ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België.

Bericht door Eimai »

Shrek schreef: 11 dec 2017, 20:05Neen hoor, op lijn 3 en 4 kan je in level 1 een toelating krijgen waarin het eerste deel FS is en het laatste deel OS.
Op lijn 4 is dat enkel bij de inrit van de lijn, om een trein al de lijn te kunnen opsturen en niet in Luchtbal alle reiswegen te blokkeren. En dan kan je FS krijgen voor de eerste sectie(s), en een stopopdracht waarna hij automatisch overschakelt op OS als je stil staat. Vanaf de SMB's aan de inrit van de tunnel gaat dat niet meer en krijg je enkel FS voor de hele sectie, of meteen OS, ook al staan er nog twee SMB's zonder bakens tussen jou en je voorligger.

Dat is toch hoe ze het ons in de opleiding verteld hebben...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Eimai schreef: 12 dec 2017, 17:27
Shrek schreef: 11 dec 2017, 20:05Neen hoor, op lijn 3 en 4 kan je in level 1 een toelating krijgen waarin het eerste deel FS is en het laatste deel OS.
Op lijn 4 is dat enkel bij de inrit van de lijn, om een trein al de lijn te kunnen opsturen en niet in Luchtbal alle reiswegen te blokkeren. En dan kan je FS krijgen voor de eerste sectie(s), en een stopopdracht waarna hij automatisch overschakelt op OS als je stil staat. Vanaf de SMB's aan de inrit van de tunnel gaat dat niet meer en krijg je enkel FS voor de hele sectie, of meteen OS, ook al staan er nog twee SMB's zonder bakens tussen jou en je voorligger.

Dat is toch hoe ze het ons in de opleiding verteld hebben...
Datzelfde kan dus ook vanaf elke 3e SMB (die met fallback-functie). Maar op die andere plaatsen zal het natuurlijk bijna nooit voorvallen, tegen dat je daar bent is de Thalys voor je al lang weg.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Dat kan misschien technisch zo zijn Shrek in de reglementering is het niet voorzien. Voor ons als treinbestuurder weinig relevant dus. Enkel die eerste sectie bij het oprijden van de lijn is er voor ons een uitzondering.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 12 dec 2017, 19:08 Dat kan misschien technisch zo zijn Shrek in de reglementering is het niet voorzien. Voor ons als treinbestuurder weinig relevant dus. Enkel die eerste sectie bij het oprijden van de lijn is er voor ons een uitzondering.
En hoe kan je dat tegenhouden op die andere plekken? Als er een Thalys stilvalt op het einde van de Peerdsbostunnel en je rijdt er achteraan kom je met je Desiro vanzelf in die situatie terecht. Ik zie trouwens niet goed wat de uitzondering hieraan is, als je een SMB passeert kan je altijd in OS terechtkomen, of die nu aan de SMB zelf of 4 km eerder verstuurd is maakt weinig uit denk ik.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Wij leggen hier ook maar uit want in onze HLT staat die op zijn beurt afgeleid is op het boek van Infrabel. :roll: :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ETCS in België.

Bericht door Asterix »

Bestaat er interessante informatie over ETCS op ons net die uitgebreider is dan de ARE? Een soort Toelichting of zo?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Asterix schreef: 12 dec 2017, 22:39 Bestaat er interessante informatie over ETCS op ons net die uitgebreider is dan de ARE? Een soort Toelichting of zo?
Publiekelijk denk ik niet dat er meer wordt vrijgegeven.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Ik denk dat als je echt alles wil weten van etcs op zowel technisch vlak als wat de reglementen zijn dat je een dik zou krijgen. Het Belgisch deel etcs valt dan nog mee. In Nederland hebben ze op 5 lijnen etcs met elk hun eigen regels en afwijkingen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ETCS in België.

Bericht door Asterix »

Shrek schreef: 14 dec 2017, 09:38
Asterix schreef: 12 dec 2017, 22:39 Bestaat er interessante informatie over ETCS op ons net die uitgebreider is dan de ARE? Een soort Toelichting of zo?
Publiekelijk denk ik niet dat er meer wordt vrijgegeven.
Ik bedoelde eerder intern 😉
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: ETCS in België.

Bericht door msts.be »

groentje schreef: 12 dec 2017, 14:48 Het nadeel aan een systeem met bakens en zonder lichtseinen, zoals bij ETCS op lijnen 3 en 4, is dat je pas nieuwe informatie krijgt wanneer je voorbij dat baken gaat, je kan dus niet, zoals op klassiek net al wel eens gebeurt, wachten tot het sein een gunstiger seinbeeld geeft om verder te rijden. Een baken passeren heeft dus iets van een alles-of-niets, door de informatie toch nog locatiegebonden kan je de schade wel wat beperken.
Tenzij je infill-loops aanlegt op plaatsen waar dit soort situaties wel eens voorkomen. Met level 2 heb je dat probleem niet, maar ik denk dat de Desiro's in L1 rijden omdat hun Siemens-level 2 implementatie nog niet op punt staat (een andere fabrikant uit Canada kan er van meespreken :mrgreen: ).

In Italië gaat men een pseudo-Level 2 uitrollen (Level 1 met radio-infill over GSM-R/GPRS) op Novara-Domodossola. Die specificaties stonden nog niet op punt voor baselines 2.2 of 2.3.0, maar wel voor baseline 3.
http://www.ertms-conference2016.com/IMG ... c_v0.3.pdf
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ETCS in België.

Bericht door Asterix »

Kan de informatie van het baken dan niet worden aangepast al naargelang de situatie verschillende secties afwaarts?
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Asterix schreef: 17 dec 2017, 22:39 Kan de informatie van het baken dan niet worden aangepast al naargelang de situatie verschillende secties afwaarts?
Inderdaad voor de actieve bakens, maar als de lok er al voorbij is brengt dat niks op, ze wordt dan niet meer uitgelezen.
Voor de localisatiebakens, neen, die zenden alleen de coördinaten naar de lok zodat die exact weet waar hij is, steeds hetzelfde naar elke trein.

Sorry als ik de vraag verkeerd begrepen zou hebben.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Bakens geven altijd ruime info. Dus over meerdere blokken. Linkin genaamd. Zoals de juiste positie van waar het volgende baken ligt, de info zover er toelating is. Dus als er over een afstand van 3 blokken niets in de weg zit krijgt de treinbestuurder op zijn planning (bij een desiro te zien, bij Thalys niet) hoever zijn MA rijkt, in het voorbeeld ongeveer 4,5 km. Hij zal ook op een bepaald punt de info krijgen die vraagt om te remmen bij het naderen van zijn eindpunt EOA, end of autorithy genaamd. Bij alle bakens die de trein op deze afstand tegenkomt zal de informatie geactualiseerd worden. Dit enkel voor de bakens die opgesteld zijn voor die rijrichting natuurlijk. Als de reisweg verder open komt zal de trein deze info al krijgen ook al is hij nog op meerdere blokken verwijderd van de plaats.
Zo is het ook dat als je een gesloten sein nadert en het sein komt in dubbel geel of beter te staan dat de trein deze info kan ophalen voor het sein. Orde voorwaarde dat hij natuurlijk nog meer dan 300m van dat sein was omdat er daar bakens liggen (bij beheerde seinen). Zodoende hoeft hij de release speed bij het naderen van dat sein niet meer op te volgen want deze verdwijnt van het scherm. Was de trein echter op een afstand kleiner dan 300m van het sein dan moet hij de release speed blijven opvolgen tot hij nieuwe info kan ophalen aan het baken gelegen bij de voet van het sein. Dit wat betreft level 1.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Steven , wat continu info naar de machinist betreft is ATB dan nog ietsje "vlotter" dan L1.
Logisch eigenlijk want die info komt constant via het spoor en niet puntsgewijze per baken.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Dat klopt maar atb bezit niet de eigenschap om de lengte van de trein te kennen. Dus op verschillende plaatsen geeft de atb code al een snelheidsverhoging voor de trein het punt al volledig voorbij is. Atb blijft om die reden een hulpsysteem, etcs een veiligheidssysteem. Etcs level 2 lost het probleem op en geeft wel permanente info.
Plaats reactie