ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: ETCS in België

Bericht door desirootje »

Nog updates over ETCS, spoorlijnen die binnenkort aan het kaartje toegevoegd gaan worden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

Op L37 is inmiddels ETCS2 aanwezig. Dit jaar komt er enkel nog een stukje LS op L43 bij.
Kevin
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: ETCS in België

Bericht door Kevin »

Shrek, heb jij een idee wanneer de L2 in de zone Brugge actief wordt? Op het terrein zie je de laatste weken zeer veel beweging (wat meestal de afwerkingsfase is)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

Kevin schreef: 23 nov 2023, 21:29 Shrek, heb jij een idee wanneer de L2 in de zone Brugge actief wordt? Op het terrein zie je de laatste weken zeer veel beweging (wat meestal de afwerkingsfase is)
Dat zal pas ten vroegste eind 24 zijn hoor.
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: ETCS in België

Bericht door Locomotief 5175 »

Er word nogal gewerkt op de lijnen 75 tussen Kortrijk - Gent en op lijnen 66 en 69 word dikwijls vervangen door een bus. En nog niet gedaan ! Hoelang zal dat duren ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

Locomotief 5175 schreef: 23 nov 2023, 21:54 Er word nogal gewerkt op de lijnen 75 tussen Kortrijk - Gent en op lijnen 66 en 69 word dikwijls vervangen door een bus. En nog niet gedaan ! Hoelang zal dat duren ?
Op L75 zijn er inderdaad voorbereidende ETCS-werken bezig, op die andere lijnen gaat het over andere zaken.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: ETCS in België

Bericht door desirootje »

nog enkele updates over wat er is bijgekomen of gepland is voor de nabije toekomst? En hoe zit het met het materieel van de NMBS, wanneer begint men aan de desiro's?
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België

Bericht door jan_olieslagers »

Onze grote bron van informatie terzake is helaas stilgevallen, al een paar maand als ik het goed heb...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België

Bericht door Steven »

Desiro heeft ETCS maar enkel level 1. De updates dienen op ook level 2 actief te maken. Dat project loopt. Zover ik weet (die info gaat ook al even mee) is er 1 aangepaste desiro. Maar die info kan achterhaald zijn ondertussen.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België

Bericht door pietje »

Op de projectsite van Infrabel is er ook al een tijdje geen beweging meer, terwijl die voordien toch wel elke paar maanden bijgewerkt werd:
https://infrabel.be/nl/project/etcs
Ik vermoed dat er in de loop van de volgende maanden enkele grote sprongen gaan gemaakt worden.
JHS2013
Berichten: 472
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België

Bericht door JHS2013 »

Enkele projecten die begin dit jaar in dienst zouden komen zijn met een aantal weken uitgesteld. Vanaf maart zouden er enkele lijnen weer in dienst komen. Uit mijn hoofd lijn 73 en 75.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: ETCS in België

Bericht door dovaere »

Een live kaart met kleuren maar zonder totale lengte of percentages is hier te vinden:
https://infrabel.opendatasoft.com/explo ... name_input
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: ETCS in België

Bericht door HVHTB »

Steven schreef: 22 feb 2024, 20:08 Desiro heeft ETCS maar enkel level 1. De updates dienen op ook level 2 actief te maken. Dat project loopt. Zover ik weet (die info gaat ook al even mee) is er 1 aangepaste desiro. Maar die info kan achterhaald zijn ondertussen.
Het prototype is 08554. Met de nieuwe ETCS-installatie in de Desiro wordt naast niveau 2 ook niveau 1 in Limited Supervision mogelijk.
pietje schreef: 22 feb 2024, 20:19 Op de projectsite van Infrabel is er ook al een tijdje geen beweging meer, terwijl die voordien toch wel elke paar maanden bijgewerkt werd:
https://infrabel.be/nl/project/etcs
Ik vermoed dat er in de loop van de volgende maanden enkele grote sprongen gaan gemaakt worden.
Het kaartje op die website is momenteel nog altijd vrij actueel. Uit mijn hoofd is er (t.o.v. die kaart) ETCS N1 LS bijgekomen op L130A en L43 en ETCS N2 op L37.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: ETCS in België

Bericht door dovaere »

Binnenkort ETCS op lijn 34 (Hasselt-Luik)?
Vanaf dinsdag 9 april tot en met maandagochtend 15 april zullen er in beide richtingen geen treinen rijden tussen Hasselt, Tongeren en Liers (Luik).
...
"De sporen en wissels worden nagekeken en onderhouden, maar er komt ook een nieuwe seininrichting die het traject moet inpassen in een nieuw Europees veiligheidssysteem"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04/04 ... -en-liers/
Knipex
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: ETCS in België

Bericht door Knipex »

Ik dacht dat ETCS al in diest is op lijn 34 (Hasselt-Luik), tenminste op de vrije baan.
Delen nog zonder ETCS: Station Tongeren en baanvak Tongeren - Glons.
Plaats reactie