ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Ik denk dat ik al snap vanwaar de verwarring bij Asterix komt: in het relaas staat er dat de loc niet wou starten wegens problemen ETCS.
Waarschijnlijk heeft men daar maar snel iets gezet en later niet de moeite gedaan om het te corrigeren eens de werkelijke toedracht gekend was. De verantwoordelijkheid voor de afschaffing van de trein lag toch al bij de NMBS, dus maakt het verder voor Infrabel ook niet zoveel uit wat ze juist als reden opgeven.
Intern bij de NMBS zullen ze uiteraard wel opvolgen waarom de trein niet wou starten en hoe dat in de toekomst vermeden kan worden.
Maar één ding is zeker: het was niet de ETCS :wink:
IGBT-6000
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: ETCS in België.

Bericht door IGBT-6000 »

Verschillende berichten gaven aan dat "memor/kroko" worden uitgebroken. Is er een overzicht welke lijnen / knooppunten "krokodilvrij"zijn? Welk veiligheidssysteem wordt er dan gebruikt?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

IGBT-6000 schreef: 19 apr 2018, 11:40 Verschillende berichten gaven aan dat "memor/kroko" worden uitgebroken. Is er een overzicht welke lijnen / knooppunten "krokodilvrij"zijn? Welk veiligheidssysteem wordt er dan gebruikt?
Het is vrij simpel: Als er ETCS 1 FS op de lijn geïnstalleerd is worden de krokos weggehaald. Op die lijnen kan je dan in ETCS1 of in TBL1+ rijden.
Dus: alle lijnen aangeduid op dit kaartje hebben geen actieve krokos meer. Het kan zijn dat ze nog in de sporen liggen, maar ze staan niet meer onder spanning.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Eimai »

Er kwam een interessant berichtje over het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge op onze IDA: de nieuwe sporen gaan lijn 50D heten (dat was al langer geweten), maar nu blijkt de refertesnelheid van die sporen plots op 140 te liggen, ipv 160. En erger, de middenste sporen van lijn 50A gaan op termijn van 160 naar 140? Wat is daar de redenering achter? Ik dacht dat het de bedoeling was dat dat een stuk van 200 te worden? Waar is het goed voor om de snelheid naar beneden te trekken?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Eimai schreef: 20 mei 2018, 12:43 Er kwam een interessant berichtje over het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge op onze IDA: de nieuwe sporen gaan lijn 50D heten (dat was al langer geweten), maar nu blijkt de refertesnelheid van die sporen plots op 140 te liggen, ipv 160. En erger, de middenste sporen van lijn 50A gaan op termijn van 160 naar 140? Wat is daar de redenering achter? Ik dacht dat het de bedoeling was dat dat een stuk van 200 te worden? Waar is het goed voor om de snelheid naar beneden te trekken?
Dit wordt de eerste lijn waar de sectionnering aangepast wordt voor ETCS. Het is nog niet optimaal voor ETCS, maar een gouden middenweg tussen de optimale secties voor ETCS en die voor laterale seininrichting.
Door de kortere secties is de max snelheid op laterale seininrichting inderdaad maar 140km/h. In ETCS zal je er wel 160 (of 200, die discussie is nog gaande) mogen rijden.
In de toekomst zal je dit veel vaker gaan zien. Geen ETCS = trager rijden.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Ducktape »

Vooruitgang dus :roll:
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door profke »

Vooruitgang
zo zal het allicht genoemd worden.

nu terugschakelen van 160 naar 140;
dan 5 jaar treuzelen,
en dan zeggen "dankzij etcs mag je er 140, kijk eens hoe goed te techniek is"
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door CursorX »

Dat de buitenste sporen 140 zijn heb ik op zich geen probleem mee. Zullen vooral gebruikt worden voor hkm en omnibus, maar een ic moet toch zo snel mogelijk kunnen rijden om die reistijden (eindelijk) eens wat korter te krijgen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

Met ETCS mag je 160 of meer mannen, goed lezen wat men schrijft, het is als je op TBL1+ zit dat je maar 140 mag omdat je dan zuiver lateraal aan het rijden bent :-)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 20 mei 2018, 12:56
Eimai schreef: 20 mei 2018, 12:43 Er kwam een interessant berichtje over het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge op onze IDA: de nieuwe sporen gaan lijn 50D heten (dat was al langer geweten), maar nu blijkt de refertesnelheid van die sporen plots op 140 te liggen, ipv 160. En erger, de middenste sporen van lijn 50A gaan op termijn van 160 naar 140? Wat is daar de redenering achter? Ik dacht dat het de bedoeling was dat dat een stuk van 200 te worden? Waar is het goed voor om de snelheid naar beneden te trekken?
Dit wordt de eerste lijn waar de sectionnering aangepast wordt voor ETCS. Het is nog niet optimaal voor ETCS, maar een gouden middenweg tussen de optimale secties voor ETCS en die voor laterale seininrichting.
Door de kortere secties is de max snelheid op laterale seininrichting inderdaad maar 140km/h. In ETCS zal je er wel 160 (of 200, die discussie is nog gaande) mogen rijden.
In de toekomst zal je dit veel vaker gaan zien. Geen ETCS = trager rijden.
Wat heeft het ene met het andere te maken? Kunnen ze niet gewoon de sectionering voor 160 km/u behouden met laterale seininrichting en dan later hun ideale ETCS-model uitwerken? Misschien dan zelfs meteen in level 2 dus probleem opgelost?
Op de lijn 36/36N heeft men dit toch ook niet gedaan?
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Ducktape »

Steven schreef: 20 mei 2018, 19:17 Met ETCS mag je 160 of meer mannen, goed lezen wat men schrijft, het is als je op TBL1+ zit dat je maar 140 mag omdat je dan zuiver lateraal aan het rijden bent :-)
Dus tegen 2023 gaan we terug 160 km/h mogen rijden, in tussentijd een beetje voortsukkelen hahaha.

Nog een mooi voorbeeld van 'vooruitgang :roll:': Als je thv van Zwijndrecht richting Antwerpen van het normaalspoor naar het tegenspoor (of vice versa) ging deed je dat tegen 60 km/h, enkele honderden meter verder stond er een eindezonebord naar de normale hervatting van 90 km/h. Nadruk op STOND. Sinds de wissels uitgebroken werden thv Zwijndrecht Wijksporen zijn de eindezoneborden plots verwijderd, waardoor je dus 60 km/h blijft rijden tot na de wissels van Y.Antwerpen-Zuid, een kilometer of 4 verderop. Heb toen de schematische seininrichtingsplannen geraadpleegd en daar stonden de borden nog wel op, ik meld het bij Infrabel en een week of 2 later plots een aanpassing op de plannen, de borden staan er niet meer.

Tegen 60 km/h door de Kennedytunnel, zelfs een goederentrein mag 70 km/h rijden daar (indien die in Zwijndrecht dus niet tussen het normaal- en tegenspoor wisselde voor alle duidelijkheid)...
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Eimai »

Shrek schreef: 20 mei 2018, 12:56Door de kortere secties is de max snelheid op laterale seininrichting inderdaad maar 140km/h. In ETCS zal je er wel 160 (of 200, die discussie is nog gaande) mogen rijden.
Dat ze dan wel ineens level 2 voorzien hé, want 160 rijden op secties van 140 betekent voortdurend opgelegde remcurves en beginnen remmen als niet ineens drie secties worden doorgestuurd (of zoals gebruikelijk is: de beheerde seinen steeds wanneer je in de voorlaatste sectie zit worden opgengezet).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

profke schreef: 20 mei 2018, 18:24
Vooruitgang
zo zal het allicht genoemd worden.

nu terugschakelen van 160 naar 140;
dan 5 jaar treuzelen,
en dan zeggen "dankzij etcs mag je er 140, kijk eens hoe goed te techniek is"
Dankzij ETCS zal je er minstens 160 mogen, maar het zal wel beter beveiligd zijn dan vandaag. Dus ja, dat is vooruitgang. Bovendien zorgen de kortere secties en de level 2 ervoor dat de capaciteit toeneemt, dus dubbel vooruitgang.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Ducktape schreef: 20 mei 2018, 19:43 Dus tegen 2023 gaan we terug 160 km/h mogen rijden, in tussentijd een beetje voortsukkelen hahaha.

Nog een mooi voorbeeld van 'vooruitgang :roll:': Als je thv van Zwijndrecht richting Antwerpen van het normaalspoor naar het tegenspoor (of vice versa) ging deed je dat tegen 60 km/h, enkele honderden meter verder stond er een eindezonebord naar de normale hervatting van 90 km/h. Nadruk op STOND. Sinds de wissels uitgebroken werden thv Zwijndrecht Wijksporen zijn de eindezoneborden plots verwijderd, waardoor je dus 60 km/h blijft rijden tot na de wissels van Y.Antwerpen-Zuid, een kilometer of 4 verderop. Heb toen de schematische seininrichtingsplannen geraadpleegd en daar stonden de borden nog wel op, ik meld het bij Infrabel en een week of 2 later plots een aanpassing op de plannen, de borden staan er niet meer.

Tegen 60 km/h door de Kennedytunnel, zelfs een goederentrein mag 70 km/h rijden daar (indien die in Zwijndrecht dus niet tussen het normaal- en tegenspoor wisselde voor alle duidelijkheid)...
De vraag is natuurlijk tegen wanneer de huidige sporen gaan verdwijnen, zo heel goed schiet de werf nu ook weer niet op.
De ETCS daar is trouwens voorzien voor 2021-2022 dus als het voortsukkelen is zal het zeker niet voor heel lang zijn.

Het andere lijkt mij een vergetelheid bij het weghalen van de borden. Signaleer dat dus zeker aan de juiste mensen zodat de bevoegde dienst het kan aanpassen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Eimai schreef: 20 mei 2018, 23:56
Shrek schreef: 20 mei 2018, 12:56Door de kortere secties is de max snelheid op laterale seininrichting inderdaad maar 140km/h. In ETCS zal je er wel 160 (of 200, die discussie is nog gaande) mogen rijden.
Dat ze dan wel ineens level 2 voorzien hé, want 160 rijden op secties van 140 betekent voortdurend opgelegde remcurves en beginnen remmen als niet ineens drie secties worden doorgestuurd (of zoals gebruikelijk is: de beheerde seinen steeds wanneer je in de voorlaatste sectie zit worden opgengezet).
Op L50A komt inderdaad level 2. Maar het probleem met die remcurves zou zich ook in level 1 niet mogen stellen als er geen trein vlak voor jou rijdt. Bij een vrij spoor wordt in principe altijd genoeg bewegingstoelating gegeven om nooit in een remcurve te komen voor de volgende bakengroep. Dat sommige beheerde seinen te laat worden opengezet zou inderdaad kunnen voorkomen. Als je dat op bepaalde plaatsen regelmatig voorhebt moet je het zeker melden. Als de verantwoordelijken genoeg meldingen krijgen zullen de ZAP's wel aangepast worden en gaat het sein vroeger open.

Asterix schreef: 20 mei 2018, 19:21 Wat heeft het ene met het andere te maken? Kunnen ze niet gewoon de sectionering voor 160 km/u behouden met laterale seininrichting en dan later hun ideale ETCS-model uitwerken? Misschien dan zelfs meteen in level 2 dus probleem opgelost?
Op de lijn 36/36N heeft men dit toch ook niet gedaan?
Uiteraard kan je eerst sectionneren op 160km/h lateraal en dan 2 jaar later bij de invoering van ETCS alle seinen en spoorstroomkringen weer gaan verplaatsen. Dat betekent wel een kapitaalsvernietiging van ettelijke tientallen miljoenen €.
Ook in level 2 wordt de capaciteit nog beïnvloed door de sectie-lengte (pas in level 3 is dat opgelost). De ideale secties voor level 2 zijn 700 à 800m lang. De 1200m van L50A is dus al beter dan de huidige 1500m maar nog niet ideaal.
Op L36 en L36N zijn de secties absoluut niet geoptimaliseerd naar capaciteit toe. Dat zal dan volgens mij ook één van de eerste lijnen zijn waar die zullen aangepast worden eens het hele land uitgerust is met ETCS.
Op die aangepast lijnen zal het nog beter worden: zonder ETCS max 50 km/h :wink:
Plaats reactie