ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

kika schreef:
jan_olieslagers schreef: 28 dec 2019, 14:27 [[ moeten ]] verstaan?
* moeten: in België zal dat wel een vereiste zijn, ja, toch zeker op de meeste lijnen, en misschien zelfs op het hele net. Maar in Zimbabwe of in Andorra?
Een zachte dwang. Europese gelden mag je op je buik schrijven als je wat vernieuwd of nieuws bouwt zonder ETCS. En een infrastructuurbeheerder denkt wel 2x na of het 2 of 3 systemen parallel wilt onderhouden. En als Zimbabwe of Andorra morgen besluit hun spoornet uit te bouwen, zullen ze vast kijken wat er op de markt is en wat de buren al hebben.

En als je vandaag een goederentrein wilt laten rijden over de NBS van Berlijn naar München, móet je ETCS hebben, hoe zit dat met spoorlijn 165 bij Athus? (Geen zinnig mens laat over die NBS goederentreinen rollen, veel te hoge tracéprijzen, grote stijgingen, ongunstig geplaatste seinen, geen ruimte om te passeren, mag niet tegelijkertijd met ICE in een tunnel…)
Tot 2025 mag je op L165/166 nog goederentreinen in TBL1+ laten rijden, daarna is ETCS verplicht. In de praktijk verwacht ik echter niet dat er daar na 2020 nog veel treinen zonder ETCS zullen rijden, Infrabel zal hier de laatste operator zijn met nog enkele brossels en onderstoppers die dan nog geen ETCS zullen hebben.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ETCS in België.

Bericht door kika »

Shrek schreef: 30 dec 2019, 08:25 Infrabel zal hier de laatste operator zijn met nog enkele brossels en onderstoppers die dan nog geen ETCS zullen hebben.
Brossels!? Welke daarvan rijden nog voor Infrabel? Ik dacht dat die al 25 jaar uit dienst waren? Sorry dat het wat offtopic werd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Het woordje brossel zal men ook gebruiken voor de recentere motorwagens. De laatste nieuwe zullen wel al etcs hebben denk ik
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Het woordje brossel zal men ook gebruiken voor de recentere motorwagens.
Dat ware dan het zoveelste geval van taalverkrachting bij het spoorbedrijf... De firma Brossel is inderdaad al vele jaren opgedoekt, sedert 1968; en ook al maakten ze daar dan prima Belgische kwaliteit, het lijkt erg onwaarschijnlijk dat er nog enig product van hen in gebruik is.

(Wie benieuwd is kan eens kijken op de Franse Wikipedia: https://fr.wikipedia.org/wiki/Brossel_(entreprise) ; en in Maldegem lijken ze nog een motorwagen te hebben van dat fabrikaat. Knap!)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Er zijn zoveel woorden die onterecht gebruikt worden. Een Bic is een balpen maar niet elke balpen een Bic toch zeggen velen tegen elke balpen een Bic. De dag dat een merknaam ook in gebruik is om alles aan te duiden wat er op gelijkt ...
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: ETCS in België.

Bericht door Paul »

Als ik mij niet vergis waren enkel de motorwagens type 550 tot en met 554 uitgerust met een Brossel-dieselmotor.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ETCS in België.

Bericht door kika »

jan_olieslagers schreef: 30 dec 2019, 18:44 Dat ware dan het zoveelste geval van taalverkrachting bij het spoorbedrijf... De firma Brossel is inderdaad al vele jaren opgedoekt, sedert 1968; en ook al maakten ze daar dan prima Belgische kwaliteit, het lijkt erg onwaarschijnlijk dat er nog enig product van hen in gebruik is.
Een firma kan opgedoekt zijn en wat ze ooit hebben geproduceerd kan verder in gebruik blijven. De Eifeltoren staat er ook nog ondanks dat mijnheer Eifel al even niet meer onder ons is :wink: Onder andere MW46 hadden bijvoorbeeld een Brosselmotor, ik dacht dat de laatsten waren. Daarvan zijn er nog meerdere bewaard. Het had kunnen zijn dat Infrabel een oude motorwagen nog in dienst had voor iets bepaalds, al was het maar als rijdend cafetaria voor de medewerkers, vandaar mijn vraag. Zat voorbeelden van woorden die een eigen leven krijgen, onafhankelijk van de oorsprong. Soms ondoorzichtig als het specifiek jargon binnen een bedrijf is, maar als iemand het even uitlegt zoals Steven nu deed, ben ik tevreden.
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Kevin »

Steven schreef: 30 dec 2019, 15:46 Het woordje brossel zal men ook gebruiken voor de recentere motorwagens. De laatste nieuwe zullen wel al etcs hebben denk ik
De ES900’en hebben geen ETCS aanboord... Eigenlijk onbegrijpelijk dat Infrabel nog nieuw materieel aankoopt zonder ETCS.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Kevin schreef:
Steven schreef: 30 dec 2019, 15:46 Het woordje brossel zal men ook gebruiken voor de recentere motorwagens. De laatste nieuwe zullen wel al etcs hebben denk ik
De ES900’en hebben geen ETCS aanboord... Eigenlijk onbegrijpelijk dat Infrabel nog nieuw materieel aankoopt zonder ETCS.
Het is nogthans eenvoudig: de leveranciers boden dergelijk product niet aan op het moment van aanbesteding. Infrabel moet ze dus zelf van ETCS voorzien en zal dat doen samen met de rest van het Infrabel rollend materieel. De studies lopen al, dat komt dus wel goed tegen 2025.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Ik ben me wat aan het (opnieuw) inlezen rondom de Drielandentrein en het struikelblok dat 'ETCS' heet. Nou kom ik redelijk wat mensen tegen die zeggen 'Kunnen die Belgen geen ontheffing geven, want er ligt toch geen ETCS op de lijn?' (behalve in het stationsgebied van Luik dan, maar dat zeggen ze er niet bij).

Maar: het grootste deel van de route in België wordt inderdaad nog niet onder ETCS afgelegd, lijn 40 is nog niet voorzien. Voor wanneer staat dit op de planning?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje »

Ik dacht 2025, maar ik kan fout zitten. De hele zone van vertakkingen bij Luik is natuurlijk wél net dé zone waar ETCS het meest nut heeft..
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Er wordt aan L40 gewerkt, maar wanneer het juist af is durft niemand exact zeggen. Het zal vermoedelijk 2021-2022 zijn ;)
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: ETCS in België.

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef: 19 feb 2020, 16:40 De hele zone van vertakkingen bij Luik is natuurlijk wél net dé zone waar ETCS het meest nut heeft..
Hebben de tweetjes en breaks die nu naar Maastricht rijden eigenlijk ETCS?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:
groentje schreef: 19 feb 2020, 16:40 De hele zone van vertakkingen bij Luik is natuurlijk wél net dé zone waar ETCS het meest nut heeft..
Hebben de tweetjes en breaks die nu naar Maastricht rijden eigenlijk ETCS?

Groetjes,
Rian
Breaks normaal wel, tweetjes niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Bij de breaks is de uitrol van etcs volop bezig. Klassiekjes (tweetjes) krijgen geen etcs, ze zullen dan ook volledig van het net verdwijnen tegen dat alles etcs is.
Plaats reactie