ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Eimai »

groentje schreef: 09 dec 2017, 20:43De oplossing is dan echter eerder om de trigger voor de seinsturing in NDK verder te leggen dan Luchtbal, me dunkt..
Voor wat het waard is, in etcs level 1 krijgen we pas binnen dat het inritsein van Noorderkempen open staat 4.5 kilometer vóór het inritsein. De bakens op 9 kilometer geven slechts een MA tot aan het inritsein. Maar zie wel dat het open staat op 4.5 kilometer of we zitten sowieso met een te respecteren stopopdracht.

Wat betreft lijn 4 is het tegenwoordig eerder een probleem bij het buitenrijden van lijn 4, maar niet dat de blokposten daar veel aan kunnen doen, dat is enkel de Benelux die opeens altijd te laat is, waar die vroeger meestal wel op tijd was. Het sein moet al open staan wanneer we uit de tunnel rijden aan het Peerdsbos omdat er daarna geen bakens in level 1 liggen tussen daar en de uitritseinen van lijn 4 en dus geen update kunnen krijgen die de stopopdracht doet vervallen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Eimai schreef: 10 dec 2017, 02:43
Voor wat het waard is, in etcs level 1 krijgen we pas binnen dat het inritsein van Noorderkempen open staat 4.5 kilometer vóór het inritsein. De bakens op 9 kilometer geven slechts een MA tot aan het inritsein. Maar zie wel dat het open staat op 4.5 kilometer of we zitten sowieso met een te respecteren stopopdracht.
Dus: hoe hoger het niveau van stuurpostseininrichting, hoe verder we moeten kijken naar kruisingen.
Iets in mij zegt dat we op deze manier zeker niet beter kunnen werken.
Kruisingen zijn onvermijdelijk maar als ze op kilometers afstand een trein opleggen om te vertragen, uiteindelijk is er gekruisd, dan zal het tijdsverlies reeds opgelopen zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje »

Er zijn te weinig ETCS level 1-bakens op lijn 4, omdat level 1 slechts is opgevat als back-up. Spijtig genoeg rijden de Desirootjes op level 1...
IGBT-6000
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door IGBT-6000 »

groentje schreef: 10 dec 2017, 17:21 Er zijn te weinig ETCS level 1-bakens op lijn 4, omdat level 1 slechts is opgevat als back-up. Spijtig genoeg rijden de Desirootjes op level 1...
... Met een back-up systeem een commerciële reizigersdienst aanbieden ... En wat is de back-up hiervan :?:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

IGBT-6000 schreef: 11 dec 2017, 10:28
groentje schreef: 10 dec 2017, 17:21 Er zijn te weinig ETCS level 1-bakens op lijn 4, omdat level 1 slechts is opgevat als back-up. Spijtig genoeg rijden de Desirootjes op level 1...
... Met een back-up systeem een commerciële reizigersdienst aanbieden ... En wat is de back-up hiervan :?:
Backup is indeze een slecht gekozen term. ETCS level 1 en Level 2 zijn er beide geïnstalleerd en beide actief. Alleen is level 1 op die lijn minder volledig uitgebouwd waardoor de capaciteit van de lijn in Level 1 minder is, de veiligheid en interoperabiliteit zijn wel identiek aan de andere level 1-lijnen.

Het is dus geen enkel probleem om er reizigerstreinen op te laten rijden, de veiligheid is gegarandeerd, alleen zit je met enkele beperkende factoren die de snelheid en capaciteit kunnen beïnvloeden.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje »

Alle treinen met level 2 kunnen ook op level 1 rijden, beide werken normaal parallel. Maar doordat er slechts elke 3 stopmerkborden een ETCS-baken is geplaatst kan je maar nieuwe informatie krijgen om de 3 secties, de facto werken die 3 secties in level 1 als één sectie. Zit er een trein in de volgende 'grote' sectie, dan krijgt de trein, zoals voorzien, een stopopdracht richting het volgende baken. De meeste zijn aan automatische merkborden, en laten dus toe om in rit op zicht verder te rijden, in de hoop dat je aan het volgende baken nieuwe informatie krijgt die een hogere snelheid toelaat. Is de voorliggende trein echter nog steeds in die sectie, zal je je rit verder moeten zetten in rit op zicht. Over een slordige 6 km, dus. Dat zou ik wel een back-upsysteem noemen...
Uiteraard kan er op het seinhuis worden ingegrepen, zowel om een trein toch tegen te houden als sneller open te zetten, maar dat zijn dan manuele ingrepen. En die kunnen worden vergeten, zeker omdat je dat niet altijd onmiddellijk kan uitvoeren. En op het seinhuis heb je wel meer zaken in de gaten te houden. Steeds meer om in de gaten te houden, want met ARS wil men uiteraard ook besparen op personeel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 11 dec 2017, 12:51 Alle treinen met level 2 kunnen ook op level 1 rijden, beide werken normaal parallel. Maar doordat er slechts elke 3 stopmerkborden een ETCS-baken is geplaatst kan je maar nieuwe informatie krijgen om de 3 secties, de facto werken die 3 secties in level 1 als één sectie. Zit er een trein in de volgende 'grote' sectie, dan krijgt de trein, zoals voorzien, een stopopdracht richting het volgende baken. De meeste zijn aan automatische merkborden, en laten dus toe om in rit op zicht verder te rijden, in de hoop dat je aan het volgende baken nieuwe informatie krijgt die een hogere snelheid toelaat. Is de voorliggende trein echter nog steeds in die sectie, zal je je rit verder moeten zetten in rit op zicht. Over een slordige 6 km, dus.
De Level1 stopopdracht hoeft niet aan het volgend baken te zijn, het kan ook bijvoorbeeld het 2e stopmerkbord zijn. Alleen krijg je daar dan nooit een nieuwe MA en zal de laatste sectie in rit op zicht zijn.
groentje schreef: 11 dec 2017, 12:51 Dat zou ik wel een back-upsysteem noemen...
Ah neen, backup is iets dat je pas nodig hebt als het hoofdsysteem niet werkt. We noemen de Level 1 op L4 dan ook geen backup maar een fallback. Dat is een parallel systeem maar met minder mogelijkheden, maar wel steeds bruikbaar. (In tegenstelling tot de architectuur van HSL-zuid bijvoorbeeld, daar is het wel een echt backupsysteem).
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje »

Ah, sorry, fallback is inderdaad een beter woord.
En dan is het systeem toch iets gesofisticeerder dan ik dacht, maar hoe weet de boordcomputer dat hij de laatste sectie binnenrijdt wanneer er geen baken ligt?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Steven »

De computer hoeft geen rekening te houden met die stopmerkborden. Enkel met de bakens en die zeggen wel hoe ver de volgende ligt. De stopmerkborden dienen enkel om de bestuurder te helpen.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje »

OK, ik probeer het visueel voor te stellen, P1, P4, P7 en P10 hebben een baken van ETCS level 1, de andere niet, alle zijn automatisch.
__Trein1__P1____P2____P3____P4____P5____P6__Trein2__P7____P8____P9__Trein3__P10
Als Trein 1 het merkbord P1 voorbijrijdt, rijdt hij naar een gesloten merkbord P4, maar dat is het voordeel van ETCS tov bijvoorbeeld TBL1+, de remming gebeurt met een curve, en de bestuurder zal pas moeten afremmen wanneer hij op pakweg een km van merkbord P4 is aangekomen, althans, zo begrijp ik het.
Ondertussen aan P7, welke informatie krijgt de trein van het baken bij het overschrijven van P7? Er staat een trein tussen merkbord P7 en het volgende baken, ik ga er dus vanuit dat hij slechts aan rit op zicht mag verder rijden vanaf de P7, nee? Of kan het baken informatie geven over hoever in de sectie er een bezetting is?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 11 dec 2017, 17:18 OK, ik probeer het visueel voor te stellen, P1, P4, P7 en P10 hebben een baken van ETCS level 1, de andere niet, alle zijn automatisch.
__Trein1__P1____P2____P3____P4____P5____P6__Trein2__P7____P8____P9__Trein3__P10
Als Trein 1 het merkbord P1 voorbijrijdt, rijdt hij naar een gesloten merkbord P4, maar dat is het voordeel van ETCS tov bijvoorbeeld TBL1+, de remming gebeurt met een curve, en de bestuurder zal pas moeten afremmen wanneer hij op pakweg een km van merkbord P4 is aangekomen, althans, zo begrijp ik het.
Ondertussen aan P7, welke informatie krijgt de trein van het baken bij het overschrijven van P7? Er staat een trein tussen merkbord P7 en het volgende baken, ik ga er dus vanuit dat hij slechts aan rit op zicht mag verder rijden vanaf de P7, nee? Of kan het baken informatie geven over hoever in de sectie er een bezetting is?
In dit voorbeeld kunnen enkel de bakens aan P1, P4, P7 en P10 de Level1-trein een update geven over zijn bewegingstoelating. Ter hoogte van P2, P3, P5, ... liggen ook bakens, maar deze geven enkel positie-info, geen bewegingstoelatingen. Hierdoor weet de trein wel waar hij zich bevindt op de lijn en hoever hij nog kan rijden met de bewegingstoelating.
De ETCS level 1 op L4 is zo opgevat dat trein 1 een bewegingstoelating krijgt tot aan P6, afhankelijk van de samenstelling zal hij dus ergens tussen P4 en P5 moeten beginnenremmen.
Wanneer trein 2 wegrijdt zou trein 1 een langere bewegingstoelating kunnen krijgen. In level 2 ontvangt hij deze dan ook meteen wanneer trein 2 de sectie vrijmaakt, in level 1 kan dat echter niet. Ook al is trein 2 al lang weg, trein 1 zal van P6 tot aan P7 op zicht moeten rijden aan 40 km/h. Ter hoogte van P7 krijgt hij dan een nieuwe bewegingstoelating indien de sectie erop vrij is.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje »

Dus Trein 2 krijgt aan de P7 een toelating om verder te rijden tot P9, en moet dan verder tot P10 aan rit op zicht? Da's inderdaad al beter dan ik had gedacht. Bedankt, Schrek.
dentheo
Berichten: 8173
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Waarom dat stukje rit-op-zicht ? Houdt de remkurve ermee op bij 40 kmh ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

groentje schreef: 11 dec 2017, 18:18 Dus Trein 2 krijgt aan de P7 een toelating om verder te rijden tot P9, en moet dan verder tot P10 aan rit op zicht? Da's inderdaad al beter dan ik had gedacht. Bedankt, Schrek.
uw uitleg is voor level 2, niet voor level 1. Een eurobaken geeft aan een smb maar 1 soort opdracht. Ofwel is dat full supervision ofwel on sight. Geen mix van beide.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 11 dec 2017, 19:19 Waarom dat stukje rit-op-zicht ? Houdt de remkurve ermee op bij 40 kmh ?
In level 2 krijg je rit op zicht om een bezette sectie in te rijden (vergelijkbaar met een permissief sein). In level 1 krijg je dat wanneer de sectie bezet is of je trein denkt dat de sectie nog bezet is - op HSL 3 of 4 althans.
Plaats reactie