ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Daarom vergeleek ik met L1 zonder radioinvul :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Zogeheten 'infill loops' kunnen worden gebruikt om een trein die onder L1 te voorzien van nieuwe informatie nog voordat hij het volgende baken is gepasseerd.

Dit werkt door een 'leaky cable' tussen de sporen te plaatsen die de informatie van het volgende baken al naar de trein stuurt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Maar dat gebruikt Infrabel dus niet. Het is de bedoeling om op termijn over te gaan naar ETCS level 2 op het hele net, dus nu dure loops gaan leggen is een beetje geldverspilling.
Wat er wel gebeurt zijn extra infillbakens op plekken waar er vaak open gezet wordt terwijl de trein stil staat. Zo heb je deze bijvoorbeeld aan de perrons van Leuven en Luik. Dit scheelt al heel veel in de nadering van een geopend sein.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Intussen heeft Infrabel nog wat meer lijnen uitgerust met ETCS: https://www.infrabel.be/sites/default/f ... s201_6.pdf
Catenist
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: ETCS in België.

Bericht door Catenist »

Shrek, leeg document?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Wat heeft men uiteindelijk aangepast aan RBC om de traxxen vlot over de grens Belgie <>Nederland te krijgen ?
Ik neem aan dat dat geen "staatsgeheim" is ? :?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Catenist schreef: 05 feb 2018, 12:12 Shrek, leeg document?
Bij mij niet...
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: ETCS in België.

Bericht door Ducktape »

Catenist schreef: 05 feb 2018, 12:12 Shrek, leeg document?
Lang genoeg laten laden, het duurt ff.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

dentheo schreef: 05 feb 2018, 12:16 Wat heeft men uiteindelijk aangepast aan RBC om de traxxen vlot over de grens Belgie <>Nederland te krijgen ?
Ik neem aan dat dat geen "staatsgeheim" is ? :?
Aan het rbc zelf niet. Men heeft wel ergens een baken verlegt zover ik begrepen heb. Eentje die helpt bij de overgang van het ene naar het andere net.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Bedankt, dat had ik ook gehoord in de streek.
Mij verbaast het dat dit kan helpen.
In level 2 komt de autoriteit toch niet uit het baken ?
Of, maar dat weet Shrek misschien , zou men dan toch ook even parallel via een baken die info kunnen geven, soort "invulbaken".
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 06 feb 2018, 13:58 Bedankt, dat had ik ook gehoord in de streek.
Mij verbaast het dat dit kan helpen.
In level 2 komt de autoriteit toch niet uit het baken ?
Of, maar dat weet Shrek misschien , zou men dan toch ook even parallel via een baken die info kunnen geven, soort "invulbaken".
Die 2 geherprogrammeerde bakengroepen waren maar om een heel klein veiligheidsrisico in een gedegradeerde toestand af te dekken. Deze minieme wijziging heeft helemaal geen impact op de level 2-werking en was ook helemaal niet de oorzaak van de homologatieproblemen.
Het was meer een kleine bonus die de grondige testen van Bombardier en DVIS hebben opgeleverd :wink: Het feit dat de traxx uiteindelijk wel mag rijden heeft enkel te maken met aanpassingen in de boordapparatuur.
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Kevin »

Shrek schreef: 05 feb 2018, 10:49 Intussen heeft Infrabel nog wat meer lijnen uitgerust met ETCS: https://www.infrabel.be/sites/default/f ... s201_6.pdf
Is er eigenlijk een lijst of overzicht van waar men momenteel bezig is met de aanleg van ETCS? Ik weet dat oa de 51B er binnenkort krijgt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Kevin schreef: 07 feb 2018, 23:25
Shrek schreef: 05 feb 2018, 10:49 Intussen heeft Infrabel nog wat meer lijnen uitgerust met ETCS: https://www.infrabel.be/sites/default/f ... s201_6.pdf
Is er eigenlijk een lijst of overzicht van waar men momenteel bezig is met de aanleg van ETCS? Ik weet dat oa de 51B er binnenkort krijgt.
L10, 11, 25, 27, 28, 51B, 94, 108, 112, 130, 140, 161D en 167 in level 1 en L73 in level 2 kan je de komende jaren verwachten.
Maar omdat dit allemaal vrij grote projecten zijn met redelijk grote projectrisico's zal je hier niet snel een officiële planning van tegenkomen. De kans dat er iets veranderd is immers reëel.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: ETCS in België.

Bericht door HLE 2302 »

Shrek schreef: 07 feb 2018, 23:44
Kevin schreef: 07 feb 2018, 23:25
Shrek schreef: 05 feb 2018, 10:49 Intussen heeft Infrabel nog wat meer lijnen uitgerust met ETCS: https://www.infrabel.be/sites/default/f ... s201_6.pdf
Is er eigenlijk een lijst of overzicht van waar men momenteel bezig is met de aanleg van ETCS? Ik weet dat oa de 51B er binnenkort krijgt.
L10, 11, 25, 27, 28, 51B, 94, 108, 112, 130, 140, 161D en 167 in level 1 en L73 in level 2 kan je de komende jaren verwachten.
Maar omdat dit allemaal vrij grote projecten zijn met redelijk grote projectrisico's zal je hier niet snel een officiële planning van tegenkomen. De kans dat er iets veranderd is immers reëel.
Waarom worden er zoveel kleine lijntjes uitgerust met ETCS terwijl drukkere grotere lijnen toch belangrijker zijn ? Ik denk aan L50C, 50A, L0, L75, L59, L96 (N), ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Omdat de drukste lijnen in level 2 komen, maar de level 2 implementatie heeft wat vertraging opgelopen waardoor de level 1 lijnen eerst klaar zullen zijn.
Plaats reactie