ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België

Bericht door pietje »

Euh, ik vind het doel om binnen enkele jaren 100% ETCS te hebben, heel erg ambitieus en er is destijds zeer weinig ruimte gelaten om de timing te laten schuiven bij onvoorziene tegenvallers.
Ik ben dus telkens blij als er bevestigd wordt dat de noodzakelijke stappen effectief gezet worden en intussen lijkt het er toch elke dag meer en meer op dat de deadline haalbaar is.
Vooral voor het ETCS L2 deel kwam er tot nu toe niet echt vaart in de uitrol, maar als het telkens zo'n grote stukken ineens zijn, kan het uiteraard snel gaan.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: ETCS in België

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 27 aug 2023, 21:50 Zonder te willen op de boodschapper schieten: is dat nu veel geblaat en weinig wol? Of vindt men het intussen zelf zo bijzonder uitzonderlijk dat de werken vorderen zoals gepland en voorzien?
Je interpreteert het zoals je zelf wilt, maar dit is sowieso goed nieuws dat vele spoorweglui graag lezen. Er is inderdaad niet heel veel bijzonders aan en ik lees dat er ook niet in. Dit is dan ook geen persbericht, maar een LinkedIn-post. Graag meer van dit soort berichten! Dan weten we op z'n minst wat er gebeurt en of de beloofde planning ook nagekomen wordt.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België

Bericht door jan_olieslagers »

Het is zeker goed nieuws, en inderdaad is het fijn dat het publiek (in brede zin) op de hoogte wordt gehouden. Maar ik erger me aan het toontje van "hoera hoera wat zijn wij toch formidabel goed bezig" daar waar waar gewoonweg de planning uitgevoerd is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: ETCS in België

Bericht door BlackEagle »

Oei, een teveel aan positiviteit? Even mijn Ph-meter nemen...

Ik ben blij dat de medewerkers van Infrabel trots zijn op hun werk en dat ze dat ook uitdragen. Zeker als het gaat om het ETCS-project, waar we echt wel de voorloper in Europa en de wereld van zijn.

Dus bravo cheminots, doe zo verder!
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: ETCS in België

Bericht door 260689 »

BlackEagle schreef: 28 aug 2023, 08:08 Oei, een teveel aan positiviteit? Even mijn Ph-meter nemen...

Ik ben blij dat de medewerkers van Infrabel trots zijn op hun werk en dat ze dat ook uitdragen. Zeker als het gaat om het ETCS-project, waar we echt wel de voorloper in Europa en de wereld van zijn.

Dus bravo cheminots, doe zo verder!
Buiten Zwitserland en Luxemburg zijn wij het 3e land die op dat vlak heel goed bezig is. En elke meter dat meer ETCS is aangelegd mogen ze terecht trots op zijn! En dat we op de hoogte gehouden worden van elke meter vind ik niet meer dan positief!
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België

Bericht door pietje »

jan_olieslagers schreef: 28 aug 2023, 05:08 Het is zeker goed nieuws, en inderdaad is het fijn dat het publiek (in brede zin) op de hoogte wordt gehouden. Maar ik erger me aan het toontje van "hoera hoera wat zijn wij toch formidabel goed bezig" daar waar waar gewoonweg de planning uitgevoerd is.
Ik denk dat het misschien intussen eventjes geleden is dat je nog in zo'n omgeving gewerkt hebt, maar het is tegenwoordig "normaal" dat je bij zoiets met een hoera-bericht komt.
Ik vermoed dat dat ook te maken heeft met het feit dat in vele bedrijven projecten bijna standaard serieuze vertraging oplopen waardoor je al snel een hoera bericht krijgt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België

Bericht door Steven »

260689 schreef: 28 aug 2023, 08:23 Buiten Zwitserland en Luxemburg zijn wij het 3e land die op dat vlak heel goed bezig is. En elke meter dat meer ETCS is aangelegd mogen ze terecht trots op zijn! En dat we op de hoogte gehouden worden van elke meter vind ik niet meer dan positief!
Zwitserland heeft hoofdzakelijk ETCS 1 limited supervision enkel op de GBT (Gotthard) en de LBT (Lötschberg) en NBS hebben ze etcs level 2 staan (zover ik de info kon terugvinden).

Luxemburg heeft ETCS level 1
260689
Berichten: 3327
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: ETCS in België

Bericht door 260689 »

Steven schreef: 28 aug 2023, 11:40
260689 schreef: 28 aug 2023, 08:23 Buiten Zwitserland en Luxemburg zijn wij het 3e land die op dat vlak heel goed bezig is. En elke meter dat meer ETCS is aangelegd mogen ze terecht trots op zijn! En dat we op de hoogte gehouden worden van elke meter vind ik niet meer dan positief!
Zwitserland heeft hoofdzakelijk ETCS 1 limited supervision enkel op de GBT (Gotthard) en de LBT (Lötschberg) en NBS hebben ze etcs level 2 staan (zover ik de info kon terugvinden).

Luxemburg heeft ETCS level 1
Dus België zal het 1e land zijn met veel ETCS level 2 zijn?
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België

Bericht door pietje »

260689 schreef: 28 aug 2023, 12:06
Steven schreef: 28 aug 2023, 11:40
260689 schreef: 28 aug 2023, 08:23 Buiten Zwitserland en Luxemburg zijn wij het 3e land die op dat vlak heel goed bezig is. En elke meter dat meer ETCS is aangelegd mogen ze terecht trots op zijn! En dat we op de hoogte gehouden worden van elke meter vind ik niet meer dan positief!
Zwitserland heeft hoofdzakelijk ETCS 1 limited supervision enkel op de GBT (Gotthard) en de LBT (Lötschberg) en NBS hebben ze etcs level 2 staan (zover ik de info kon terugvinden).

Luxemburg heeft ETCS level 1
Dus België zal het 1e land zijn met veel ETCS level 2 zijn?
Dat hangt misschien wel volledig af van jouw definitie van "veel": voor sommigen is enkele honderden km veel, voor anderen ins enkele duizenden kilometers niet veel.

Maar ik ga er even vanuit dat je met veel bedoelt dat het over meer dan pakweg 1000 kilometer gaat.
In dat geval is alvast Spanje ons voor, want zij hebben op dit moment al meer dan 1000 km spoor ETCS L2, zij het enkel op enkele HSL's maar hierdoor krijg je al snel wat kilometers bij elkaar geteld.
Ik dacht ook begrepen te hebben dat in Frankrijk ook enkele HSL's ETCS L2 kregen, maar ik heb geen idee hoever het daarmee staat.
Ook in Duitsland zijn er intussen al enkele honderden kilometers ETCS L2 en er liggen plannen om dit uit te breiden naar enkele duizenden kilometers binnen enkele jaren. Geen idee naar de exacte plannen.

Het enige dat misschien nog kan is wanneer je gaat rekenen in procenten, maar ook in België is de doelstelling tegen 2025 ook maar iets van een 35-40% ETCS L2, al de rest blijft L1 FS en L1 LS
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België

Bericht door Steven »

Ik denk dat het beter is om te zeggen hoeveel % van het volledig net etcs heeft en dit in level 1 en 2. Het Luxemburgse net was als eerste volledig voorzien met ETCS. België zal wellicht het tweede land worden.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België

Bericht door AlexNL »

In Frankrijk is ETCS L2 reeds actief op de LGV Est Europeène (Parijs - Straatsburg), de LGV Sud-Europe-Atlantique (Parijs - Bordeaux), de LGV Bretagne-Pays de la Loire (Le Mans - Rennes) en de LGV naar Spanje (Perpignan - Figueres).

Op de meeste routes is sprake van ETCS+TVM, m.u.v. de LGV naar Spanje.

SNCF Réseau is bezig met het vervangen van de TVM-300 op de LGV Sud-Est (Parijs - Lyon) door ETCS L2.
Malista
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: ETCS in België

Bericht door Malista »

Het volledige hoofdnet in Luxemburg is inderdaad uitgerust met ETCS L1, maar wel de oudere baseline 2. De nieuwere CFL 2400 en 2450 reeksen zouden ook uitgerust worden met ATO, maar met ETCS L1 blijft het mij een raadsel hoe ze dat gaan gebruiken. Mogelijk kunnen ze wel via ATO rijden op het Belgische net naar Libramont?

Er was vroeger een grote terughoudendheid om naar ETCS L2 te gaan omdat er twijfels waren hoe men op langere termijn GSM-R wil blijven ondersteunen. In Luxemburg is men zelfs bezig met een nieuwe signalisatie uit te rollen.
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België

Bericht door AlexNL »

De Luxemburgers blijven ETCS L1 gebruiken, maar wel in een manier waarop ze er meer mee kunnen dan slechts stop/go-instructies doorgeven. Mocht het je interesseren, hier is een tweetalig artikel (Duits+Engels) over de toekomst (of eigenlijk, het heden) van ETCS L1 in Luxemburg.

https://www.eurailpress.de/fileadmin/us ... chnack.pdf
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

Malista schreef: 28 aug 2023, 17:49 Het volledige hoofdnet in Luxemburg is inderdaad uitgerust met ETCS L1, maar wel de oudere baseline 2. De nieuwere CFL 2400 en 2450 reeksen zouden ook uitgerust worden met ATO, maar met ETCS L1 blijft het mij een raadsel hoe ze dat gaan gebruiken. Mogelijk kunnen ze wel via ATO rijden op het Belgische net naar Libramont?

Er was vroeger een grote terughoudendheid om naar ETCS L2 te gaan omdat er twijfels waren hoe men op langere termijn GSM-R wil blijven ondersteunen. In Luxemburg is men zelfs bezig met een nieuwe signalisatie uit te rollen.
Zolang je FS hebt is ATO mogelijk, onze ETCS1FS is daar dus volledig mee compatibel.
Alleen is er op dit moment nog geen businesscase om ATO in België uit te rollen dus verder dan een proof-of-concept is men nog niet gegaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 28 aug 2023, 18:12 De Luxemburgers blijven ETCS L1 gebruiken, maar wel in een manier waarop ze er meer mee kunnen dan slechts stop/go-instructies doorgeven. Mocht het je interesseren, hier is een tweetalig artikel (Duits+Engels) over de toekomst (of eigenlijk, het heden) van ETCS L1 in Luxemburg.

https://www.eurailpress.de/fileadmin/us ... chnack.pdf
Om die Luxemburgse uitleg is bij Infrabel smakelijk gelachen.
Zij doen het voor als iets nieuw, wij bouwen het al 15 jaar zo :lol:
(Het enige verschil zijn de laterale seinen, maar dat heeft geen impact op de ETCS zelf)
Plaats reactie