ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Niet te vergeten dat ze ook Europese subsidies krijgen om de belangrijke goederenassen als eerste te voorzien. Laat de zuidelijke verbinding over Leuven, Namur, Bertrix zo'n verbinding zijn. Dit staat natuurlijk niet gelijk aan een drukke binnenlandse reizigersdienst.
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: ETCS in België.

Bericht door Zwoopaman »

Aan het station van Essen staat nu een aankondigingsbord voor werken op L12 tussen Kapellen en Essen.
Het gaat om het leggen van ETCS niveau 2. Werken zouden eind dit jaar moeten voltooid zijn.
IGBT-6000
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: ETCS in België.

Bericht door IGBT-6000 »

Steven schreef: 08 feb 2018, 15:49 Niet te vergeten dat ze ook Europese subsidies krijgen om de belangrijke goederenassen als eerste te voorzien. Laat de zuidelijke verbinding over Leuven, Namur, Bertrix zo'n verbinding zijn. Dit staat natuurlijk niet gelijk aan een drukke binnenlandse reizigersdienst.
Met al deze subsidies verstrekt door Europa en Belgie, sinds jaren, hoeveel goederentreinen rijden nu effektief onder ETCS controle tussen Antwerpen en Athus?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

IGBT-6000 schreef: 09 feb 2018, 12:12
Steven schreef: 08 feb 2018, 15:49 Niet te vergeten dat ze ook Europese subsidies krijgen om de belangrijke goederenassen als eerste te voorzien. Laat de zuidelijke verbinding over Leuven, Namur, Bertrix zo'n verbinding zijn. Dit staat natuurlijk niet gelijk aan een drukke binnenlandse reizigersdienst.
Met al deze subsidies verstrekt door Europa en Belgie, sinds jaren, hoeveel goederentreinen rijden nu effektief onder ETCS controle tussen Antwerpen en Athus?
Geen enkele op dit moment, de operatoren zijn trager met de installatie dan de infrabeheerders :)
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Die operatoren wachten ook op EU-centjes denk ik.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 09 feb 2018, 15:21 Die operatoren wachten ook op EU-centjes denk ik.
Neenee, ze wachten op een zekere leverancier om het spel in orde te krijgen. De ETCS op reeks 13 heeft een bijna even lange lijdensweg als de ETCS op de Traxx. Alleen is dat bij de 13 minder zichtbaar omdat enkel in de prototypes de ETCS geactiveerd is, de anderen kunnen nog vrolijk rondrijden in TBL1+/Memor II+/KVB.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Bij die installatie van ETCS level 2 achter mijne hof, wat moet ik daar verwachten, meer gele bakens waarschijnlijk.
In grote lijnen eentje per sein voor de melding op level 1 ?
Kunnen die ook dienen voor de exacte plaatsbepaling bij ETCS level 2 ?
Ergens princiepeschema of zoek ik dat van HSL naar Breda terug op ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Veel extra bakens zijn er niet nodig hoor. Er moet vooral ook een RBC komen maar daar zal Shrek wel meer uitleg rond geven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 09 feb 2018, 17:14 Bij die installatie van ETCS level 2 achter mijne hof, wat moet ik daar verwachten, meer gele bakens waarschijnlijk.
In grote lijnen eentje per sein voor de melding op level 1 ?
Kunnen die ook dienen voor de exacte plaatsbepaling bij ETCS level 2 ?
Ergens princiepeschema of zoek ik dat van HSL naar Breda terug op ?
Waarom zouden dat opeens gele bakens zijn? Ik denk vooral dat je er amper iets van gaat merken, tenzij er een GSM-mast wordt bijgezet. De bestaande TBL1+-bakens worden gewoon geherprogrammeerd en in de bundel worden er enkele bijgelegd, dat is alles op het terrein.
De rest speelt zich af in de catacomben van blok 12 in Berchem en vooral in ettelijke duizenden lijnen parametrering van het RBC.
IGBT-6000
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: ETCS in België.

Bericht door IGBT-6000 »

dentheo schreef: 09 feb 2018, 15:21 Die operatoren wachten ook op EU-centjes denk ik.
Buiten Lineas ( gebruiker van T13) , welke andere operatoren rijden er nog op Antwerpen-Athus? :?:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

IGBT-6000 schreef:
dentheo schreef: 09 feb 2018, 15:21 Die operatoren wachten ook op EU-centjes denk ik.
Buiten Lineas ( gebruiker van T13) , welke andere operatoren rijden er nog op Antwerpen-Athus? :?:
Geen anderen op dit moment. Uiteraard zijn er wel de NMBS passagierstreinen die de route gebruiken.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Als ik mag verdergaan op dit zijspoor: wat passeert er daar zoal aan goederentreinen? Hoeveel, en waarheen/waarvandaan?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ETCS in België.

Bericht door rvdborgt »

Is lijn 2 inmiddels al van ETCS voorzien? En hebben de I11-stuurstanden dan inmiddels ook ETCS of blijft TBL2 voorlopig nog liggen?

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje »

Een deel van het antwoord : ETCS is inmiddels actief op HSL2, naast TBL2. Ik geloof dat op de stuurrijtuigen I11 voorlopig nog TBL gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

I11 is inderdaad nog tbl2. Er is 1 stuurrijtuig met etcs voorzien maar dit is nog op proef en nog niet gehomologeerd.
Plaats reactie