ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Kevin schreef: 23 dec 2022, 00:18
Shrek schreef: 22 dec 2022, 23:00
pietje schreef: 22 dec 2022, 22:44 Even een stoute vraag: gaat men om de deadline te halen in 2025 misschien enkele stukken uitrusten met ETCS1 LS ipv direct ETCS2, waarna er enkele jaren later een ombouw kan gedaan worden?
(eigenlijk eerder een rethorische vraag, we kunnen "Dehaene gewijs" de problemen oplossen als ze zich stellen ;-) )
Neen dat zie ik niet gebeuren. Wat gebouwd wordt voor LS is immers nutteloos bij een latere ombouw naar ETCS2, dat zou dus puur geld weggooien zijn. Bovendien is LS in grote knooppunten nefast voor de capaciteit, dat is dus sowieso een no-go. Dan zie ik eerder een zekere flexibiliteit rond de deadline komen. Een licht uitgestelde deadline is iets wat sommige operatoren trouwens ook vragen, dus dat zou dan misschien wel goed uitkomen voor iedereen.
Maar dat probleem zal inderdaad pas opgelost worden als het zich stelt, momenteel is het voor iedereen -Infrabel en operatoren- de boodschap om zo snel mogelijk om te bouwen.
Geen idee hoever al de operatoren staan, maar bij Crossrail is alles ETCS ready en in dienst (op 1 loc na die geen L2 heeft)

Denk dat vooral NMBS nog veel om te bouwen heeft, als lijken die nu toch wel al even aan een ferme inhaalactie bezig te zijn als je op het terrein rondkijkt…
De oudere stellen gaan voorspoedig, nog een handvol Breaks, de poly DMTs en MR86 schieten ook goed op. Maar nog 305 desiro’s, 64 HVR M6 en 120 HLE 18/19 moeten nog geupgradet worden. Dat is nogal wat, zeker aangezien voor geen enkele nog een prototype bestaat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Kevin schreef: 23 dec 2022, 00:18 Geen idee hoever al de operatoren staan, maar bij Crossrail is alles ETCS ready en in dienst (op 1 loc na die geen L2 heeft)

Denk dat vooral NMBS nog veel om te bouwen heeft, als lijken die nu toch wel al even aan een ferme inhaalactie bezig te zijn als je op het terrein rondkijkt…
De goederenoperatoren zijn over het algemeen inderdaad goed bezig, op een enkeling na komt dat wel goed. De NMBS heeft nog een pak meer werk, daar moeten nog 305 Desiro's een nieuwe onboard ETCS krijgen (de huidige heeft geen level 2) en ook de I11, M6 en HLE18 moeten nog een upgrade krijgen. Dat op 3 jaar rondkrijgen wordt spannend. De grootste problemen zie ik echter bij Eurostar, die nog maar net begonnen zijn met een project om de E300 uit te rusten, en SNCF die nog niet eens beslist hebben wat ze nu willen doen met de TGV-R.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

JHS2013 schreef: 23 dec 2022, 00:48
De oudere stellen gaan voorspoedig, nog een handvol Breaks, de poly DMTs en MR86 schieten ook goed op. Maar nog 305 desiro’s, 64 HVR M6 en 120 HLE 18/19 moeten nog geupgradet worden. Dat is nogal wat, zeker aangezien voor geen enkele nog een prototype bestaat.
Dat is uitbesteed aan Siemens, die hebben dat order binnen gehaald. Daar er al heel wat Siemens materieel inzit komt dat wel goed denk ik. Eens de basis is gezet vlot het wel, HLE18/19 heeft al etcs2 maar dat is nog een oudere versie. Het is vooral de desiro die enkel etcs 1 heeft.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Klopt, maar de HLE18 en M6 hebben dan weer geen LS. Dus ze moeten hoe dan ook allemaal binnen voor men TBL1+ afschaft
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

JHS2013 schreef: 23 dec 2022, 02:34 Klopt, maar de HLE18 en M6 hebben dan weer geen LS. Dus ze moeten hoe dan ook allemaal binnen voor men TBL1+ afschaft
Dat is idem bij de traxx, maar zover ik weet heeft de hle28 (de versie Benelux ) er geen nood aan, met etcs 1&2 komt hij wel van Brussel tot Amsterdam :wink:
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: ETCS in België.

Bericht door desirootje »

Heeft iemand enig idee hoe die upgrades in elkaar zitten, gaat dit even veel werk zijn als de eerste keer installeren, of is ETCS LS / L2 eenvoudiger en sneller om in de HLE's of desiro's te steken dan alles uit het niets in een varkensneus proberen te zetten?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Hardwarematige aanpassingen bestaan uit nieuwe schermen in de stuurposten, alsook softwarematige updates uiteraard om de gegevens correct te verwerken. Het betreft geen inbouw zoals men bij de MR80 of MR96 deed omdat je daar vanaf 0 begon. Nu vertrek je vanaf een bestaande infra.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

De EVC’s moeten ook vervangen worden, maar die passen gewoon op de plek van de oude waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

En in de Desiro's moeten nog modems en GSM-R antennes bijgeplaatst worden. Allemaal niet heel moeilijk, maar 305 stellen één voor één laten binnenkomen in het atelier neemt gewoon veel tijd.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Wanneer gaan lijnen 37 (Luik - Aken via Verviers) en 44 (Pepinster - Spa) en 24 (Montzenroute) worden voorzien van ETCS?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 04 jan 2023, 14:13 Wanneer gaan lijnen 37 (Luik - Aken via Verviers) en 44 (Pepinster - Spa) en 24 (Montzenroute) worden voorzien van ETCS?
37, 44 en 49 zouden normaal gezien dit jaar nog in dienst moeten gaan. L24 is voor later.
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Kevin »

Shrek schreef: 04 jan 2023, 14:24
AlexNL schreef: 04 jan 2023, 14:13 Wanneer gaan lijnen 37 (Luik - Aken via Verviers) en 44 (Pepinster - Spa) en 24 (Montzenroute) worden voorzien van ETCS?
37, 44 en 49 zouden normaal gezien dit jaar nog in dienst moeten gaan. L24 is voor later.
De Simis/PLP op L24 is nog niet volledig klaar... Al had ik wel opgevangen dat het kleine stukje L1 tussen Montzen en de grens voor dit jaar zou zijn
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Kevin schreef: 04 jan 2023, 17:52 Al had ik wel opgevangen dat het kleine stukje L1 tussen Montzen en de grens voor dit jaar zou zijn
Dat is niet zo, de ETCS1 en ETCS2 komen tegelijk in dienst.
Zo'n klein ETCS-eilandje proberen we waar mogelijk immers te vermijden, te veel transities maken het verwarrend voor de bestuurders.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: ETCS in België.

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 05 jan 2023, 13:11 Zo'n klein ETCS-eilandje proberen we waar mogelijk immers te vermijden, te veel transities maken het verwarrend voor de bestuurders.
Als ik naar het recentste kaartje kijk lijkt de huidige situatie al bij al behoorlijk organisch gegroeid wat resulteert in een lappendeken van seinsystemen. Daar zal wel een goede reden voor zijn, en mogelijk ziet het er minder gefragmenteerd uit als het helemaal klaar is, maar ik vroeg me ook al af of een en ander niet te verwarrend is voor de bestuurders.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Om gewoon te rijden valt er weinig verschil op te merken tussen ETCS 1 of 2. Een MA (movement authority) geeft aan hoe snel je mag rijden en waar er een stopopdracht is. Het verschil zit hem dan enkel in de manier waarop men info ontvangt om de MA te vernieuwen/verlengen. Het is pas als je naar andere zaken gaat kijken dat je merkt dat er meer verschillen zijn van hoe je bepaalde zaken reglementair gaat oplossen. Een sein overschrijding op een hsl is niet hetzelfde op een klassieke lijn om een voorbeeld te geven. Ik ben hier heel summier omdat ik geen zin heb het hele hoofdstuk hier neer te pennen :mrgreen:
Plaats reactie