ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Er is materieel genoeg dat aan 200km/u over lijn 2 kan, waarom zou je dan kiezen voor een trein die maar 160 km/u mag?
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: ETCS in België.

Bericht door trainlovertje »

Persoonlijk lijkt het me logischer dat ze eerder weer naar Luxemburg zouden rijden ipv over L2.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ETCS in België.

Bericht door Steve »

Mogen uitgeruste MS96's zonder meer op de HSL's rijden of is daar nog een hele administratieve mallemolen voor nodig? In het laatste geval zie ik de NMBS er niet veel moeite meer in steken, met al het andere materieel (en zeker de aankomende M7) dat nog meer geschikt is voor de HSL.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: ETCS in België.

Bericht door msts.be »

trainlovertje schreef: 03 dec 2020, 13:06 Persoonlijk lijkt het me logischer dat ze eerder weer naar Luxemburg zouden rijden ipv over L2.
Inderdaad, ik zie ze liever terug in de plaats komen van al dat M6-gedoe dat voor Luxemburg wat overkill is. Probleem was dat vroeger enkel de enkelspanningsreeks naar Luxemburg mocht vanwege Memor2+, maar nu Luxemburg volledig is overgeschakeld op ETCS L1 is dat dus een non-issue. En zouden de tweespanningsstellen naar Lux kunnen, aangezien L162 nu op 25kV staat..

Tenzij de frogs weer roet in het eten gooien, en blijven aanmeuken dat er een fysieke KVB in moet blijven ipv een STM-KVB (nog maar een paar jaar geleden ontwikkeld, eerste toepassing in de Omneo's..) :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

msts.be schreef: 03 dec 2020, 22:24 Tenzij de frogs weer roet in het eten gooien, en blijven aanmeuken dat er een fysieke KVB in moet blijven ipv een STM-KVB (nog maar een paar jaar geleden ontwikkeld, eerste toepassing in de Omneo's..) :roll:
Waar heb je dat verhaal vandaan? De MS96 krijgt een KVB STM hoor, sterker nog: het prototype rijdt al rond.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ETCS in België.

Bericht door rvdborgt »

msts.be schreef: 03 dec 2020, 22:24 Inderdaad, ik zie ze liever terug in de plaats komen van al dat M6-gedoe dat voor Luxemburg wat overkill is. Probleem was dat vroeger enkel de enkelspanningsreeks naar Luxemburg mocht vanwege Memor2+, maar nu Luxemburg volledig is overgeschakeld op ETCS L1 is dat dus een non-issue. En zouden de tweespanningsstellen naar Lux kunnen, aangezien L162 nu op 25kV staat..

Tenzij de frogs weer roet in het eten gooien, en blijven aanmeuken dat er een fysieke KVB in moet blijven ipv een STM-KVB (nog maar een paar jaar geleden ontwikkeld, eerste toepassing in de Omneo's..) :roll:
Ik vraag me sterk af op basis waarvan een STM i.p.v. een fysieke installatie (van KVB of elk ander systeem) geweigerd zou mogen worden.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 03 dec 2020, 22:33
msts.be schreef: 03 dec 2020, 22:24 Inderdaad, ik zie ze liever terug in de plaats komen van al dat M6-gedoe dat voor Luxemburg wat overkill is. Probleem was dat vroeger enkel de enkelspanningsreeks naar Luxemburg mocht vanwege Memor2+, maar nu Luxemburg volledig is overgeschakeld op ETCS L1 is dat dus een non-issue. En zouden de tweespanningsstellen naar Lux kunnen, aangezien L162 nu op 25kV staat..

Tenzij de frogs weer roet in het eten gooien, en blijven aanmeuken dat er een fysieke KVB in moet blijven ipv een STM-KVB (nog maar een paar jaar geleden ontwikkeld, eerste toepassing in de Omneo's..) :roll:
Ik vraag me sterk af op basis waarvan een STM i.p.v. een fysieke installatie (van KVB of elk ander systeem) geweigerd zou mogen worden.
Het is zelfs omgekeerd, DVIS laat aparte seininrichtingssystemen die losstaan van ETCS niet eens toe. Het verhaaltje in de post van msts.be klopt ook gewoon helemaal niet.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: ETCS in België.

Bericht door Zwoopaman »

Shrek schreef: 04 dec 2020, 00:51
rvdborgt schreef: 03 dec 2020, 22:33
msts.be schreef: 03 dec 2020, 22:24 Inderdaad, ik zie ze liever terug in de plaats komen van al dat M6-gedoe dat voor Luxemburg wat overkill is. Probleem was dat vroeger enkel de enkelspanningsreeks naar Luxemburg mocht vanwege Memor2+, maar nu Luxemburg volledig is overgeschakeld op ETCS L1 is dat dus een non-issue. En zouden de tweespanningsstellen naar Lux kunnen, aangezien L162 nu op 25kV staat..

Tenzij de frogs weer roet in het eten gooien, en blijven aanmeuken dat er een fysieke KVB in moet blijven ipv een STM-KVB (nog maar een paar jaar geleden ontwikkeld, eerste toepassing in de Omneo's..) :roll:
Ik vraag me sterk af op basis waarvan een STM i.p.v. een fysieke installatie (van KVB of elk ander systeem) geweigerd zou mogen worden.
Het is zelfs omgekeerd, DVIS laat aparte seininrichtingssystemen die losstaan van ETCS niet eens toe. Het verhaaltje in de post van msts.be klopt ook gewoon helemaal niet.
dat is dan waarschijnlijk de reden dat op de Desiro's de fysieke tbl1+ wordt vervangen door een STM.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: ETCS in België.

Bericht door HLE 2302 »

msts.be schreef: 03 dec 2020, 22:24
trainlovertje schreef: 03 dec 2020, 13:06 Persoonlijk lijkt het me logischer dat ze eerder weer naar Luxemburg zouden rijden ipv over L2.
Inderdaad, ik zie ze liever terug in de plaats komen van al dat M6-gedoe dat voor Luxemburg wat overkill is. Probleem was dat vroeger enkel de enkelspanningsreeks naar Luxemburg mocht vanwege Memor2+, maar nu Luxemburg volledig is overgeschakeld op ETCS L1 is dat dus een non-issue. En zouden de tweespanningsstellen naar Lux kunnen, aangezien L162 nu op 25kV staat..

Tenzij de frogs weer roet in het eten gooien, en blijven aanmeuken dat er een fysieke KVB in moet blijven ipv een STM-KVB (nog maar een paar jaar geleden ontwikkeld, eerste toepassing in de Omneo's..) :roll:
M6 gedoe overkill ? Die treinen hebben een hoge bezetting hoor. Op dit moment is enkel het stuk tussen de grens en Luxemburg op 25 KV gebracht. L162 is nog steeds 3KV.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ETCS in België.

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 04 dec 2020, 00:51
rvdborgt schreef: 03 dec 2020, 22:33 Ik vraag me sterk af op basis waarvan een STM i.p.v. een fysieke installatie (van KVB of elk ander systeem) geweigerd zou mogen worden.
Het is zelfs omgekeerd, DVIS laat aparte seininrichtingssystemen die losstaan van ETCS niet eens toe. Het verhaaltje in de post van msts.be klopt ook gewoon helemaal niet.
Dat is op het eerste gezicht opmerkelijk. Ik zou denken: als het functioneel hetzelfde doet, dan mag dat toch geen probleem zijn?
Enig idee waarom DVIS een STM wil?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 04 dec 2020, 20:15
Shrek schreef: 04 dec 2020, 00:51
rvdborgt schreef: 03 dec 2020, 22:33 Ik vraag me sterk af op basis waarvan een STM i.p.v. een fysieke installatie (van KVB of elk ander systeem) geweigerd zou mogen worden.
Het is zelfs omgekeerd, DVIS laat aparte seininrichtingssystemen die losstaan van ETCS niet eens toe. Het verhaaltje in de post van msts.be klopt ook gewoon helemaal niet.
Dat is op het eerste gezicht opmerkelijk. Ik zou denken: als het functioneel hetzelfde doet, dan mag dat toch geen probleem zijn?
Enig idee waarom DVIS een STM wil?

Groetjes,
Rian
Dat is functioneel niet helemaal hetzelfde, ETCS weet immers niet wat zo'n apart systeem aan het doen is terwijl een STM wel onder de controle van de ETCS-computer valt. Bij uitval van de STM val je dan terug op de modus unfitteed waardoor de ETCS de snelheid tot 50 km/h beperkt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Met La Louvière erbij is intussen 30% van het net uitgerust met ETCS. Tegen eind dit jaar zou het 39% moeten zijn.
https://infrabel.be/nl/project/etcs
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Kevin »

een idee wat er dit jaar nog bij komt?
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: ETCS in België.

Bericht door ronny »

Kevin schreef: 06 feb 2021, 20:26 een idee wat er dit jaar nog bij komt?
Lijn 16 : Rond Heist o/d Berg komt er dit voorjaar nog een klein stukje bij
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

ronny schreef: 06 feb 2021, 21:21
Kevin schreef: 06 feb 2021, 20:26 een idee wat er dit jaar nog bij komt?
Lijn 16 : Rond Heist o/d Berg komt er dit voorjaar nog een klein stukje bij
Neen daar komt nog geen ETCS, enkel de voorbereidende seininrichting.
Wat wel nog op het programma staat: L60, L50A Brussel-Gent, L40, L12 en mogelijks ook L94
Plaats reactie