ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Het gaat over de drie seinen op het einde van de NZV kant Brussel noord. Deze seinen zie je echt laat, die hebben al een hele slechte reputatie als het gaat om seinoverschrijdingen. Dus respectievelijk op het spoor 1, 3 en 5 van de nzv.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België.

Bericht door Eimai »

Shrek schreef: 25 okt 2019, 19:18De release speed op de seinen rond Brussel Centraal wordt 40 km/h, niet veel onder de lijnsnelheid dus.
Een instructeur beweerde onlangs nochtans dat de noord-zuid allemaal release speeds van 15 km/u gaan krijgen... Nog trager dan wat onze besturingsregels opleggen (max 20 km/u bij twee geel).

Maar op de planning is het toch één van de laatste stukjes van België die etcs gaat krijgen in 2024 dus er kan nog veel veranderen zeker...
fietser
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 jun 2016, 14:57

Re: ETCS in België.

Bericht door fietser »

rvdborgt schreef: 26 okt 2019, 20:21
fietser schreef: 26 okt 2019, 18:56 Er is misschien geen veiligheidsrisico, maar de beschikbaarheid van het spoor is vast niet gebaat bij voorbijrijdingen en de rompslomp die daar bij komt kijken.
Een lagere release-snelheid dan nodig is voor de veiligheid leidt mogelijk tot betere doorstroming.
Over welk sein heb je het hier?
Een lagere release-snelheid dan nodig lijkt me juist niet wenselijk voor de doorstroming. Als de release-snelheid al laag genoeg is om een voorbijrijding te voorkomne, waarom zou je dan nog lager gaan?

Groetjes,
Rian
Ducktape schreef dat hij/zij bepaalde seinen in de nzv met 10 km/u nadert omdat ze pas laat zichtbaar zijn en ze bij hogere naderingssnelheid makkelijk voorbijgereden kunnen worden.

Volgens Shrek wordt de naderingssnelheid bepaald door de afstand tussen het sein en het gevaarpunt, bijvoorbeeld een wissel, wat bij de seinen waar Ducktape het over had, zou kunnen leiden tot voorbijrijdingen waarbij het gevaarpunt niet bereikt wordt.

Het gaat dus om seinen die laat zichtbaar zijn en waarvoor geldt dat de maximale snelheid waarbij je nog voor het sein kunt stoppen lager is dan de maximale snelheid waarbij de treinbeveiliging de trein nog voor het gevaarpunt kan stoppen.

De tweede snelheid als release speed gebruiken levert geen veiligheidsrisico op, maar waarschijnlijk wel voorbijrijdingen, en als een treinbestuurder in België ook niet zomaar verder mag na een voorbijrijding, dan is het beter de eerste snelheid als release speed te nemen.
Nog lager heeft inderdaad geen zin.

Oftopic: Ik heb ooit als passagier een stoptonendseinpassage meegemaakt. De machinist mocht toen nog net doorrijden naar het volgende station en moest daar van de trein af. Gelukkig was er een vervangende machinist beschikbaar.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Eimai schreef:
Shrek schreef: 25 okt 2019, 19:18De release speed op de seinen rond Brussel Centraal wordt 40 km/h, niet veel onder de lijnsnelheid dus.
Een instructeur beweerde onlangs nochtans dat de noord-zuid allemaal release speeds van 15 km/u gaan krijgen... Nog trager dan wat onze besturingsregels opleggen (max 20 km/u bij twee geel).

Maar op de planning is het toch één van de laatste stukjes van België die etcs gaat krijgen in 2024 dus er kan nog veel veranderen zeker...
Zoals helaas vaker leven er wat cowboyverhalen over ETCS bij de bestuurders. De design van ETCS in Brussel is al volop bezig, in 2022 zou het allemaal in dienst moeten komen.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door CursorX »

Shrek schreef: 27 okt 2019, 02:41
Eimai schreef:
Shrek schreef: 25 okt 2019, 19:18De release speed op de seinen rond Brussel Centraal wordt 40 km/h, niet veel onder de lijnsnelheid dus.
Een instructeur beweerde onlangs nochtans dat de noord-zuid allemaal release speeds van 15 km/u gaan krijgen... Nog trager dan wat onze besturingsregels opleggen (max 20 km/u bij twee geel).

Maar op de planning is het toch één van de laatste stukjes van België die etcs gaat krijgen in 2024 dus er kan nog veel veranderen zeker...
Zoals helaas vaker leven er wat cowboyverhalen over ETCS bij de bestuurders. De design van ETCS in Brussel is al volop bezig, in 2022 zou het allemaal in dienst moeten komen.
Misschien omdat bestuurders altijd de allerlaatste zijn die info krijgen? Vaak zijn veel mensen hier beter op de hoogte van vanalles dan de meeste bestuurders. Als wij de dag op voorhand weten waar er ergens werken zijn, dan is dat een behoorlijk succes

Verder kan ik Ducktape alleen maar bijtreden. Ook ik nader de genoemde seinen in de tunnel richting Brussel Noord nooit sneller dan 10km/u, meestal zelfs nog trager, die zijn gewoon heel erg gevaarlijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Het grote voordeel van ETCS daar is natuurlijk dat je 300m op voorhand al weet of het sein is open gekomen. Je zal dus minder vaak onnodig zo traag rijden.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: ETCS in België.

Bericht door Ducktape »

Ik heb het opgezocht op SSP en behalve het inritsein van FBCL is er letterlijk maar 1 sectie langer dan 300m op de volledige L0 richting Noord. En dan nog enkel op sporen 3 en 5. Dus nee, als er geen extra IBG-bakens komen dan zijn de huidige regels onder TBL1+ veiliger dan onder ETCS als we echt op het randje zouden rijden wat geen enkele bestuurder gaat doen daar. Er is een reden dat we direct naar 20 km/h moeten afremmen als we in de verte 2g zien op het volgende sein. Als je natuurlijk niet afremt na 2g te passeren zal ETCS veiliger zijn, maar dat is op het volledige net het geval, niet enkel op L0.

Ik durf er trouwens mijn hand niet voor in het vuur steken dat als ik aan het laatste sein in de tunnel door het rood rijd tegen 25 km/h ik ook effectief voor de wissel stil sta. Die afstand is zo kort...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Ducktape schreef:Ik heb het opgezocht op SSP en behalve het inritsein van FBCL is er letterlijk maar 1 sectie langer dan 300m op de volledige L0 richting Noord. En dan nog enkel op sporen 3 en 5. Dus nee, als er geen extra IBG-bakens komen dan zijn de huidige regels onder TBL1+ veiliger dan onder ETCS als we echt op het randje zouden rijden wat geen enkele bestuurder gaat doen daar. Er is een reden dat we direct naar 20 km/h moeten afremmen als we in de verte 2g zien op het volgende sein. Als je natuurlijk niet afremt na 2g te passeren zal ETCS veiliger zijn, maar dat is op het volledige net het geval, niet enkel op L0.

Ik durf er trouwens mijn hand niet voor in het vuur steken dat als ik aan het laatste sein in de tunnel door het rood rijd tegen 25 km/h ik ook effectief voor de wissel stil sta. Die afstand is zo kort...
Ok inderdaad in de tunnel liggen de IBGs op 200m en niet op 300, maar het resultaat is hetzelfde: als het sein open komt zal je dat sneller dan vandaag zien waardoor je minder tijd verliest. Voor de rest is ETCS sowieso veiliger omdat de 25km/h gecontroleerd wordt ipv de 40km/h in TBL1+.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door CursorX »

Shrek schreef: 27 okt 2019, 16:47
Ducktape schreef:Ik heb het opgezocht op SSP en behalve het inritsein van FBCL is er letterlijk maar 1 sectie langer dan 300m op de volledige L0 richting Noord. En dan nog enkel op sporen 3 en 5. Dus nee, als er geen extra IBG-bakens komen dan zijn de huidige regels onder TBL1+ veiliger dan onder ETCS als we echt op het randje zouden rijden wat geen enkele bestuurder gaat doen daar. Er is een reden dat we direct naar 20 km/h moeten afremmen als we in de verte 2g zien op het volgende sein. Als je natuurlijk niet afremt na 2g te passeren zal ETCS veiliger zijn, maar dat is op het volledige net het geval, niet enkel op L0.

Ik durf er trouwens mijn hand niet voor in het vuur steken dat als ik aan het laatste sein in de tunnel door het rood rijd tegen 25 km/h ik ook effectief voor de wissel stil sta. Die afstand is zo kort...
Ok inderdaad in de tunnel liggen de IBGs op 200m en niet op 300, maar het resultaat is hetzelfde: als het sein open komt zal je dat sneller dan vandaag zien waardoor je minder tijd verliest. Voor de rest is ETCS sowieso veiliger omdat de 25km/h gecontroleerd wordt ipv de 40km/h in TBL1+.
Ik ben hier dus niet van overtuigd. Noord zuid verbinding zijn bijna allemaal permissieve seinen (behalve die aan begin en einde). Dus wat zal er gebeuren als je door een sein rijdt? Bijna helemaal niets... je kunt gewoon vrolijk verder rijden, behalve dat je even moet punten, maar daar heb je 5 seconden voor, dus je zit alweer een heel eind verder op het traject. Daar zit volgens mij ook het grootste issue met etcs, dat die je niet direct stil zet als je een permissief sein passeert of dat je niets moet indrukken om die te overschrijden alvorens het te doen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

je gaat naar modus OS wat toch wel iets heel anders is dan modus FS.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België.

Bericht door Eimai »

Shrek schreef: 27 okt 2019, 02:41Zoals helaas vaker leven er wat cowboyverhalen over ETCS bij de bestuurders. De design van ETCS in Brussel is al volop bezig, in 2022 zou het allemaal in dienst moeten komen.
Komt nochtans uit de slides voor de opleiding voor etcs baseline 3 en die kaartjes uit die slides met de roadmap komen van Infrabel...
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: ETCS in België.

Bericht door FLV-FGSP »

Shrek schreef: 21 sep 2019, 08:52
Davy schreef:Gaan ze dan gelijk ETCS tot Roosendaal doen?
Neen, de Nederlanders zijn daar nog lang niet klaar voor.
Shrek, zijn ze dan daar wel klaar voor TBL 1+?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef:
Shrek schreef: 21 sep 2019, 08:52
Davy schreef:Gaan ze dan gelijk ETCS tot Roosendaal doen?
Neen, de Nederlanders zijn daar nog lang niet klaar voor.
Shrek, zijn ze dan daar wel klaar voor TBL 1+?
Nope, ook dat is nog steeds niet rond. Aan de Belgische kant van de grens komt volgend jaar ETCS2, Nederland heeft... niets.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ETCS in België.

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 26 nov 2019, 00:44
FLV-FGSP schreef:
Shrek schreef: 21 sep 2019, 08:52 Neen, de Nederlanders zijn daar nog lang niet klaar voor.
Shrek, zijn ze dan daar wel klaar voor TBL 1+?
Nope, ook dat is nog steeds niet rond. Aan de Belgische kant van de grens komt volgend jaar ETCS2, Nederland heeft... niets.
Aan de Nederlandse kant ligt een krokodil. Maar het klopt dat de Nederlandse regering eindeloos talmt met ETCS.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
Shrek schreef: 26 nov 2019, 00:44
FLV-FGSP schreef: Shrek, zijn ze dan daar wel klaar voor TBL 1+?
Nope, ook dat is nog steeds niet rond. Aan de Belgische kant van de grens komt volgend jaar ETCS2, Nederland heeft... niets.
Aan de Nederlandse kant ligt een krokodil. Maar het klopt dat de Nederlandse regering eindeloos talmt met ETCS.

Groetjes,
Rian
De ATB begint er pas van net voor Roosendaal. Het eerste stuk in Nederland is enkel van krokodillen voorzien, wat dus zo goed als onbeveiligd is.
Plaats reactie