ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Die heeft dat logisch gezien niet anders is het geen ETCS LS.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 22 dec 2019, 18:14 Inderdaad, maar de Duitsers gebruiken in LS een algemene doelafstand van 32km en snelheid van 160 bij niet-beperkende seinbeelden en een aangepaste bij beperkende seinbeelden. In ETCS verandert er constant wat dus weet niet of dit nog actueel is. Vandaar mijn vraag
Die doelafstand maakt toch geen enkel verschil? De snelheid zal in België wel eerder de reëel toegelaten snelheid zijn.
JHS2013
Berichten: 471
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Nee, maar LS gaat dus wel met de visualisatie/interface van ETCS werken?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef:Nee, maar LS gaat dus wel met de visualisatie/interface van ETCS werken?
Neen, er komt in LS geen visualisatie van ETCS-data.
JHS2013
Berichten: 471
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Dan snap ik het nut geloof van LS niet. Hoe krijgt de TB dan informatie/memorisatie/remcurve/etc aangeduid?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

ETCS LS heeft ook niet als doel om op het scherm te rijden maar gewoon lateraal op de seinen en borden. Het is goedkoper en ideaal voor lijntjes waar amper treinverkeer is. De info die uit de bakens komt is beperkter dus minder duur programmeerwerk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Steven schreef:ETCS LS heeft ook niet als doel om op het scherm te rijden maar gewoon lateraal op de seinen en borden. Het is goedkoper en ideaal voor lijntjes waar amper treinverkeer is. De info die uit de bakens komt is beperkter dus minder duur programmeerwerk.
Zo overdreven duur zijn ETCS-programmeurs nu ook weer niet ;) Het grootste voordeel van LS is dat je er geen digitale inklinkingstechnologie voor nodig hebt. Zo kan het op bijvoorbeeld L86 meteen geïnstalleerd worden, op L59 daarentegen moeten we eerst alles digitaliseren opdat er level2 op kan komen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Shrek, met het woordje programmeerwerk maakte ik misschien een verkeerde keuze. Ik bedoelde het ruimer dan dat ik het schreef. Het is natuurlijk altijd meer dan de software. Hardware zal op zich wel het duurste component zijn.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: ETCS in België.

Bericht door b-loc »

Shrek schreef: 23 dec 2019, 01:37
Steven schreef:ETCS LS heeft ook niet als doel om op het scherm te rijden maar gewoon lateraal op de seinen en borden. Het is goedkoper en ideaal voor lijntjes waar amper treinverkeer is. De info die uit de bakens komt is beperkter dus minder duur programmeerwerk.
Zo overdreven duur zijn ETCS-programmeurs nu ook weer niet ;) Het grootste voordeel van LS is dat je er geen digitale inklinkingstechnologie voor nodig hebt. Zo kan het op bijvoorbeeld L86 meteen geïnstalleerd worden, op L59 daarentegen moeten we eerst alles digitaliseren opdat er level2 op kan komen.
Dus ETCS LS kan je installeren op All-Relais baanvakken?
Laatst gewijzigd door b-loc op 26 dec 2019, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

All relais? Met de volledige omschakeling van Brussel zuid naar ebp is 1 van de laatste grote zones met all relais buiten dienst gegaan dacht ik en met de jaren die komen zie ik alle relais alleen maar verder verdwijnen. De keuze voor etcs LS heeft eerder te maken met drukte op een bepaalde lijn, meestal dus lijnen met weinig verkeer.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: ETCS in België.

Bericht door Tim »

Volgens mij is de ruime omgeving van Aarschot nog steeds all-relais en is dat de laatste grote zone.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: ETCS in België.

Bericht door dantjebram72 »

Er is een groot verschil tussen "beheerd door ebp" en een inklinkingsinstallatie in all-relais. Er zijn nog grote stukken spoor die all-relais zijn lokaal!
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

b-loc schreef: 25 dec 2019, 12:49 Dus ETCS LS kan je installeren op All-Relais banvakken?
In Zwitserland hebben ze ETCS L1 LS uitgerold door een 'vertaalmodule' (LEU) te installeren aan de voet van een sein, die module vertaalt het getoonde lichtseinbeeld naar een ETCS-telegram. Die module wordt vooraf geprogrammeerd, zodat de installatie ter plaatse niet veel gecompliceerder is dan het plaatsen van een Eurobalise en het aansluiten van een paar kabels.

De informatie in het ETCS-telegram is echter beperkt tot het seinbeeld van dat moment. Dingen zoals doelafstanden en lijnprofielen zitten er niet in.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

b-loc schreef:
Shrek schreef: 23 dec 2019, 01:37
Steven schreef:ETCS LS heeft ook niet als doel om op het scherm te rijden maar gewoon lateraal op de seinen en borden. Het is goedkoper en ideaal voor lijntjes waar amper treinverkeer is. De info die uit de bakens komt is beperkter dus minder duur programmeerwerk.
Zo overdreven duur zijn ETCS-programmeurs nu ook weer niet ;) Het grootste voordeel van LS is dat je er geen digitale inklinkingstechnologie voor nodig hebt. Zo kan het op bijvoorbeeld L86 meteen geïnstalleerd worden, op L59 daarentegen moeten we eerst alles digitaliseren opdat er level2 op kan komen.
Dus ETCS LS kan je installeren op All-Relais banvakken?
Inderdaad, dat is de hoofdreden dat we ETCS LS installeren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Steven schreef:All relais? Met de volledige omschakeling van Brussel zuid naar ebp is 1 van de laatste grote zones met all relais buiten dienst gegaan dacht ik en met de jaren die komen zie ik alle relais alleen maar verder verdwijnen. De keuze voor etcs LS heeft eerder te maken met drukte op een bepaalde lijn, meestal dus lijnen met weinig verkeer.
Er zijn ook heel wat plaatsen waar de EBP een relais-systeem aanstuurt en de hele keten dus nog niet digitaal is. Op deze plaatsen bouwen we voorlopig ETCS LS in afwachting van een complete renovatie van de seininrichting.
Op deze plaatsen zullen de relais 2025 dus wel halen.
Plaats reactie