ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 21 mei 2018, 23:07 Wanneer je bestaande blokken in twee deelt kan het nooit dat je in "volle" snelheid onder ETCS voorbij een rood klassiek sein rijdt..want dan moet ETCS zelf ook nog de nodige deelblokken hebben vanaf dat sein. Zij zetten aan die tussenblokken geen klassieke seinen, anders heb je weer die lagere snelheid.
Ik denk dat zij slechts minimale of geen veranderingen aan de bestaande seinen maken, ze delen enkel de totale lengte in twee, bijkomende spoorkring en rusten die plaats uit voor ETCS, balises en bordje met driehoek voor einde autoriteit... ??? Lijkt mij niet onmogelijk.
Nu spreek je jezelf tegen he. Als je een blok zou onderverdelen in 3 deelblokken kan het gerust zijn dat de eerste 2 deelblokken vrij zijn en het derde bezet. In laterale seingeving staat het sein dan rood, want er staat een trein nog voor je het volgende sein tegenkomt. In ETCS krijg je een bewegingstoelating van 2 deelblokken lang en kan je dus aan hoge snelheid voorbij dat gesloten sein rijden.
Wat jij minimale of geen veranderingen noemt slaat op het zichtbare deel. Je moet wel bijkomende spoorkringen maken en daar komt heel wat bij kijken. Gewoon al het feit dat de plek waar die komen te liggen voorzien moet zijn van glasvezel-netwerkverbinding en een elektrische voeding maakt het duur. Daarnaast moet je ook de volledige programmering aanpassen. Tenslotte is er ook een grote reglementaire impact.
Maar zoals ik al zei: het is zeker niet onmogelijk. Het is alleen de moeite niet waard als je weet dat er binnenkort geen treinen meer zullen mogen rijden zonder ETCS en de hele invetering dus weggegooid geld is.
IGBT-6000
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 sep 2015, 10:03

Re: ETCS in België.

Bericht door IGBT-6000 »

"Het is alleen de moeite niet waard als je weet dat er binnenkort geen treinen meer zullen mogen rijden zonder ETCS en de hele invetering dus weggegooid geld is."
Totdat een dominante operator zal opwerpen dat er nog teveel "klassiek" materiaal niet uitgerust is met ETCS ( klassiekjes, AM75 (re-fit), AM96, T27,...) en de vereiste wordt verschoven met 5 jaar niettegenstaande het spoorwegnet zal klaar zijn met de 21ste eeuw tehnologie. :(

Vraagje terzijde: ( buitenlands) materieel voorzien van ERA erkende ETCS zal dan vrij mogen rondrijden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

IGBT-6000 schreef: 22 mei 2018, 17:26 "Het is alleen de moeite niet waard als je weet dat er binnenkort geen treinen meer zullen mogen rijden zonder ETCS en de hele invetering dus weggegooid geld is."
Totdat een dominante operator zal opwerpen dat er nog teveel "klassiek" materiaal niet uitgerust is met ETCS ( klassiekjes, AM75 (re-fit), AM96, T27,...) en de vereiste wordt verschoven met 5 jaar niettegenstaande het spoorwegnet zal klaar zijn met de 21ste eeuw tehnologie. :(
Zowel voor de MS75 als de MS96 is de ETCS-inbouw bezig of gepland, dat zal tegen 2025 wel lukken. Voor de andere treinen worden de vervangers al gebouwd....
Het zullen eerder "kleine" operatoren zijn die gaan klagen.
IGBT-6000 schreef: 22 mei 2018, 17:26 Vraagje terzijde: ( buitenlands) materieel voorzien van ERA erkende ETCS zal dan vrij mogen rondrijden?
Zomaar rondrijden mag nooit. De vervoerder in kwestie moet een veiligheidscertificaat van Infrabel hebben en het rollend materieel moet een toelating van DVIS hebben.
DVIS zal over de ETCS niet moeilijk doen indien die al elders toegelaten is, maar op andere punten zal DVIS zoals steeds de trein zeer grondig onderzoeken.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 21 mei 2018, 23:29 Nu spreek je jezelf tegen he. Als je een blok zou onderverdelen in 3 deelblokken kan het gerust zijn dat de eerste 2 deelblokken vrij zijn en het derde bezet. In laterale seingeving staat het sein dan rood, want er staat een trein nog voor je het volgende sein tegenkomt. In ETCS krijg je een bewegingstoelating van 2 deelblokken lang en kan je dus aan hoge snelheid voorbij dat gesloten sein rijden.

Klopt, ik had "volle snelheid " echter gelezen als de maximale snelheid onder ETCS.
Die mag je dan pas rijden, als meer dan een huidig blok vrij is .
Dat wil ook zeggen dat de klassieke beveiliging niet meer rood is want die heeft kortere blokken.
Ik dacht voor de vergelijking enkel aan een pico-bello vernieuwde beveiliging van een jaar of vijf oud en voorbereid met blokafstanden voor 160 kmh.
Die netjes in twee of drie delen vereist bijkomende hardware en programmatie dat is logisch. Maar alle tussenkringen voor overwegen , astellers voor overloopwissels blijven netjes ok, denk ik zo. Die helemaal ombouwen naar optimale afstanden voor 140kmh, seinen verplaatsen en al de andere hardware lijkt mij ook niet direct goedkoop. Glasvezel ligt er, 1000 V (?) ook.

Hoelang zijn dan de "optimale blokjes" voor ETCS (500m ofzo ?)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 22 mei 2018, 17:47 Klopt, ik had "volle snelheid " echter gelezen als de maximale snelheid onder ETCS.
Die mag je dan pas rijden, als meer dan een huidig blok vrij is .
Dat wil ook zeggen dat de klassieke beveiliging niet meer rood is want die heeft kortere blokken.
Ik dacht voor de vergelijking enkel aan een pico-bello vernieuwde beveiliging van een jaar of vijf oud en voorbereid met blokafstanden voor 160 kmh.
Die netjes in twee of drie delen vereist bijkomende hardware en programmatie dat is logisch. Maar alle tussenkringen voor overwegen , astellers voor overloopwissels blijven netjes ok, denk ik zo. Die helemaal ombouwen naar optimale afstanden voor 140kmh, seinen verplaatsen en al de andere hardware lijkt mij ook niet direct goedkoop. Glasvezel ligt er, 1000 V (?) ook.

Hoelang zijn dan de "optimale blokjes" voor ETCS (500m ofzo ?)
Het is net omgekeerd bij de Britten, ze hebben voor ETCS korte blokken van +-700m en lateraal blokken van pakweg 2000m. Zo kunnen ze lateraal ook volle snelheid rijden.

Het ombouwen naar 140 km/h gebeurt enkel omdat de lijn sowieso vernieuwd moet worden en alles herbouwd. Op L50A blijft geen enkele wissel liggen waar hij vandaag ligt (Landegem gaat bijvoorbeeld geen enkele wissel meer hebben in de toekomst).
In de verdere toekomst zal de ombouw er anders uitzien, omdat we dan geen rekening meer moeten houden met laterale seininrichting.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Dus achter mijn tuin op L12 zou het een ander verhaal kunnen worden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 22 mei 2018, 21:32 Dus achter mijn tuin op L12 zou het een ander verhaal kunnen worden ?
Daar wordt Level 2 geïnstalleerd op de bestaande seininrichting en sectionnering. Vermits lijn 12 niet meteen capaciteitsproblemen heeft zal daar ook niet snel iets aan veranderen. Misschien worden na 2025 de lichtseinen wel vervangen door stopmerkborden, visueel is dat een groot verschil maar naar de onderliggende werking maakt dat niet veel uit.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: ETCS in België.

Bericht door Tim »

Shrek schreef: 22 mei 2018, 21:37
dentheo schreef: 22 mei 2018, 21:32 Dus achter mijn tuin op L12 zou het een ander verhaal kunnen worden ?
Daar wordt Level 2 geïnstalleerd op de bestaande seininrichting en sectionnering. Vermits lijn 12 niet meteen capaciteitsproblemen heeft zal daar ook niet snel iets aan veranderen. Misschien worden na 2025 de lichtseinen wel vervangen door stopmerkborden, visueel is dat een groot verschil maar naar de onderliggende werking maakt dat niet veel uit.
Blijft TBL1+ dan actief?
In Nederland is de lijn Amsterdam-Utrecht uitgerust met dual signalling, lichtseinen en Level 2. Ook ATB is nog steeds actief om op terug te vallen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Tim schreef: 22 mei 2018, 21:59 Blijft TBL1+ dan actief?
In Nederland is de lijn Amsterdam-Utrecht uitgerust met dual signalling, lichtseinen en Level 2. Ook ATB is nog steeds actief om op terug te vallen.
De kans is reëel dat het ministerie van mobiliteit TBL1+ verbiedt vanaf 2025. Of Infrabel de TBL1+ data dan nog uitzendt is niet echt relevant.
Waarschijnlijk zal dat gaan zoals met de kroko's nu: op sommige lijnen mogen ze al weg maar gebeurt dat in realiteit pas wanneer er aanpassingen of vernieuwingen gebeuren.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: ETCS in België.

Bericht door Lukas »

Hoi,

Weet er iemand wanneer er ETCS op lijn 35 tussen Leuven en Hasselt geplaatst word? Lijn 35 is toch een belangrijke spoorlijn met zeer veel reizigers en goederenverkeer.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Het probleem is dat er daar eerst de seininrichting volledig vernieuwd moet worden en daarna pas aan ETCS begonnen wordt. Pak dus dat we ergens 2022-2023 uitkomen.
Lukas schreef:Hoi,

Weet er iemand wanneer er ETCS op lijn 35 tussen Leuven en Hasselt geplaatst word? Lijn 35 is toch een belangrijke spoorlijn met zeer veel reizigers en goederenverkeer.

Lukas
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Dit weekend is er voor het eerst een Thalys onder ETCS2 naar De Panne gereden. Voor commerciële treinen is de ETCS nog niet beschikbaar, maar voor testritten werkt het al wel.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ETCS in België.

Bericht door Steve »

Een Thalys op lijn 73, dat moet - zeker voor het stuk tussen Lichtervelde en De Panne - een absolute première geweest zijn... zijn er nog dergelijke ritten gepland?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 28 mei 2018, 09:55 Een Thalys op lijn 73, dat moet - zeker voor het stuk tussen Lichtervelde en De Panne - een absolute première geweest zijn... zijn er nog dergelijke ritten gepland?
Elke trein in België toegelaten met ETCS zal de komende maanden wel eens naar L73 trekken om te testen of alles onder level 2 werkt zoals het moet.
Dus ook MW41, Traxx, 18, M6, E320, M7, break, class 66, ...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ETCS in België.

Bericht door Steve »

Bestaat daar een planning van, of vang je die data soms op? Is bijzonder interessant natuurlijk...
Plaats reactie