ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 03 jul 2018, 20:29 Welke route nemen die testtreinen trouwens tussen Brussel en L73? Volledig L50A, volledig L50, of L50 tot Denderleeuw en dan L50A?
Daar zal waarschijnlijk geen vaste route voor zijn, dat wordt gekozen in functie van de onderhoudwserken die die nacht moeten plaatsvinden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ETCS in België.

Bericht door Asterix »

4303 schreef: 03 jul 2018, 20:26 Er is binnenkort een rit met de E320 voorzien naar De Panne. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat op 12 juli. Ik zal het morgen eens nakijken...
Klopt, de E320 gaat testen in de nacht van 11 op 12 juli.

E14601 rijdt van Vorst naar Lichtervelde via lijnen 96B, 50C, 50A, 75 en 73. Voorzien vertrek om 21.50u en aankomst te 23.00u.

Vervolgens gaat hij 8 ritten H/T maken naar De Panne, te beginnen om 23.10u.

Omstreeks 4u keert hij terug naar Brussel.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Het was een historisch weekend ! Voor het eerst in 10 jaar is er nog eens ETCS level 2 bijgekomen in België, namelijk op de lijn tussen Diksmuide en De Panne.
Hiervoor is er in Brugge een nieuw RBC gebouwd, het eerste in België door Siemens geleverd ( de RBC's van HSL3 en 4 zijn van Alstom-makelij). Lijn 73 is uitgekozen als pilootlijn voor de ETCS2 omdat er hier niet zoveel verkeer is en er 's nachts makkelijk testritten kunnen ingelegd worden. Het laatste jaar is er dan ook druk rondgereden met de ETCS testmotorwagen (EM202) om alle mogelijk functionaliteiten te kunnen testen. Ook andere treinen zijn er getest en zullen er nog getest worden (zoals de E320 morgenavond).
Nu lijn 73 gehomologeerd is zal de ETCS2-technologie de komende jaren uitgerold worden op ongeveer 30% van het net. De lijnen rond Gent, Brugge, Hasselt en Mons krijgen level2 alsook L162, L37, L125 en L12
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 10 jul 2018, 09:35
Nu lijn 73 gehomologeerd is zal de ETCS2-technologie de komende jaren uitgerold worden op ongeveer 30% van het net. De lijnen rond Gent, Brugge, Hasselt en Mons krijgen level2 alsook L162, L37, L125 en L12
L12 ? Als omleidingsroute voor de HSL4 ?
Worden onze nieuwe assentellers voor de overwegen nu dan ook op de afstanden voor 160 kmh geplaatst ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ETCS in België.

Bericht door Asterix »

Het is niet omdat er ETCS komt, dat er 160 km/u zal worden gereden. Een spoorlijn moet daar qua infrastructuur voor zijn uitgerust.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 10 jul 2018, 14:24 L12 ? Als omleidingsroute voor de HSL4 ?
Worden onze nieuwe assentellers voor de overwegen nu dan ook op de afstanden voor 160 kmh geplaatst ?
Alle spoorlijnen krijgen ETCS, omleidingsroute of niet.
De snelheid blijft (voorlopig) op 130 km/h, er verandert dus niets aan aankondigingsafstanden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Asterix schreef: 10 jul 2018, 15:06 Het is niet omdat er ETCS komt, dat er 160 km/u zal worden gereden. Een spoorlijn moet daar qua infrastructuur voor zijn uitgerust.
Dat weet ik maar lijn 12 vervult alle vele eisen na de ombouw een jaar of vijf geleden...en omdat men nu aan de hardware werkt.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 10 jul 2018, 15:07 [
Alle spoorlijnen krijgen ETCS, omleidingsroute of niet.
idd , maar ik verwachtte een stukje logica achter de gekozen volgorde, vroeg mij af wat L12 heeft wat anderen niet hebben...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Op lijn 12 is alle seininrichting al gedigitaliseerd waardoor ETCS2 zonder grote werken kan uitgerold worden. Op andere plaatsen moet eerst alles (spoorstroomkringen, assentellers, seinen, wisselmotoren, ...) vervangen worden.
dentheo schreef:
Shrek schreef: 10 jul 2018, 15:07 [
Alle spoorlijnen krijgen ETCS, omleidingsroute of niet.
idd , maar ik verwachtte een stukje logica achter de gekozen volgorde, vroeg mij af wat L12 heeft wat anderen niet hebben...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Asterix schreef: 10 jul 2018, 15:06 Het is niet omdat er ETCS komt, dat er 160 km/u zal worden gereden. Een spoorlijn moet daar qua infrastructuur voor zijn uitgerust.
Dat weet ik maar lijn 12 vervult alle vele eisen na de ombouw een jaar of vijf geleden...en omdat men nu aan de hardware werkt.
Er zijn volgens mij nog te veel overwegen op die lijn om 160 km/h te kunnen rijden zonder een verkeersinfarct te veroorzaken. Er zijn nog lijnen die niet op maximale snelheid uitgebaat worden om die reden.
IGBT-6000
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: ETCS in België.

Bericht door IGBT-6000 »

Shrek schreef: 10 jul 2018, 09:35 Het was een historisch weekend ! Voor het eerst in 10 jaar is er nog eens ETCS level 2 bijgekomen in België, namelijk op de lijn tussen Diksmuide en De Panne.
Hiervoor is er in Brugge een nieuw RBC gebouwd, het eerste in België door Siemens geleverd ( de RBC's van HSL3 en 4 zijn van Alstom-makelij). Lijn 73 is uitgekozen als pilootlijn voor de ETCS2 omdat er hier niet zoveel verkeer is en er 's nachts makkelijk testritten kunnen ingelegd worden. Het laatste jaar is er dan ook druk rondgereden met de ETCS testmotorwagen (EM202) om alle mogelijk functionaliteiten te kunnen testen. Ook andere treinen zijn er getest en zullen er nog getest worden (zoals de E320 morgenavond).
Nu lijn 73 gehomologeerd is zal de ETCS2-technologie de komende jaren uitgerold worden op ongeveer 30% van het net. De lijnen rond Gent, Brugge, Hasselt en Mons krijgen level2 alsook L162, L37, L125 en L12
en welke release hebben we geïnstalleerd? En is dit door ERA geaccepteerd? En wanneer beginnen we alle andere lijnen die met ETCS uitgerust zijn op dezelfde release te zetten ( zodat uitzonderingen voor de ene lijn en voorlopige toelatingen voor een andere lijn tot het verleden behoren- zie hierboven) . Zwitserland heeft kort na de invoering van ETCS-2 op de GBT alle andere lijnen op dezelfde release gezet ( er ware er 3 verschillende; tractie materieel mocht wel op de Loetschberg Basistunnel rijden, maar niet op de Gotthard - niet over de berg en niet door de tunnel). Alles draait nu op dezelfde release, over meerdere RBC's, en ETCS LS is nu de standaard ( zonder ETCS kom je Zwitserland niet meer in )
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

IGBT-6000 schreef: 10 jul 2018, 22:46 en welke release hebben we geïnstalleerd? En is dit door ERA geaccepteerd? En wanneer beginnen we alle andere lijnen die met ETCS uitgerust zijn op dezelfde release te zetten ( zodat uitzonderingen voor de ene lijn en voorlopige toelatingen voor een andere lijn tot het verleden behoren- zie hierboven) . Zwitserland heeft kort na de invoering van ETCS-2 op de GBT alle andere lijnen op dezelfde release gezet ( er ware er 3 verschillende; tractie materieel mocht wel op de Loetschberg Basistunnel rijden, maar niet op de Gotthard - niet over de berg en niet door de tunnel). Alles draait nu op dezelfde release, over meerdere RBC's, en ETCS LS is nu de standaard ( zonder ETCS kom je Zwitserland niet meer in )
2.3.0d, 100% geaccepteerd door het ERA.

Op HSL3 en HSL4 zijn er plannen om op termijn ook naar 2.3.0d te gaan, maar dat is op dit moment echt geen prioriteit.
ETCS LS mag dan wel de standaard zijn in Zwitserland, hetgeen we nu op L73 in gebruik genomen hebben is gewoon veel beter dan die LS.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ETCS in België.

Bericht door kika »

Nog eens 10 jaar voor Level 3 hier en daar? :mrgreen: Gefeliciteerd in ieder geval, niet vergeten om bij GSMR stilletjes aan opvolgers te denken¸fabrikanten gaan ook maar zolang GSM/EDGE/.. blijven leveren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

kika schreef:Nog eens 10 jaar voor Level 3 hier en daar? :mrgreen: Gefeliciteerd in ieder geval, niet vergeten om bij GSMR stilletjes aan opvolgers te denken¸fabrikanten gaan ook maar zolang GSM/EDGE/.. blijven leveren.
Uiteraard volgt Infrabel de technologische evoluties op de voet, maar het is momenteel nog niet opportuun om daarin al te investeren.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ETCS in België.

Bericht door Asterix »

Asterix schreef: 07 jul 2018, 16:19
4303 schreef: 03 jul 2018, 20:26 Er is binnenkort een rit met de E320 voorzien naar De Panne. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat op 12 juli. Ik zal het morgen eens nakijken...
Klopt, de E320 gaat testen in de nacht van 11 op 12 juli.

E14601 rijdt van Vorst naar Lichtervelde via lijnen 96B, 50C, 50A, 75 en 73. Voorzien vertrek om 21.50u en aankomst te 23.00u.

Vervolgens gaat hij 8 ritten H/T maken naar De Panne, te beginnen om 23.10u.

Omstreeks 4u keert hij terug naar Brussel.
Zie ook dit topic.
Plaats reactie