ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

CursorX schreef: 28 jan 2022, 09:24
Shrek schreef: 28 jan 2022, 08:22 Intussen is 38% van de sporen uitgerust met ETCS, de bedoeling is om dit jaar over de 50% te gaan.
De jaren erna zal het dan nog harder moeten gaan om tegen december 2025 de 100% bereikt te hebben.
ETCS_6.png
Trek er gerust 301 km vanaf. Etcs LS is eigenlijk geen etcs, dat weten we allemaal.
En ja ik weet dat het dat technisch gezien wel is, maar voor een bestuurder is het eigenlijk nog minder controle dan op tbl 1+...
LS zouden ze inderdaad geen ETCS mogen noemen, CS staat immers voor control system en dat is LS hoegenaamd niet. Maar dat het minder controleert dan TBL1+ is niet waar, er zit immers een bewaking op van de snelheid op wissels waardoor ongevallen als Wetteren of Leuven niet meer kunnen onder LS.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door pietje »

Ik ben vooral blij dat er voor L2 blijkbaar wat schot in de zaak komt, want dat lijkt mij toch het grootste werk, maar waar ook het meeste winst uit te halen is.

Dat in 2025 nog 26% van het netwerk slechts beperkt beveiligd is, is jammer, maar ik ga er ook wel vanuit dat in de jaren na 2025 dit percentage ook stelselmatig verlaagd zal worden.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door CursorX »

Shrek schreef: 28 jan 2022, 10:59
CursorX schreef: 28 jan 2022, 09:24
Shrek schreef: 28 jan 2022, 08:22 Intussen is 38% van de sporen uitgerust met ETCS, de bedoeling is om dit jaar over de 50% te gaan.
De jaren erna zal het dan nog harder moeten gaan om tegen december 2025 de 100% bereikt te hebben.
ETCS_6.png
Trek er gerust 301 km vanaf. Etcs LS is eigenlijk geen etcs, dat weten we allemaal.
En ja ik weet dat het dat technisch gezien wel is, maar voor een bestuurder is het eigenlijk nog minder controle dan op tbl 1+...
LS zouden ze inderdaad geen ETCS mogen noemen, CS staat immers voor control system en dat is LS hoegenaamd niet. Maar dat het minder controleert dan TBL1+ is niet waar, er zit immers een bewaking op van de snelheid op wissels waardoor ongevallen als Wetteren of Leuven niet meer kunnen onder LS.
Het systeem controleert op zich, maar ik zei voor de bestuurder. Als bestuurder moet je immers je waakzaamheid niet meer aantonen bij een beperkend seinbeeld of snelheidsverlaging, maar 't komt amper in beeld dat die er is. Dus je kunt het als bestuurder veel sneller zelf vergeten waardoor de kans op noodremmingen opgelegd door de computer veel groter is dan onder tbl 1+
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 28 jan 2022, 11:14 Ik ben vooral blij dat er voor L2 blijkbaar wat schot in de zaak komt, want dat lijkt mij toch het grootste werk, maar waar ook het meeste winst uit te halen is.

Dat in 2025 nog 26% van het netwerk slechts beperkt beveiligd is, is jammer, maar ik ga er ook wel vanuit dat in de jaren na 2025 dit percentage ook stelselmatig verlaagd zal worden.
Ja de LS zal stelselmatig afgebouwd worden, de LS zal dan vervangen worden door ETCS2 zones zonder lichtseinen.
Eimai
Berichten: 793
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België.

Bericht door Eimai »

Shrek schreef: 28 jan 2022, 13:13Ja de LS zal stelselmatig afgebouwd worden, de LS zal dan vervangen worden door ETCS2 zones zonder lichtseinen.
Yup, maar iets zegt me dat ze dan na 2025 opeens te weinig geld gaan hebben om al die verbeteringen te doen en dat we er nog lang genoeg gaan mee mogen rijden... 't Is toch "etcs" dus geen haast meer bij.
desirootje
Berichten: 633
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: ETCS in België.

Bericht door desirootje »

groentje schreef: 28 jan 2022, 09:37 LS is compatibel, dat is voor het vooropgestelde doel (ETCS kunnen opleggen aan alle vervoerders) het belangrijkste. En als ik het zo zie, kan ik het in grote lijnen eens eens zijn om op de gekozen lijnen te beginnen met een eenvoudiger versie, alleen naar Mol hoop ik dat er relatief snel wordt geüpgraded, zeker in Mol zelf.
De omgeving Mol is niet de drukste omgeving dus snap ik het enigszins, L89 daarentegen, met 4 treinen/h tussen Denderleeuw en Zottegem en 3 tussen Zottegem en Kortrijk is een ander pak mouwen, hoewel ik weet dat dat komt door oude seinen, maar dat lijkt mij het ergste stuk dat LS zal krijgen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Eimai schreef: 28 jan 2022, 13:47
Shrek schreef: 28 jan 2022, 13:13Ja de LS zal stelselmatig afgebouwd worden, de LS zal dan vervangen worden door ETCS2 zones zonder lichtseinen.
Yup, maar iets zegt me dat ze dan na 2025 opeens te weinig geld gaan hebben om al die verbeteringen te doen en dat we er nog lang genoeg gaan mee mogen rijden... 't Is toch "etcs" dus geen haast meer bij.
Op het grootste deel van de LS-lijnen zit nog oude relais-inklinking, die kan echt geen 20 jaar mee meegaan, dus die vernieuwingen zullen er wel komen.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

iets zegt me dat ze dan na 2025 opeens te weinig geld gaan hebben om al die verbeteringen te doen en dat we er nog lang genoeg gaan mee mogen rijden... 't Is toch "etcs" dus geen haast meer bij.
Zoiets meende ik ook te moeten vrezen, tenslotte zijn er vele projecten die op budget wachten, en moesten blijven wachten omdat ETCS voorrang moest krijgen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 28 jan 2022, 13:49
Eimai schreef: 28 jan 2022, 13:47
Shrek schreef: 28 jan 2022, 13:13Ja de LS zal stelselmatig afgebouwd worden, de LS zal dan vervangen worden door ETCS2 zones zonder lichtseinen.
Yup, maar iets zegt me dat ze dan na 2025 opeens te weinig geld gaan hebben om al die verbeteringen te doen en dat we er nog lang genoeg gaan mee mogen rijden... 't Is toch "etcs" dus geen haast meer bij.
Op het grootste deel van de LS-lijnen zit nog oude relais-inklinking, die kan echt geen 20 jaar mee meegaan, dus die vernieuwingen zullen er wel komen.
Ah dus tegen 2040 is nagenoeg alles ETCS1FS of ETCS2FS?
Dan zijn we een paar decennia sneller dan Prorail :twisted:

Elk nadeel heeft blijkbaar z'n voordeel: omdat we hier amper iets hadden qua beveiliging, zijn we veel sneller klaar dan landen die jaarlijks bakken geld mogen uitgeven om voorbijgestreefde technologie in leven te houden en die toch tegelijkrtijd al hun rollend materieel moeten uitrusten met ETCS.
Mooi voorbeeldje van de wet van de remmende voorsprong.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: ETCS in België.

Bericht door jknockaert »

Shrek schreef: 28 jan 2022, 13:13 Ja de LS zal stelselmatig afgebouwd worden, de LS zal dan vervangen worden door ETCS2 zones zonder lichtseinen.
Ik neem aan dat vanaf 2025 de lichtseinen weggehaald worden in alle ETCS2 zones?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

jknockaert schreef: 28 jan 2022, 14:42
Shrek schreef: 28 jan 2022, 13:13 Ja de LS zal stelselmatig afgebouwd worden, de LS zal dan vervangen worden door ETCS2 zones zonder lichtseinen.
Ik neem aan dat vanaf 2025 de lichtseinen weggehaald worden in alle ETCS2 zones?
Neen, in alle nieuwe ETCS2-zones die erbij komen na 2025 wel, maar in de bestaande wordt er niets gewijzigd tenzij er grote infrastructuurwerken komen. Die lichtseinen weghalen kost ook geld en moeite, dat steken we dan liever in het wegwerken van LS.
stijn
Berichten: 302
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door stijn »

Houdt men bij de aankoop van nieuw materiaal al rekening met TIM (Train Integrity Monitoring), nodig voor ERTMS Level 3.
Bestaan daar eigenlijk al standaarden voor?

Level 3 zal wel nog niet voor morgen zijn, maar materiaal dat je vandaag bestelt gaat 30 à 40 jaar mee, dus de kans dat er tegen dan level 3 gaat zijn op drukke lijnen is toch reëel?

Off-topic... level 3 laat het moving block principe toe (ja toch?) Bestaan er schattingen over de capaciteitswinst?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 02 feb 2022, 07:47 Houdt men bij de aankoop van nieuw materiaal al rekening met TIM (Train Integrity Monitoring), nodig voor ERTMS Level 3.
Bestaan daar eigenlijk al standaarden voor?

Level 3 zal wel nog niet voor morgen zijn, maar materiaal dat je vandaag bestelt gaat 30 à 40 jaar mee, dus de kans dat er tegen dan level 3 gaat zijn op drukke lijnen is toch reëel?

Off-topic... level 3 laat het moving block principe toe (ja toch?) Bestaan er schattingen over de capaciteitswinst?
Bij mijn weten zijn er nog geen commerciële toepassing van TIM beschikbaar, dus wordt daar geen rekening mee gehouden.
In België zal level 3 trouwens eerst op rustige lijnen verschijnen, waar er het meeste winst qua onderhoud geboekt kan worden. Maar dat zal niet meer voor dit decennium zijn vrees ik.
stijn
Berichten: 302
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 02 feb 2022, 08:03 Bij mijn weten zijn er nog geen commerciële toepassing van TIM beschikbaar, dus wordt daar geen rekening mee gehouden.
Als het niet bestaat, kan je er inderdaad geen rekening mee houden.
Shrek schreef: 02 feb 2022, 08:03 In België zal level 3 trouwens eerst op rustige lijnen verschijnen, waar er het meeste winst qua onderhoud geboekt kan worden.
Begrijp ik correct dat dan het onderhoud van de assentellers wegvalt?

Ik begrijp de redenering wel niet om eerst de rustige lijnen te doen... als je 10km naar level 3 brengt op een drukke lijn of een rustige lijn investeer en bespaar je als infrastructuurbeheerder evenveel, maar op de drukke lijn krijg je er extra capaciteit bij wat financieel en maatschappelijk interessanter is dan op een rustige lijn waar er capaciteit genoeg is.
Als je de rustige lijn boekhoudkundig op zich bekijkt klopt het verhaal wel natuurlijk... die lijn wordt rendabeler / minder verlieslatend.
Of mis ik iets?
Shrek schreef: 02 feb 2022, 08:03 Maar dat zal niet meer voor dit decennium zijn vrees ik.
Dat had ik ook niet verwacht.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe locomotieven HLE 17

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 02 feb 2022, 08:31
Shrek schreef: 02 feb 2022, 08:03 Bij mijn weten zijn er nog geen commerciële toepassing van TIM beschikbaar, dus wordt daar geen rekening mee gehouden.
Als het niet bestaat, kan je er inderdaad geen rekening mee houden.
Shrek schreef: 02 feb 2022, 08:03 In België zal level 3 trouwens eerst op rustige lijnen verschijnen, waar er het meeste winst qua onderhoud geboekt kan worden.
Begrijp ik correct dat dan het onderhoud van de assentellers wegvalt?

Ik begrijp de redenering wel niet om eerst de rustige lijnen te doen... als je 10km naar level 3 brengt op een drukke lijn of een rustige lijn investeer en bespaar je als infrastructuurbeheerder evenveel, maar op de drukke lijn krijg je er extra capaciteit bij wat financieel en maatschappelijk interessanter is dan op een rustige lijn waar er capaciteit genoeg is.
Als je de rustige lijn boekhoudkundig op zich bekijkt klopt het verhaal wel natuurlijk... die lijn wordt rendabeler / minder verlieslatend.
Of mis ik iets?
Shrek schreef: 02 feb 2022, 08:03 Maar dat zal niet meer voor dit decennium zijn vrees ik.
Dat had ik ook niet verwacht.
Op de drukke lijnen zijn er meer wissels en andere elementen die sowieso nog een seininrichtingsinstallatie (met glasvezel en 1000v) vereisen. Op rustigere lijnen, liefst die zonder overwegen, heb je met level 3 helemaal niets meer nodig van seininrichtingsinfra te velde. Ook hebben de rustigere lijnen doorgaans oudere installaties, die niet vervangen wanneer ze op leeftijd zijn is logischer dan nieuwe dingen uit dienst gaan nemen.

Capaciteitswinst speelt geen rol, zolang de stations en wisselcomplexen niet allemaal aangepast zijn heb je niets aan een kortere headway midden op de lijn. In de roosters en stations is er immers nauwelijks verschil tussen ETCS2 en ETCS3.
Plaats reactie