ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 11 dec 2017, 19:24
groentje schreef: 11 dec 2017, 18:18 Dus Trein 2 krijgt aan de P7 een toelating om verder te rijden tot P9, en moet dan verder tot P10 aan rit op zicht? Da's inderdaad al beter dan ik had gedacht. Bedankt, Schrek.
uw uitleg is voor level 2, niet voor level 1. Een eurobaken geeft aan een smb maar 1 soort opdracht. Ofwel is dat full supervision ofwel on sight. Geen mix van beide.
Neen hoor, op lijn 3 en 4 kan je in level 1 een toelating krijgen waarin het eerste deel FS is en het laatste deel OS.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Er is mij uitgelegd dat je enkel os kan krijgen aan een smb level 1. De andere smb’s ziet die trein toch niet aangezien er geen bakens aan liggen. Een desiro gaat in level 1 dus on sight (os) aan een smb (stopmerkbord) met eurobaken. Je kan dan smb’s van level 2 tegenkomen en geen stopopdracht hebben. On sight heeft een gesloten smb nodig. De tussenliggende smb zijn er voor hem niet.

Ik citeer even het reglementenboek. De modus on sight is gelijkwaardig aan de modus FS, met uitzondering van de zekerheid dat het spoor vrij is. Deze modus activeert na het overschrijden van een gesloten permissief sein of stopmerkbord (smb).

De modus on sight kan op L3 en 4 actief worden opwaarts van een smb in level 2 door een melding op het display die de bestuurder moet bevestigen. Maar dit opwaarts is zichtbare afstand van het smb.
In level 1 heb je dus wel degelijk een smb met eurobaken nodig om actief te worden in os.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 11 dec 2017, 21:37 Er is mij uitgelegd dat je enkel os kan krijgen aan een smb level 1. De andere smb’s ziet die trein toch niet aangezien er geen bakens aan liggen. Een desiro gaat in level 1 dus on sight (os) aan een smb (stopmerkbord) met eurobaken. Je kan dan smb’s van level 2 tegenkomen en geen stopopdracht hebben. On sight heeft een gesloten smb nodig. De tussenliggende smb zijn er voor hem niet.

Ik citeer even het reglementenboek. De modus on sight is gelijkwaardig aan de modus FS, met uitzondering van de zekerheid dat het spoor vrij is. Deze modus activeert na het overschrijden van een gesloten permissief sein of stopmerkbord (smb).

De modus on sight kan op L3 en 4 actief worden opwaarts van een smb in level 2 door een melding op het display die de bestuurder moet bevestigen. Maar dit opwaarts is zichtbare afstand van het smb.
In level 1 heb je dus wel degelijk een smb met eurobaken nodig om actief te worden in os.
Maar aan elke smb ligt er een eurobaken, sommige kunnen gewoon geen MA geven in level 1.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Nee niet echt. Je hebt smb met eurobakens aan de voet. Deze zijn level 1. De andere liggen op zeker 50m van het smb. En dat zijn deze die enkel locatie info geven. Hierbij een stukje ssp om aan te tonen wat ik bedoel. Het smb A 617 met eurobaken bevat een niet opgevuld driehoekje als teken dat er een eurobaken ligt. Een smb zonder eurobaken heeft dat driehoekje niet zoals bij A601 te zien is.
Bijlagen
DA87917B-B718-46F2-BEFA-D68DC5506B0F.jpeg
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 11 dec 2017, 20:05 Neen hoor, op lijn 3 en 4 kan je in level 1 een toelating krijgen waarin het eerste deel FS is en het laatste deel OS.
En hoe weet de machinist dan waar de OS start ? Bij het aflopen van de FS afstand en de remkurve ?
Moet hij dan na een stop hernemen en verderrijden op zicht ?
De smb met baken zijn die met een lichtje neem ik aan ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje »

Nee, geen lichtje. Een overschrijdingslicht vind je alleen maar aan seinen/merkborden die een gevaarlijke plaats beschermen, zoals een bediend sein voor een wissel, of een sein dat kan dichtvallen voor bijvoorbeeld een brandalarm in een tunnel. Die sein toevallig allemaal seinen met een ETCS-baken, maar omgekeerd is niet waar, en dat kan je ook zien aan de naam van het smb in de afbeelding, het is niet geïdentificeerd met een naam als C-W.12, maar met A617, en is dus een automatisch merkbord.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

dentheo schreef: 11 dec 2017, 23:15
Shrek schreef: 11 dec 2017, 20:05 Neen hoor, op lijn 3 en 4 kan je in level 1 een toelating krijgen waarin het eerste deel FS is en het laatste deel OS.
En hoe weet de machinist dan waar de OS start ? Bij het aflopen van de FS afstand en de remkurve ?
Moet hij dan na een stop hernemen en verderrijden op zicht ?
De smb met baken zijn die met een lichtje neem ik aan ?
OS is een toelating tot beweging, een Movemen Autority of kortweg MA. Deze haal je op aan het baken. De bestuurder controleert eerst de eigenschappen van het smb om te weten op welke manier hij het mag voorbijrijden. Een trein stopt voor een niet beheerd smb. Zoals op de foto die ik bijvoegde met in achtneming van de RS (release speed) mag hij dat smb dan voorbij. Ofwel gaat de etcs dan in modus OS indien de sectie niet vrij is, indien ze toch vrij is zal etcs gewoon in FS (full supervision) blijven en een nieuwe curve/snelheid tonen die de trein mag rijden.

Kortweg elke trein in etcs die info ophaalt van een eurobaken krijgt een MA, deze kan dan modus OS of FS zijn. Indien je een trein in dienst zet in een zone etcs heeft deze nog geen info gekregen. Dan zal de trein in modus SR (staff responsibble) rijden tot aan het eerste sein/ smb met in achtneming van de snelheden geldig bij rijden op zicht. Bij een beheerd sein/SMB zal de trein echter geen MA krijgen want de bestuurder zet het systeem via de functie overide weer in SR. Dit is een korte uitleg. Hierbij vermeld ik niets van eventuele procedures of handelingen die de bestuurder moet uitvoeren bij bepaalde fases.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Steven schreef: 12 dec 2017, 00:03 OS is een toelating tot beweging, een Movemen Autority of kortweg MA. Deze haal je op aan het baken. De bestuurder controleert eerst de eigenschappen van het smb om te weten op welke manier hij het mag voorbijrijden. Een trein stopt voor een niet beheerd smb. Zoals op de foto die ik bijvoegde met in achtneming van de RS (release speed) mag hij dat smb dan voorbij. Ofwel gaat de etcs dan in modus OS indien de sectie niet vrij is, indien ze toch vrij is zal etcs gewoon in FS (full supervision) blijven en een nieuwe curve/snelheid tonen die de trein mag rijden.

Kortweg elke trein in etcs die info ophaalt van een eurobaken krijgt een MA, deze kan dan modus OS of FS zijn.
Ik probeer maar te verstaan...
-een MA stopt altijd bij een smb.
-een niet beheerde smb is te beschouwen als een permissief sein
-bij overschrijden van die smb krijgt hij OS(zicht) of FS (remkurve)
Maar dat veronderstelt wel een baken of neemt de trein als hij geen MA krijgt op dat punt gewoon OS op basis van "gebrek aan echte MA" ?
Dit is ongeveer zoals gedrag bij automatische seinen....

Ik begreep uit de tekst van "schrek" dat de trein een FS kon krijgen tot aan een smb zonder baken...dan moet het laatste stuk altijd op OS, ook al is de volgende sectie ondertussen vrij, want er is geen communicatie zonder baken. Op die manier blijft de rij treinen wel in beweging, maar of het een ideaal is.

Hoe heten momenteel de spoordelen tussen twee smb ? blok of sectie of nog iets anders ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 11 dec 2017, 22:24 Nee niet echt. Je hebt smb met eurobakens aan de voet. Deze zijn level 1. De andere liggen op zeker 50m van het smb. En dat zijn deze die enkel locatie info geven. Hierbij een stukje ssp om aan te tonen wat ik bedoel. Het smb A 617 met eurobaken bevat een niet opgevuld driehoekje als teken dat er een eurobaken ligt. Een smb zonder eurobaken heeft dat driehoekje niet zoals bij A601 te zien is.
Oke het baken ligt er 50m voor (of soms nog iets meer), maar de trein gebruikt dat baken ook in level 1 om te weten waar hij zich bevindt en waar de nieuwe sectie begint.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 11 dec 2017, 21:37 Er is mij uitgelegd dat je enkel os kan krijgen aan een smb level 1. De andere smb’s ziet die trein toch niet aangezien er geen bakens aan liggen. Een desiro gaat in level 1 dus on sight (os) aan een smb (stopmerkbord) met eurobaken. Je kan dan smb’s van level 2 tegenkomen en geen stopopdracht hebben. On sight heeft een gesloten smb nodig. De tussenliggende smb zijn er voor hem niet.

Ik citeer even het reglementenboek. De modus on sight is gelijkwaardig aan de modus FS, met uitzondering van de zekerheid dat het spoor vrij is. Deze modus activeert na het overschrijden van een gesloten permissief sein of stopmerkbord (smb).

De modus on sight kan op L3 en 4 actief worden opwaarts van een smb in level 2 door een melding op het display die de bestuurder moet bevestigen. Maar dit opwaarts is zichtbare afstand van het smb.
In level 1 heb je dus wel degelijk een smb met eurobaken nodig om actief te worden in os.
Dan hebben ze je dat verkeerd uitgelegd. De OS kan actief worden ter hoogte van elk SMB. Ook in Level 1 weet de trein waar die SMB's staan, mede door het baken er iets voor. Ter hoogte van die SMB eindigt de MA in FS en ga je dan over in OS.
Maar dit valt dus enkel voor wanneer de sectie waar je in rijdt bezet was op het moment dat je voorbij het laatste baken van een fallback-sein (zo staat het op het SSP) reed.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 12 dec 2017, 10:47 Ik probeer maar te verstaan...
-een MA stopt altijd bij een smb.
-een niet beheerde smb is te beschouwen als een permissief sein
-bij overschrijden van die smb krijgt hij OS(zicht) of FS (remkurve)
Maar dat veronderstelt wel een baken of neemt de trein als hij geen MA krijgt op dat punt gewoon OS op basis van "gebrek aan echte MA" ?
Dit is ongeveer zoals gedrag bij automatische seinen....
Om FS te kijgen heb je altijd een baken nodig, de info dat het spoor vrij is en aangelegd moet immers vanuit de seininrichting naar de trein gestuurd worden.
Voor OS is dat op L3/L4 echter niet altijd nodig, daar gaat een level 1 trein in sommige situaties bij gebrek aan nieuwe info op OS overgaan.

Het transitiebevel naar OS wordt dan al gegeven ter hoogte van het laatse "fallback"-sein maar is pas geldig 1 of 2 secties later.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 12 dec 2017, 12:58 Voor OS is dat op L3/L4 echter niet altijd nodig, daar gaat een level 1 trein in sommige situaties bij gebrek aan nieuwe info op OS overgaan.

Het transitiebevel naar OS wordt dan al gegeven ter hoogte van het laatste "fallback"-sein maar is pas geldig 1 of 2 secties later.
Waarom zou men dat zo doen ? Ik zie niet direct een voordeel....
Men kan natuurlijk een trein dan laten doorrijden terwijl de laatste sectie nog bezet is .
Men kan zo een spoor ontruimen en voor de trein in kwestie komt het tijdverlies door OS een aantal kilometer later ...
Als fall-back oplossing misschien niet zo erg en zeker goedkoper.

Toch nog bedankt voor het geduld dat jullie opbrengen voor mijn domme vragen..
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ETCS in België.

Bericht door kika »

dentheo schreef: 12 dec 2017, 13:53Toch nog bedankt voor het geduld dat jullie opbrengen voor mijn domme vragen..
Ik vind dat niet dom. Het is gewoon ingewikkelde materie, kijk maar bij de buren: https://www.br.de/nachrichten/bahn-geht ... g-100.html die zitten ook met een hoop kinderziektes.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje »

Het nadeel aan een systeem met bakens en zonder lichtseinen, zoals bij ETCS op lijnen 3 en 4, is dat je pas nieuwe informatie krijgt wanneer je voorbij dat baken gaat, je kan dus niet, zoals op klassiek net al wel eens gebeurt, wachten tot het sein een gunstiger seinbeeld geeft om verder te rijden. Een baken passeren heeft dus iets van een alles-of-niets, door de informatie toch nog locatiegebonden kan je de schade wel wat beperken.
En je bent niet de enige die hier iets heeft opgestoken. Bedankt voor de discussie, allen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 12 dec 2017, 14:48 Het nadeel aan een systeem met bakens en zonder lichtseinen, zoals bij ETCS op lijnen 3 en 4, is dat je pas nieuwe informatie krijgt wanneer je voorbij dat baken gaat, je kan dus niet, zoals op klassiek net al wel eens gebeurt, wachten tot het sein een gunstiger seinbeeld geeft om verder te rijden.
Toch even benadrukken dat dat nadeel niet bestaat in level 2, het systeem dat normaal gezien gebruikt wordt op L3 en L4.
Plaats reactie