ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dovaere
Berichten: 315
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: ETCS in België

Bericht door dovaere »

Knipex schreef: 10 apr 2024, 13:39 Ik dacht dat ETCS al in diest is op lijn 34 (Hasselt-Luik), tenminste op de vrije baan.
Er ligt blijkbaar nog geen ETCS volgens het overzicht van 31/12/2023 dat te vinden is op:
https://infrabel.be/nl/project/etcs Afbeelding Nu, ETCS stond ook niet vermeld in de krant, wel "een nieuwe seininrichting die het traject moet inpassen in een nieuw Europees veiligheidssysteem".
Bij Infrabel vind ik meer info over de huidige werken, die gaan over "vernieuwing seininrichting naar een moderne digitaal gestuurde seininrichting":
vernieuwingswerken uit aan de seininrichting tussen Eldersbroek en de Neremweg in Tongeren. Meer specifiek vernieuwen we de installatie naar een moderne digitaal gestuurde seininrichting
Begin: dinsdag 9 april 2024
Eind: maandag 15 april 2024
https://www.infrabel.be/nl/tongeren-sei ... ingswerken
vernieuwingswerken uit aan de seininrichting tussen de Weggevoerdenstraat in Hasselt en de Droogbroekstraat in Hoeselt. Meer specifiek vernieuwen we de installatie naar een moderne digitaal gestuurde seininrichting
Begin: dinsdag 9 april 2024
Eind: maandag 15 april 2025
https://www.infrabel.be/nl/hasselt-hoes ... ingswerken
De NMBS-website vermeldt wel ETCS:
Van woensdag 10 tot en met zondag 14 april voert Infrabel vernieuwingswerken uit aan de seininrichting in Hasselt, Hoeselt en Tongeren. Ze vernieuwen de installatie naar een moderne digitaal gestuurde seininrichting (ETCS).
https://www.belgiantrain.be/nl/news/works-hasselt-liers
Is dat een fout op de website, of is er een link met de aanleg/invoering van ETCS, en zo ja, op welke termijn volgt ETCS? Is een vernieuwde digitale seininrichting een indicatie dat daar ETCS2 zal komen?
260689
Berichten: 3329
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: ETCS in België

Bericht door 260689 »

L34 Hasselt - Y Glons is een belangrijke Goederencorridor. Het zou me inderdaad niet verbazen dat m'n ETCS zou leggen.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: ETCS in België

Bericht door Klassiekje »

Dat zijn nog voorbereidende werken voor ETCS. Waarschijnlijk is de L34 nog in al-relais.
dovaere
Berichten: 315
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: ETCS in België

Bericht door dovaere »

260689 schreef: 10 apr 2024, 15:10
Is een vernieuwde digitale seininrichting een indicatie dat daar ETCS2 zal komen?
L34 Hasselt - Y Glons is een belangrijke Goederencorridor. Het zou me inderdaad niet verbazen dat m'n ETCS zou leggen.
Het moet inderdaad ETCS2 worden volgens het Masterplan ETCS waar ik deze kaart van vond:
PS. Ik vond wel een enkele afwijking tussen dat masterplan en de huidige situatie: zo is spoorlijn 55 Wondelgem-Terneuzen ETCS 1 LS geworden in plaats van ETCS2 (Masterplan).
trainlovertje
Berichten: 2353
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: ETCS in België

Bericht door trainlovertje »

dovaere schreef: 10 apr 2024, 17:58 PS. Ik vond wel een enkele afwijking tussen dat masterplan en de huidige situatie: zo is spoorlijn 55 Wondelgem-Terneuzen ETCS 1 LS geworden in plaats van ETCS2 (Masterplan).
Die ETCS LS is hoe dan ook een tijdelijke vorm van beveiliging en zal op langere termijn worden vervangen worden door level 2. Of dat voor 2025 zal gebeuren (zoals het kaartje laat uitschijnen), kan ik niet zeggen.
Ook op andere lijnen is LS niet de 'eindtoestand'.
jan_olieslagers
Berichten: 3523
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België

Bericht door jan_olieslagers »

Ik zie graag die aanhalingstekens rond eindtoestand :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Kevin
Berichten: 93
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: ETCS in België

Bericht door Kevin »

Knipex schreef: 10 apr 2024, 13:39 Ik dacht dat ETCS al in diest is op lijn 34 (Hasselt-Luik), tenminste op de vrije baan.
Delen nog zonder ETCS: Station Tongeren en baanvak Tongeren - Glons.
Voor zover ik weet ligt er nog geen (actieve) ETCS tussen Hasselt en de y-glons. Enkel de seinen zijn vernieuwd op dat stuk in het laatste jaar.
Plaats reactie