okt 2020, 15:49 Dat dacht ik al... Bij ons heeft de Class66 of de Traxx dat allesinds niet staan
De operatoren hebben nog tot december 2025 om het te installeren, dat komt dus nog wel :wink:
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: ETCS in België.

Bericht door Zwoopaman »

Shrek schreef: 12 okt 2020, 15:40
Kevin schreef: 12 okt 2020, 15:29 Welke materieel heeft er al LS aanboord?
Eén type 62 van Infrabel :lol:
Maar de MW41, breaks, MS75, MS86 en MS96 zouden snel moeten volgen.

EDIT: ook de reeks 13 heeft al ETCS baseline 3 (nodig voor de LS) aan boord.
MR75 met ETCS heeft ook de optie om onder LS te rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Zwoopaman schreef: 12 okt 2020, 16:26
Shrek schreef: 12 okt 2020, 15:40
Kevin schreef: 12 okt 2020, 15:29 Welke materieel heeft er al LS aanboord?
Eén type 62 van Infrabel :lol:
Maar de MW41, breaks, MS75, MS86 en MS96 zouden snel moeten volgen.

EDIT: ook de reeks 13 heeft al ETCS baseline 3 (nodig voor de LS) aan boord.
MR75 met ETCS heeft ook de optie om onder LS te rijden.
Oh is dat al actief? Dan zullen de breaks waarschijnlijk snel volgen nu.
JHS2013
Berichten: 471
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Er zijn al MR80 met LS inderdaad
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Voor het courante gebruik van "den Aldi" voor minderwaardige producten moet ik u doorverwijzen naar een zekere C. Peerens uit Antwerpen
Grijns. Die kerel is inderdaad reeds enkele decennia voorbijgestreefd ;)
Verder en vooral: bedankt voor de info!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: ETCS in België.

Bericht door stijn »

Iedereen dank om alles geduldig uit te leggen...

Waarschijnlijk nog een paar domme vragen...

Als ik alles hier wat herlees heeft het niveau van ETCS op een bepaalde lijn vooral te maken met het type / de generatie van beschikbare seininriching op die lijn. Moet op (lange) termijn dan alles naar Toepassingsniveau 2?

Is het grote verschil tussen 2 en 3 de manier waarop je controleert dan een trein niet gebroken is? In 2 met assentellers en stroomkringen en in 3 door de trein zelf?

Is 3 dan het einddoel? Met floating blocks?

Alvast bedankt!
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Is 3 dan het einddoel?
Tot zolang er geen niveau 4 is, zeker? :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

stijn schreef:Iedereen dank om alles geduldig uit te leggen...

Waarschijnlijk nog een paar domme vragen...

Als ik alles hier wat herlees heeft het niveau van ETCS op een bepaalde lijn vooral te maken met het type / de generatie van beschikbare seininriching op die lijn. Moet op (lange) termijn dan alles naar Toepassingsniveau 2?

Is het grote verschil tussen 2 en 3 de manier waarop je controleert dan een trein niet gebroken is? In 2 met assentellers en stroomkringen en in 3 door de trein zelf?

Is 3 dan het einddoel? Met floating blocks?

Alvast bedankt!
Dat zijn zeker geen domme vragen. De mogelijkheid om level 2 te kunnen installeren hangt inderdaad af van de onderliggende seininrichting, die moet immers digitaal zijn. Op sommige lijnen installeren we nog snel digitale inklinking met dit doel (L59, L16, L35,...). Op andere lijnen lukt dit niet meer en is ETCS2 dus onmogelijk voorlopig.
Het is op die laatste lijnen de bedoeling om in de verdere toekomst wel naar een performanter systeem te gaan. Op dit moment is ook daar ETCS2 voorzien, maar als ETCS3 opeens verkrijgbaar is op grote schaal aan realistische kostprijs voor de operatoren dan zullen we niet twijfelen.
nick
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:58

Re: ETCS in België.

Bericht door nick »

Op bepaalde plaatsen is het niet mogelijk om ETCS niveau 2 te plaatsen. Voorbeeld: bundel van Oostende (en nog andere plaatsen) waar de rangeerlocomotief rondrijdt. Daar zal het niveau 1 blijven tot Jabbeke en vanaf daar niveau 2.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

nick schreef: 13 okt 2020, 22:51 Op bepaalde plaatsen is het niet mogelijk om ETCS niveau 2 te plaatsen. Voorbeeld: bundel van Oostende (en nog andere plaatsen) waar de rangeerlocomotief rondrijdt. Daar zal het niveau 1 blijven tot Jabbeke en vanaf daar niveau 2.
Het had daar wel mogelijk geweest om ETCS2 te installeren hoor. Alleen had dat redelijk veel investeringen in GSM-R gevraagd omdat er veel treinen tegelijk actief kunnen zijn. Om deze financiële reden is er dus ETCS1 gekozen, niet om technische redenen.
nick
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 jun 2019, 16:58

Re: ETCS in België.

Bericht door nick »


Shrek schreef:
nick schreef: 13 okt 2020, 22:51 Op bepaalde plaatsen is het niet mogelijk om ETCS niveau 2 te plaatsen. Voorbeeld: bundel van Oostende (en nog andere plaatsen) waar de rangeerlocomotief rondrijdt. Daar zal het niveau 1 blijven tot Jabbeke en vanaf daar niveau 2.
Het had daar wel mogelijk geweest om ETCS2 te installeren hoor. Alleen had dat redelijk veel investeringen in GSM-R gevraagd omdat er veel treinen tegelijk actief kunnen zijn. Om deze financiële reden is er dus ETCS1 gekozen, niet om technische redenen.
Bedankt voor de opheldering [emoji106][emoji846] de specifieke reden wist ik niet, wel dat het inderdaad over het feit ging dat er veel treinen heen en terug rijden.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: ETCS in België.

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 13 okt 2020, 22:55 Het had daar wel mogelijk geweest om ETCS2 te installeren hoor. Alleen had dat redelijk veel investeringen in GSM-R gevraagd omdat er veel treinen tegelijk actief kunnen zijn. Om deze financiële reden is er dus ETCS1 gekozen, niet om technische redenen.
Ik leer hier iedere dag bij!
Is dat dan meteen de reden dat er rond Brussel, Leuven, Antwerpen... ook L1 is voorzien?
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: ETCS in België.

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 13 okt 2020, 22:55 Het had daar wel mogelijk geweest om ETCS2 te installeren hoor. Alleen had dat redelijk veel investeringen in GSM-R gevraagd omdat er veel treinen tegelijk actief kunnen zijn. Om deze financiële reden is er dus ETCS1 gekozen, niet om technische redenen.
Maar in Gent rijden er toch nog meer treinen dan in oostende en daar is dus wel L2 voorzien?
Plaats reactie