ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

groentje schreef:Frankrijk is nog niet 'over', en het zal nog wel even duren, ook.
Nee hoor, de eerste lijn met ERTMS in Frankrijk wordt gebouwd: de LGV Est Europeène zal voorzien worden van zowel ERTMS Level 2 als TVM-430.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef: Samen vormen ETCS en GSM-R de componenten die ERTMS vormen.
+ software om zorg te dragen voor de T en de M !!! (software is weer afkorting van 4 letters , maar dat stuk staat nog ver weg.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje »

Maar wat GSM-R betreft, waar ik het over had (sorry dat ik niet duidelijker was), gaat het nog tot 2020 duren vooraleer zelfs nog maar de hoofdlijnen allemaal omgeschakeld zijn...
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Aha ok, dan heb ik dus verkeerde informatie in mijn achterhoofd. In Nederland is het in ieder geval zo dat het Telerail-systeem enkele jaren geleden is uitgeschakeld, en er nu exclusief GSM-R gebruikt wordt.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Jorik schreef: In België voert de ETCS uitrusting bijvoorbeeld een repositioning(bijstellen kilometerpunt) uit maar onder ETCS NL kennen ze dit bijvoorbeeld niet.

Heeft de traxx dan zo'n goede afstandsmeting ??? Ongelooflijk.
Volgens mij ook niet echt nodig, als je af en toe met een vast ingemeten baken kan corrigeren, dan regel je alle slip en andere effecten weg.....
Theo
Groeten vanop de Heide
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: ETCS in België.

Bericht door peejee2 »

groentje schreef:Maar wat GSM-R betreft, waar ik het over had (sorry dat ik niet duidelijker was), gaat het nog tot 2020 duren vooraleer zelfs nog maar de hoofdlijnen allemaal omgeschakeld zijn...
"GSM-R voice" is al volledig in dienst in België
Voor ETCS Level 2 heb je echter "GSM-R data" kanalen nodig. Hiervoor is alles nog niet in orde.
pietje

Re: ETCS in België.

Bericht door pietje »

peejee2 schreef:
groentje schreef:Maar wat GSM-R betreft, waar ik het over had (sorry dat ik niet duidelijker was), gaat het nog tot 2020 duren vooraleer zelfs nog maar de hoofdlijnen allemaal omgeschakeld zijn...
"GSM-R voice" is al volledig in dienst in België
Voor ETCS Level 2 heb je echter "GSM-R data" kanalen nodig. Hiervoor is alles nog niet in orde.
Interessant, heb je daar meer info over?
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: ETCS in België.

Bericht door peejee2 »

dentheo schreef:
Jorik schreef: In België voert de ETCS uitrusting bijvoorbeeld een repositioning(bijstellen kilometerpunt) uit maar onder ETCS NL kennen ze dit bijvoorbeeld niet.

Heeft de traxx dan zo'n goede afstandsmeting ??? Ongelooflijk.
Volgens mij ook niet echt nodig, als je af en toe met een vast ingemeten baken kan corrigeren, dan regel je alle slip en andere effecten weg.....
Repositioning heeft niets te maken met het wegregelen van slipeffecten enz.
Je gebruikt dit wanneer je op een gegeven moment niet eenduidig tegen de trein kan zeggen wat zijn bestemming is. Dit kan bijvoorbeeld wanneer er teveel mogelijkheden zijn.
In Level 1 kan je immers maar een bepaald aantal voorafbepaalde berichten naar de trein sturen.
In sommige gevallen volstaat dit niet, denk bijvoorbeeld aan vertakkingen met verschillende mogelijkheden of een inrit in een station. Je gaat dan tegen de trein zeggen: "je zal een baken tegenkomen dat je opwaardering van je bewegingstoelating geeft, maar ik weet nog niet welk baken dit is" Deze functie noemt men repositioning. Het is deze informatie die niet goed verwerkt wordt door TRAXX en die in Nederland niet gebruikt wordt. (In Level 2 heb je deze functie niet nodig, het RBC kan bewegingstoelatingen berekenen volgens noodzaak)
Het is nog maar af te wachten hoe dit zal evolueren wanneer eenzelfde functie wordt toegepast op lijnen waar wel TRAXX rijdt. Het is immers mogelijk dat dezelfde functionaliteit ook op de lijnen van Corridor C zal nodig zijn.
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: ETCS in België.

Bericht door peejee2 »

pietje schreef:Interessant, heb je daar meer info over?
In welke zin?
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

peejee2 schreef: Deze functie noemt men repositioning. Het is deze informatie die niet goed verwerkt wordt door TRAXX en die in Nederland niet gebruikt wordt.
Ofwel, kort door de bocht: de ERTMS-installatie in de Traxx-locs is brol? :lol:
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: ETCS in België.

Bericht door peejee2 »

AlexNL schreef:
peejee2 schreef: Deze functie noemt men repositioning. Het is deze informatie die niet goed verwerkt wordt door TRAXX en die in Nederland niet gebruikt wordt.
Ofwel, kort door de bocht: de ERTMS-installatie in de Traxx-locs is brol? :lol:
Heu: heb je niet zelf geschreven dat de HSl-Noord lang in level 1 is blijven staan omdat "de software van de TRAXX in Level 2 niet goed werkte"? :wink:
pietje

Re: ETCS in België.

Bericht door pietje »

peejee2 schreef:
pietje schreef:Interessant, heb je daar meer info over?
In welke zin?
Wat moet daar voor gedaan worden om die data kanalen te activeren? Sofware upgrade, servers bijplaatsen,...
Is het al ergens geactiveerd of nog geen enkele zendmast?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje »

peejee2 schreef:
groentje schreef:Maar wat GSM-R betreft, waar ik het over had (sorry dat ik niet duidelijker was), gaat het nog tot 2020 duren vooraleer zelfs nog maar de hoofdlijnen allemaal omgeschakeld zijn...
"GSM-R voice" is al volledig in dienst in België
Voor ETCS Level 2 heb je echter "GSM-R data" kanalen nodig. Hiervoor is alles nog niet in orde.
In België wel, maar ik had het over Frankrijk, zie mijn post daarvoor. Daar wordt nog steeds over de radio gecommuniceerd, en dat zal nog wel enige jaren duren.
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: ETCS in België.

Bericht door tomdg »

pietje schreef:
peejee2 schreef:
pietje schreef:Interessant, heb je daar meer info over?
In welke zin?
Wat moet daar voor gedaan worden om die data kanalen te activeren? Sofware upgrade, servers bijplaatsen,...
Is het al ergens geactiveerd of nog geen enkele zendmast?
Dat is al geactiveerd op o.a. de HSL3/4 (ETCS level 2).
Data wordt via GPRS verstuurd (net zoals bij een gewone GSM maar dan op een andere frequentie).
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

En er zijn aanvullende voorwaarden over beschikbaarheid, betrouwbaarheid en beveiliging. Dat valt onder "Euroradio".
Plaats reactie